angelape skrev:
Tanken kanske inte fallet dig in att för den personen kanske artikeln var jobbig att sätta sig in i?
Det du tycker är lätt och självklart kanske andra har svårt för?
Att förstå just poängen, göra att man förstår resten?...
Nja, jag har ett ganska gott rykte för att kunna förklara saker på ett förståeligt sätt.
Trots det brottas jag ständigt med att få det jag skriver att bli så korrekt och självklart som möjligt.
Men vad det handlade om här var att den som ville ha svar inte ens orkade leta upp en artikel eftesom det var för jobbigt att ägna en kvart åt det. Eller om det var en halvtimme, minns inte riktigt.
Jag glömmer
aldrig att det som är självklart för den som vet är nytt för den som inte vet, trodde det framgick av mina tidigare inlägg?
Själv anser jag att det ofta är bäst att få svaret för att senare lättare förstå teorin bakom.
Därför rekommenderar jag alltid automatikkamera för nybörjare som exempel, bättre att ta bilder för att senare lära sig bländartjafset.
Det jag stör mig på är när någon vill veta och så fort man försöker förklara blir reaktionen ”
ååhh, vad jobbigt, jag skiter i det.”
Vilket är den personens rätt, men jag som älskar utmaningar och kunskap har, mänsklig som jag är, ofta svårt att förstå den attityden.
Ofta när jag förklarar hur upplösning fungerar blir reaktionen att det är för svårt med så mycket matte!
Jag vet att matte är ångest för många (jag har många åsikter om skolans ansvar för att hantera matematik) men det är den totala oviljan att ens försöka som gör mig lite lätt trött.
Jag pratar nu om att lyssna fem minuter på när jag förklarar att ”
om du har två pixlar i bredd och två i höjd så har du totalt fyra pixlar”.