Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fascinating foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns antagligen sådana människor som vill ha allt serverat, men det är inget jag sett i forumet vad jag minns. Och händer det och någon stör sig på det så är det som sagt bara att gå vidare till nästa tråd.

Jag ser fortfarande inget problem med frågor i forumet. Jag tycker det är positivt och kul. Det är inte bara lärorikt för den som frågar, det är också lärorikt för alla andra som läser :)

Bara en fundering...

Hur gör en dyslektiker? Manualer och dyl. har ju vare sig lågt lixvärde eller är typsatta på ett läsvänligt sätt...? Ska inte de få köpa mer avancerade tekniska prylar eftersom deras handikapp gör det svårt att ta sig igenom texten...?

Förstår inte alls inställningen att "jag fick minsann traggla mig igenom manualen, så det får du också banne mig ta och göra" eller talet om "silverskedar". Det är som om det skulle ligga prestige i att kunna bemästra teknik på egen hand...

Om någon ställer en fråga förutsätter i alla fall inte jag att frågeställaren är dum eller lat. Jag antar att det finns ett förnunftigt skäl till frågan och svarar på den om jag har tid, energi och jag anser att jag har tillräckliga kunskaper på området för att kunna hjälpa frågeställaren.

Som Janne skrev ska vi ju inte skrämma bort de nya ur forumet. Bemöt de frågor som ställs som du vill att din frågor skall bemötas. Även trådstartaren själv har de facto ställt frågor här i forumet, frågor som han fick svar på. Helt OK!

mvh Janne

Bra Loj!

Om man ser en prestige i att inte vilja dela med sig av sina kunskaper till de som kan mindre så tycker jag det är synd. För den inställningen går som jag ser det inte riktigt ihop med att delta i ett internetforum av denna typ.

Om man själv räknar med att få ställa frågor tycker jag oxå att man själv skall försöka besvara frågor från andra inom de områden man behärskar.

Livet är ett givande och tagande. Även på internet.

Instämmer, men det är inte dom människorna jag opponerar mig emot heller.

Förstår inte alls inställningen att "jag fick minsann traggla mig igenom manualen, så det får du också banne mig ta och göra" eller talet om "silverskedar". Det är som om det skulle ligga prestige i att kunna bemästra teknik på egen hand...
Silverskedar samt det föregående i denna mening är inte alls att jämföra, inte så som jag menar silverskedar.

En dyslektiker har precis lika svårt att skriva och läsa på en dator så jämförelsen är väl inte helt rättvis.

Det är inte fråga om att inte få köpa vad man vill men bara för att det är stort svart och dyrt är det inte nödvändigtvis ett "BRA" köp. Det är för de flesta en bra kamera med förhoppningsvis hög kvalitet.

Men är det inte så att foto är ett hantverk, hantverks skickligheten tränar man fram. Skit samma om det som snickare, plåtslagare o.s.v. Sen kan man vara praktiskt lagd eller teoretiker men det är ju en annan femma.....

Jag har jobbat med att lära pensionärer att surfa på internet. Det är otroligt roligt att kunna hjälpa nån som är för det mesta är helt ny på datorer att kunna hitta information och maila sina barnbarn.
Men det förutsätter även att jag kan leva mig in i deras situation att de kanske inte ens vet hur man klickar med musen. Eller ens har en grundläggande förståelse för data. De vill ju bara kunna ta del av en ny teknik som ger dem chansen till att tex maila sina barnbarn.

Skulle jag då i det lägget säga åt dem att gå hem och läsa en bok om data innan de ska lära sig att maila?
Tror ni att de då vill fortsätta?

Men oftast efter att de fått lära sig att söka på internet går de taggade hem och vill lära sig mer.

Kanske är det så att den dummaste frågan är den som inte ställs?

angelape skrev:
Jag har jobbat med att lära pensionärer att surfa på internet...
1987 gick jag en kurs på biblioteket för att lära mig informationssökning. Det var jag och nio ”gamlingar”.
En av dem var hela tiden jättestressad och tyckte det gick för fort.
Det visade sig at hon höll musen upp och ned med kulan uppåt.
Skrattade jag? Nej, jag förstod precis att ibland är man ”dum” när man inte vet någonting.

Däremot störde jag mig lite på en kommentar för två år sedan här på FS när en fråga ställdes om vilken pappersstorlek som kunde skrivas ut med en viss filstorlek från en kamera.
Någon var vänlig att rekommendera den artikel jag skrivit och svaret blev ”jag orkar inte läsa någon jobbig artikel, kan du inte bara säga hur det är...
Sådant erkänner jag att jag stör mig på, inte för att det var min artikel som dissades utan att man bara vill ha lösningen, inte förståelsen.
Så är jag också människa.

Någon var vänlig att rekommendera den artikel jag skrivit och svaret blev ”jag orkar inte läsa någon jobbig artikel, kan du inte bara säga hur det är...”
BINGO - Precis det jag menar, fast jag har inte kunnat få fram orden för det verkar det som.

Tanken kanske inte fallet dig in att för den personen kanske artikeln var jobbig att sätta sig in i?
Det du tycker är lätt och självklart kanske andra har svårt för?
Att förstå just poängen, göra att man förstår resten?

Men tillbaka till grunden. Manualer är inte böcker som förklarar just vad en funktion är för något utan bara vad man ska göra för att använda den funktion.
Om man, som jag, hade svårt att tex få kameran att fokuser vid rumsbelysning är det svårt att hitta i manualen just den funktionen som rör detta. Helt enklet därför att jag inte visste vilken funktion jag skulle titta efter. Efter att ha fråga runt här på forumet fick jag hjälp som satte mig på rätt väg i vad jag skulle söka efter och manualen blev mer begriplig.

Så min nya fråga är:
Menar ni på fullaste allvar att nybörjare av alla dess former på fotografering inte ska ställa frågor här på forumet?
Eller är det bara tillåtet med korrekta frågor som inte irriterar de som redan "kan allt efter att ha läst alla manualer/böcker och gått alla kurser"?
Är kunskap en sån dyrbar vara att den förminskas av att delas ut?
Om någon ställer en fråga och ni hänsvisar till en sida med information, får den personen då inte efter det fråga vidare om den ännu inte förstår?

Ingen som hört talas om information overload? Då finns det inget som hjälper en att såla bland begreppen så bra som en annan människa.

Själv har jag aldrig kunnat ta till mig kunskap enbart genom att läsa faktaböcker. Jag behöver få studsa frågor med andra om inte annat för att bekräft att jag fattat rätt.

Visst finns det lata personer här som överallt annars. Men man kan väl för jössenamn inte dra alla över en kam? Då straffar man ju även dem som har genuina problem.

angelape skrev:
Tanken kanske inte fallet dig in att för den personen kanske artikeln var jobbig att sätta sig in i?
Det du tycker är lätt och självklart kanske andra har svårt för?
Att förstå just poängen, göra att man förstår resten?...
Nja, jag har ett ganska gott rykte för att kunna förklara saker på ett förståeligt sätt.
Trots det brottas jag ständigt med att få det jag skriver att bli så korrekt och självklart som möjligt.

Men vad det handlade om här var att den som ville ha svar inte ens orkade leta upp en artikel eftesom det var för jobbigt att ägna en kvart åt det. Eller om det var en halvtimme, minns inte riktigt.

Jag glömmer aldrig att det som är självklart för den som vet är nytt för den som inte vet, trodde det framgick av mina tidigare inlägg?

Själv anser jag att det ofta är bäst att få svaret för att senare lättare förstå teorin bakom.
Därför rekommenderar jag alltid automatikkamera för nybörjare som exempel, bättre att ta bilder för att senare lära sig bländartjafset.

Det jag stör mig på är när någon vill veta och så fort man försöker förklara blir reaktionen ”ååhh, vad jobbigt, jag skiter i det.”
Vilket är den personens rätt, men jag som älskar utmaningar och kunskap har, mänsklig som jag är, ofta svårt att förstå den attityden.

Ofta när jag förklarar hur upplösning fungerar blir reaktionen att det är för svårt med så mycket matte!
Jag vet att matte är ångest för många (jag har många åsikter om skolans ansvar för att hantera matematik) men det är den totala oviljan att ens försöka som gör mig lite lätt trött.
Jag pratar nu om att lyssna fem minuter på när jag förklarar att ”om du har två pixlar i bredd och två i höjd så har du totalt fyra pixlar”.

Senast ändrad:
angelape skrev:
...Ingen som hört talas om information overload
Skojar du?
Jag mår dåligt[lätt överdrivet] varje gång en ny Cap&Design dunsar ned i brevlådan.
Förr var det en glädje, nu är det mest ångest över all ny information jag måste ta till mig.
Skall bli skönt med en månad i Bohuslän utan kamera och annan shitt.

jernweg skrev:
En dyslektiker har precis lika svårt att skriva och läsa på en dator så jämförelsen är väl inte helt rättvis.

Det stämmer inte helt, det varierar självklart från individ till individ. När det gäller dyslexi finns knappast några allmängiltiga regler. Svaren i dessa forum är ofta kortare, mer koncisa och mindre "babbliga" än vad en manual normalt är. Typsnittet är dessutom tydligt och bra, lagom stort.

Vidare har du möjligheten att ställa och få svar på en konkret fråga - att skumma text för att hitta just det man frågar om kan vara svårt för en dyslektiker.

Och slutligen innebär ju "fråga" inte bara "fråga i fotosidans forum" - man kan ju fråga "in real life" också...

Men som sagt vad som funkar och inte funkar för en dyslektiker varierar från individ till individ...

mvh Janne

Damocles skrev:
Instämmer, men det är inte dom människorna jag opponerar mig emot heller.

Silverskedar samt det föregående i denna mening är inte alls att jämföra, inte så som jag menar silverskedar.

Helt OK! Jag tolkade inte heller det du skerv om silverskedar som liktydigt med "jag fick minsann traggla mig igenom manualen, så det får du också banne mig ta och göra" - jag ville bara uttrycka att båda inställningarna känns främmande för mig...

mvh Janne

mipert skrev:
Någon var vänlig att rekommendera den artikel jag skrivit och svaret blev ”jag orkar inte läsa någon jobbig artikel, kan du inte bara säga hur det är...
Sådant erkänner jag att jag stör mig på, inte för att det var min artikel som dissades utan att man bara vill ha lösningen, inte förståelsen.

Det här är ju pudelns kärna i ett nötskal (Idiomatiska uttryck i kvadrat?): Om någon nu reagerar så, varför då inte ge vederbörande de svar som efterfrågas? Om lösningen efterfrågas och inte förståelsen, varför då inte ge lösningen? Att sedan lösningen inte har samma bärighet utan förståelsen är en annan sak och så småning om kommer säkert även behovet av förståelse. Men att servera den, när den inte efterfrågas fungerar inte.

Det finns en sketch som illustrerar detta: Helge Skoog spelar en kypare. En mycket nödig man kommer fram till honom och frågar efter toaletten, varpå Helge börjar föreläsa om toalettens historia: "Redan de gamla grekerna..."

Hur intressant den informationen må vara är den inte relevant just då och den tas inte emot...

mvh Janne

Någon var vänlig att rekommendera den artikel jag skrivit och svaret blev ”jag orkar inte läsa någon jobbig artikel, kan du inte bara säga hur det är...”

Vad tros om svaret:

Jag orkar inte svara just nu kan du inte bara läsa artikeln!

=)

Det här är ju pudelns kärna i ett nötskal (Idiomatiska uttryck i kvadrat?): Om någon nu reagerar så, varför då inte ge vederbörande de svar som efterfrågas?
Problemet är ju att det sällan finns ett svar som är kort och koncist.
Men visst, jag tror dock personen ifråga kommer bli lika sur för det, då det inte visade sig vara enkelt.

Hur skriver jag bra böcker? Man använder skrivmaskin för att slippa skrivkramp!

Hur blir jag en stor konstnär? Man målar bra!

Hur tar man bra bilder? Lyfter kameran, riktar och knäpper!

Nu finns det bra mycket mer användbara och klara svar på dom här, men nu handlar det om att illustrera en poäng.

replik 2

Vi kommer nog inte längre.Jag drog igång detta för att få en intressant diskussion,och konstaterar att jag har ungefär lika många mot mej som med mej i uppfattning.Jag har på intet sätt dåligt samvete för kunskapstörstiga nybörjarfrågor.Många har fått skriftliga kunskapsblad som jag plockat ur kurser och skickat,men faktum kvarstår att det är förvånande att så många debutanter köper avancerade grejer utan att ha en susning om elementära fotografiska regler,därav "cykeln före bilen"

Senast ändrad:
Damocles skrev:

- Om det är så kan man ju säga det. "Tyvärr är det inte så enkelt, men om du läser på sidan 32 i denna artikel... så kan du återkomma om något är oklart"

- Om det finns ett enkelt svar kan man väl ge det och hänvisa till artikeln

- Vill man inte svara kan man låta bli

Det viktiga är att man har respekt för och förståelse för folk som ställer frågor som man själv uppfattar som banala eller onödiga.

Damocles skrev:

Håller inte med.

Allt beror på hur utförlig och uttömmande man vill vara, men i de allra flesta fall går det att svara kort och koncist på den specifika fråga som ställs. Problemet är att vi ibland tenderar att svara på mer än det som efterfrågas - istället för att ge en begärd vägbeskrivning börjar vi med en topografisk beskrivning av landskapet... :)

Begränsning kan ibland vara en svår konst...

mvh Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar