Annons

fascinating foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Jonas Tausis (jernweg) skrev:
Självklart har alla rätt att fråga och man har rätt att avstå att ge ett svar. Men man ser tyvärr så många som egentlig inte vet vad de har handlat.Igår vad det en yngre kille som undrade vilka objektiv som passade till en digitalkompakt, visserligen en tämligen avancerad sådan men ändå...

Då om någongång kan det ju vara bra om han får hjälp.

Min helt personliga uppfattning är att man skall börja lite enkelt och känna sig fram. Allra helst med en helt manuell kamera sedan är det "trial and error" som gäller. Att fota digitalt med en helautomatisk kompaktkamera ger inte mycket kunskap förutom bildkomposition när man en dag vill gå vidare med sin hobby.....

Bildkomposition kanske är det allra viktigaste, och det som generellt bör ges mer tid för övning än utrustning och teknik?

Samma som i mitt förra svar, Han borde fått hjälp innan inköpet så han visste exakt vad han hade handlat. Om han trodde att han köpte en digital systemkamera så känns nog inte köpet så lyckat idag eller hur?

Bildkompositionen är självklart en central del, min uppfattning är att en bra bild inte behöver vara tekniskt perfekt....

mipert skrev:
Sedan den händelsen (och det jag kallades av honom) har jag desto större respekt och förståelse för att all kunskap är ny för alla någon gång.
Ja, man får verkligen större respekt när man själv är nybörjare på ett ämne har en aning vad det är frågan om.

Jag kan ju själv dra en parallell om jag får utrymme till det i denna tråden. Jag är nästan lite yr efter att ha läst alla inläggen på 10 minuter så här får ni ett mastodontinlägg =)
(För er som inte orkar läsa mitt långa inlägg så läs efter strecket).

Jag är en "datanörd". Jag kan det mesta om datorer och har jobbat i 5-6 år med det. Jag kunde förstå när jag konsultade och höll i utbildningar att alla inte riktigt hade samma grepp om vad en dator egentligen är. Dom förstod hur man öppnade Word och skrev en uppsats, hur man startade Internet Explorer för att surfa men det bakomliggande grundkunskapen fanns inte. Eleverna kunde kanske skriva en uppsats och surfa men hade inte en aning hur man avinstallerade ett program, stängde av datorn eller hittade till kontrollpanelen.

Så tycker jag det är med de flesta tekniska ämnen/saker. När jag för 2 år sedan köpte min digitalkamera. En "avancerad" Minolta Dimage A1 så hade jag inte en blekaste vad fotografering innebar. Jag hade aldrig ställt in några konstiga ISO-tal eller bländare (vafan e det, lol). Jag visste bara att jag var intresserad av fotografering och att jag hade en enorm vilja att ta reda på ALLT. Jag sög åt mig all info jag kunde hitta och försökte trycka in det i skallen. Det mesta rann ut igen men då gick jag på det igen och igen.

Då ställde jag frågor här på forumet efter att ha läst manualen men vad hjälpte det när jag inte visste hur man "bländade ner" eller vad skärpedjup var för något. Jag fick en otrolig massa hjälp här på forumet och är överlycklig att jag registrerade mig här i september förra året.
Sedan dess har min kunskap bara ökat och ökat men jag känner mig fortfarande som en amatör.

Många saker förstår jag mig på och kan förklara för andra men vissa saker kan jag inte riktigt få grepp om. Det beror nog mycket på att jag började i "fel" ända. För vissa kanske det är rätt att börja så men jag känner nu att jag skulle gjort allt från en annan vinkel och gett mig själv lite perspektiv innan jag fortsatte. Många gånger försökte jag lära mig mer, istället för att sticka ut och fotografera.

Men jag ångrar absolut ingenting! Det har varit och är en kanonupplevelse utan dess like även om min hjärna är ungefär som killen i Johnny Mnemonic (om ni kommer ihåg den). Jag har tryckt in 320GB i hjärnan när min gräns är 200. =)

------------------

För er som inte orkade läsa mitt inlägg så är min slutsats att alla får ställa vilka frågor dom vill. Inga frågor är för dumma. Det har ni ju lärt er i skolan. Man kan låta bli att svara kanske men aldrig komma med nedlåtande eller sarkastiska svar. Då har man fel tanke om vad ett forum är till för. Låt alla utvecklas på sitt eget sätt. Då lär man sig av sina misstag och kanske gör annorlunda nästa gång.

Tack för ordet!

Mvh // Dennis

Senast ändrad:
Det finns ju några väldigt bra grundkurser som jag brukar peka på när dom ställer "nybörjarfrågorna". Men dom gånger jag får som svar att, men berätta hur istället för att skicka någon jäkla ABC kurs. Då blir jag nästan förbannad, för allt hänger samman, och är man ute efter att lära sig så får man vackert börja från början. Sen ställer jag gärna upp på att förklara hur sambanden är, men folk är lata och vill kunna saker utan att behöva lära sig dom först. Inte alla, men förvånasvärt många glömmer att bakom alla kunskaper finns ofta ett digert arbete.

Finns inga dumma frågor, men bara för att man inte får ett svar som bara gör att man vet allt efter 2 minuter så behöver man inte bli sur. Ingen idag köper väl sig en bil utan att ha körtkort om dom har minsta vett, eller en cykel utan att kunna cykla. Det är alltid ett arbete att lära sig göra nya saker. Och att tro att man magiskt bara kan det för att man köper en pryl eller ställer en fråga på hur man använder den, är lite naivt.

Liknelse,
Fråga - Jag vill bli författare och skriva bra böcker, men det här med alfabetet vad är det för nåt.

Svar - lägger fram ABC-boken och en bok i grammatik. Allting står här. Det är jättepedagogiskt skrivet och lättläst.

Fråga2 - vafan, kan du inte bara berätta hur man skriver bra böcker.

Senast ändrad:
Håller med Janne med flera som tycker att alla frågor är OK.

Däremot tycker jag svar i form av länkar till andra svar eller andra källor är utmärkta för att lära ut lite om informationssökning också och ge tips till hur man effektivt kan hitta svar även om man inte får nåt på sin egen fråga.

Men jag ser rätt ofta hänvisningar här till nån nästan fornhistorisk sträng med lite syrliga kommentarer om att man ju faktiskt kan kolla vad som finns sedan tidigare. Förstår aldrig dessa kommentarer. Är det så hemskt att råka klicka på en tråd som inte tillför en själv nåt nytt?

När det gäller det där med att söka i instruktionsböcker eller andra informationskällor så undrar jag varför detta forum inte i de andra informationskällorna?

Om man vill ha reda på nåt specifikt så är det väl snudd på rent dumt att köpa några års samlade gamla Foto eller springa på biblioteket och låna en bunt böcker att läsa igenom istället för att fråga här?

Spelar väl ingen roll hur dyr kamera man köper?!

Kan många ggr vara bra att köpa en BRA och då kanske en dyr kamera redan från början.

Personligen köpte jag en 300d utan att veta ett nånting om fotografering. Nu i efterhand är jag glad att jag köpte den och inte en enkel kompakt variant, billigare i längden!

Nu när jag har lärt mig fotandet så är jag glad att jag köpte en kamera med lite framförhållning.

/Payman

Damocles skrev:
Det finns ju några väldigt bra grundkurser som jag brukar peka på när dom ställer "nybörjarfrågorna". Men dom gånger jag får som svar att, men berätta hur istället för att skicka någon jäkla ABC kurs. Då blir jag nästan förbannad, för allt hänger samman, och är man ute efter att lära sig så får man vackert börja från början. Sen ställer jag gärna upp på att förklara hur sambanden är, men folk är lata och vill kunna saker utan att behöva lära sig dom först. Inte alla, men förvånasvärt många glömmer att bakom alla kunskaper finns ofta ett digert arbete.

Finns inga dumma frågor, men bara för att man inte får ett svar som bara gör att man vet allt efter 2 minuter så behöver man inte bli sur. Ingen idag köper väl sig en bil utan att ha körtkort om dom har minsta vett, eller en cykel utan att kunna cykla. Det är alltid ett arbete att lära sig göra nya saker. Och att tro att man magiskt bara kan det för att man köper en pryl eller ställer en fråga på hur man använder den, är lite naivt.

Liknelse,
Fråga - Jag vill bli författare och skriva bra böcker, men det här med alfabetet vad är det för nåt.

Svar - lägger fram ABC-boken och en bok i grammatik. Allting står här. Det är jättepedagogiskt skrivet och lättläst.

Fråga2 - vafan, kan du inte bara berätta hur man skriver bra böcker.

I olika sammanhang hamnar jag i situationer att jag skall göra nått jag inte kan. Då vill jag fråga. Problemet är då ofta att jag kan så lite att jag inte ens vet vad jag skall fråga om. Jag kan så lite att jag inte vet var problemen ligger. När jag tillslut lyckas formulera en fråga är den sannolikt konstigt ställd eller irrelevant i det stora hela, men den hjälper mig att begripa vad jag inte kan.

Så tror jag det är för de nya fotointresserade oxå, så jag tycker vi skall respektera dumma frågor.

Rent allmänt utifrån vad som sagts i denna tråd vill jag också säga att vi inte skall utgå från att folk som frågar i forumet inte läser böcker och inte anmäler sig till kurser.

Vad gäller hänvisningar till bilkörning etc så vill jag protestera lite mot denna.

Visst, ingen köper kanske bil utan körkort. Finns däremot massor som kör bil utan att veta hur förbränningssystemet fungerar eller hur vad som händer inne i automatväxellådan, ja inte ens hur rattrörelser överförs till hjulen.

Att köpa en kamera och klicka av en bild är ju inte direkt svårt och det klarar nog alla som köper en kamera. Om man sen kan utnyttja den till sitt yttersta är en helt annan sak.

Grubbe skrev:

Att köpa en kamera och klicka av en bild är ju inte direkt svårt och det klarar nog alla som köper en kamera. Om man sen kan utnyttja den till sitt yttersta är en helt annan sak.

Om vi ändå skall spåra ur tråden så kan jag bara säga: Token gör som idioten säger, med andra ord det är bara att gratulera säljaren som har lurat en stackars sate till....Jag brukar alltid le när jag ser en äldre herre i en ny Turbo för 3-400kkr som kör 300 mil i max 70 kmh varje år. Liknelsen med många kamera användare är slående eller?

Jonas: Menar du att det krävs viss färdighet för att få köpa de mest avancerade kamerorna?

Kanske dags för mig att sälja av lite utrustning då. Vill du köpa?

Senast ändrad:
Visst, ingen köper kanske bil utan körkort. Finns däremot massor som kör bil utan att veta hur förbränningssystemet fungerar eller hur vad som händer inne i automatväxellådan, ja inte ens hur rattrörelser överförs till hjulen.
Fast den liknelsen är dålig, du vet hur du växlar, alternativt använder automatlåda. Du vet också vart man sätter tändningsnykeln, och att det finns gas och broms. Dom som inte vet det har inget körkort.

Sen hur knutar, axlar, kopplingar och differentialer fungerar är en annan femma, men den likställer jag med att veta hur protokollet för överföringen till Compact Flash funkar. Alternativt veta hur PAL och NTSC funkar för videoutgången.

Bländare och slutartid är som Gas och Broms.

Jonas: Menar du att det krävs viss färdighet för att få köpa de mest avancerade kamerorna?
Nope, men för att använda dom fullt ut.

jernweg skrev:
Jag brukar alltid le när jag ser en äldre herre i en ny Turbo för 3-400kkr som kör 300 mil i max 70 kmh varje år. Liknelsen med många kamera användare är slående eller?

Tycker inte alls att det är konstigt. Man behöver inte vara Schumaher för att ha glädje när man kör en Ferrari. Samma sak gäller kameror. Jag kan erkänna att jag själv tycker om att hålla i händer fina saker (kameror inkluderat) eller att köra en fin bil utan att ha någon erfarenhet av racing utöver tittande på Eurosport.

Precis som jag trodde, här fanns många ömma tår.

Nej jag vill inte köpa några prylar! Poängen var att om man inte vill ha eller behöver alla finesser så varför skall man betala för dom?

Min personliga uppfattning är att det är aldeles för många som tror att allt blir bra i kombination med prislappen. Jag känner flera stycken som har pröjsat 7-8kkr för en systemkamera som dom 3 rullar film och ett år senare har bytt in mot en kompaktkamera. Varför? dom visste inte vad dom ville ha men trodde att hög prislapp var lika med ett bra köp...

Sen är det en annan sak om man måste köpa det dyraste för att själv må bra (eller platsa i gänget) men det kan man nog inte få hjälp med här....

Med en Ferrari är det nog så att den kan vara direkt livsfarlig i händerna på fel person. Det gäller inte för en kamera om inte ägaren i fråga blir så arg att han börjar veva vilt med den...

Och min poäng var att även om man är nybörjare och okunnig kanske man vill köpa något avancerat som man har ambitionen att succesivt växa i. Det måste då vara tillåtet att ställa frågor i forumet utan att bli angripen.

Vi skall inte skrämma bort dom nya ur forumet!

Jag svarar ibland och jag svarar aldrig otrevligt och försöker alltid att undvika personangrepp. Vad jag vänder mig emot är den rådande trenden: Bra är dyrt. Själv försöker jag alltid analysera mina behov inför ett inköp.
Jag fick en nytändning i och med min första digitalkamera som var tänkt mer som ett fickminne men jag saknade en del manuella möjligheter. Nu har jag köpt en z1:a och om jag tycker det är lika kul att fota om ett år så blir det nog en DSLR (trots att jag planerar att återuppbygga mörkrummet i höst). Som trebarnsfar finns det förnärvarande alltid nån som vill ärva mina prylar så jag har väl iofs förmånen att inte göra några felköp....

Alla på jobbet som ska köpa en ny kamera rådfrågar mig först. Dom kommer med olika modeller hit och dit och jag får då ofta säga jag vet inte men jag kollar upp det fråga imorgon igen.
Detta hände även för ett litet tag sedan då dom hade tänkt köpa en liten olympus kompakt kamera till sin dotter som ville lära sig fota. Undrade vad den skulle kosta och den skulle ligga på 1300:- så då erbjöd jag min Canon EOS 500 istället till ett par hundralappar med då med optik och lite andra tillbehör. tyckte det var bättre om hon fick en kamera att utvecklas mer med.

Jag sa ett krav som jag inte vet om dom följer alls men det är att dom inte använder aoutomat lägerna (gröna rutan, berget, blomman m.m.) utan hon kunde komma till mig så skulle jag lära henne hur kameran fungerade.

Hitils har hon inte hört av sig så hon kanske är en utav dom som ställer frågot här på FS istället ;)

jernweg skrev:
MEN försäljaren har ett stort ansvar att se till att den som handlar förstår vad det är frågan om.
Håller fullkomligt med! Och en kund som får den servicen innan köpet blir förmodligen en nöjd kund som återvänder...

mvh Janne

Hustomten skrev:
Och min poäng var att även om man är nybörjare och okunnig kanske man vill köpa något avancerat som man har ambitionen att succesivt växa i. Det måste då vara tillåtet att ställa frågor i forumet utan att bli angripen.

Vi skall inte skrämma bort dom nya ur forumet!

Klokt.... Mycket klokt....

Jag köper själva gärna dyra saker som håller i längden, det jag vänder mig emot är att en del vill faktiskt inte lära sig utan få allting serverat med silversked. Problemet är bara dom flesta saker faktiskt kräver att den som ställer frågan vill lära sig något av det.

Därav min liknelse jag skrev.

ANNONS