mipert skrev:
Sedan den händelsen (och det jag kallades av honom) har jag desto större respekt och förståelse för att all kunskap är ny för alla någon gång.
Ja, man får verkligen större respekt när man själv är nybörjare på ett ämne har en aning vad det är frågan om.
Jag kan ju själv dra en parallell om jag får utrymme till det i denna tråden. Jag är nästan lite yr efter att ha läst alla inläggen på 10 minuter så här får ni ett mastodontinlägg =)
(För er som inte orkar läsa mitt långa inlägg så läs efter strecket).
Jag är en "datanörd". Jag kan det mesta om datorer och har jobbat i 5-6 år med det. Jag kunde förstå när jag konsultade och höll i utbildningar att alla inte riktigt hade samma grepp om vad en dator egentligen är. Dom förstod hur man öppnade Word och skrev en uppsats, hur man startade Internet Explorer för att surfa men det bakomliggande grundkunskapen fanns inte. Eleverna kunde kanske skriva en uppsats och surfa men hade inte en aning hur man avinstallerade ett program, stängde av datorn eller hittade till kontrollpanelen.
Så tycker jag det är med de flesta tekniska ämnen/saker. När jag för 2 år sedan köpte min digitalkamera. En "avancerad" Minolta Dimage A1 så hade jag inte en blekaste vad fotografering innebar. Jag hade aldrig ställt in några konstiga ISO-tal eller bländare (vafan e det, lol). Jag visste bara att jag var intresserad av fotografering och att jag hade en enorm vilja att ta reda på ALLT. Jag sög åt mig all info jag kunde hitta och försökte trycka in det i skallen. Det mesta rann ut igen men då gick jag på det igen och igen.
Då ställde jag frågor här på forumet efter att ha läst manualen men vad hjälpte det när jag inte visste hur man "bländade ner" eller vad skärpedjup var för något. Jag fick en otrolig massa hjälp här på forumet och är överlycklig att jag registrerade mig här i september förra året.
Sedan dess har min kunskap bara ökat och ökat men jag känner mig fortfarande som en amatör.
Många saker förstår jag mig på och kan förklara för andra men vissa saker kan jag inte riktigt få grepp om. Det beror nog mycket på att jag började i "fel" ända. För vissa kanske det är rätt att börja så men jag känner nu att jag skulle gjort allt från en annan vinkel och gett mig själv lite perspektiv innan jag fortsatte. Många gånger försökte jag lära mig mer, istället för att sticka ut och fotografera.
Men jag ångrar absolut ingenting! Det har varit och är en kanonupplevelse utan dess like även om min hjärna är ungefär som killen i Johnny Mnemonic (om ni kommer ihåg den). Jag har tryckt in 320GB i hjärnan när min gräns är 200. =)
------------------
För er som inte orkade läsa mitt inlägg så är min slutsats att alla får ställa vilka frågor dom vill. Inga frågor är för dumma. Det har ni ju lärt er i skolan. Man kan låta bli att svara kanske men aldrig komma med nedlåtande eller sarkastiska svar. Då har man fel tanke om vad ett forum är till för. Låt alla utvecklas på sitt eget sätt. Då lär man sig av sina misstag och kanske gör annorlunda nästa gång.
Tack för ordet!
Mvh // Dennis