Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fascinating foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Walter-G skrev:

faktum kvarstår att det är förvånande att så många debutanter köper avancerade grejer utan att ha en susning om elementära fotografiska regler,därav "cykeln före bilen"

Vilket skulle bekräftas...

Loj skrev:

Begränsning kan ibland vara en svår konst...

Jag kan inte göra annat än att hålla med föregående talare....

Men fråga på så skall jag gärna bidra med det jag kan. Fast det kan nog bli problem när första frågan om vad för slags film jag skall ha i min nya D70 dyker upp...

Jag tyckte först det var en konstig fråga, men efter att själv ha sökt via google och www.cannon.se utan att hitta svar tycker jag det är OK att fråga här på fotosidan.

Nu var det ju i och för sig inte min egen person jag syftade på men det kanske kan börja så här.....

Börja med att leta upp lämpliga verktyg, skruva sedan bort skalet och se om det finns några tomma utrymmen att stoppa in en rulle 120 film i.....

Senast ändrad:
Vilket ju isåfall innebär att vi lämnar ämnet, för vi som är i forumet är ju inte "vanligt" folk.

Det är roligt att diskutera när det kan ske på ett vänskapligt sätt och med glimten i ögat. Tack!

efter att ha hamnat här från en annan tråd och läst det mesta kan jag inte låta bli att lämna kommentar. Mycket bra att det här luftades lite, för det finns ganska ofta en lite tråkig attityd här i forumen när folk frågar "för dumt". Den ger sig också tillkänna i trådar av typen "hurra vad vi är bra och smarta-till skillnad från ps-folket".

Alla måste få vara okunniga, nybörjare eller ha olika sätt att lära eller begripa, vilket flera redan uttryckt mycket bra i tråden.

Som datornörd (finns även i tantupplaga) har jag hört det mesta i frågeväg, och visst kan någon gång tålamodet frestas, men här är det ju helt fritt att svara. Ingen ska behöva få snorkigt bemötande.

Håller inte med. Allt beror på hur utförlig och uttömmande man vill vara, men i de allra flesta fall går det att svara kort och koncist på den specifika fråga som ställs.
Går det att göra så gör man ju det, men jag pekade i första hand på frågorna där det inte gick.

Jag kan ju nämna att det mer eller mindre är mitt jobb att svara på idiotiska frågor och fortfarande ha ett leende. Jag har jobbat med datorer och i första hand support i olika former sen 98'. Det är en konst att komma upp till en kund som säger att datorn är död, sätta i sladden i väggen, och sen lämna kunden utan att denne känner sig helt blåst. Det är otroligt vad kreativ man kan bli i att hitta på små vita lögner för kundens skull. Men många gånger så ser man hur dum personen ifråga känner sig när förstålsen kommer att dom faktiskt inte ens kollat om sladden sitter i, trots att det är en väldigt vanligt misstag, och att då få personen ifråga att inte känna sig blåst är inte alltid helt lätt och kan i många fall bli en pinsam historia.

Jag är ledsen för det sena svaret. Jag tyckte att det var respektlöst att inte först anstränga sig själv lite innan man bad om gratishjälp.

ariadne skrev:
på vilket sätt är jag respektlös om jag frågar en grej?
Är det så konstigt? Det beror givetvis på vem man frågar. Om man frågar någon som på ett eller annat sätt lovat att ge gratishjälp så är det sin sak. Här på Fotosidan fungerar det inte så (kanske med undantag från redaktionen & Co). Jag har jobbat en hel del med ideell support. Det är klart att man måste vara ödmjuk men samtidigt är det svårt att ställa krav på de som lägger sin fritid på att hjälpa andra. Däremot anser jag att man kan ställa vissa krav på frågeställarna eftersom de trots allt får mer än vad de ger; iallafall kortsiktigt.

Moderator borde kanske splitta tråden? Michaels hjärna har blivit alldeles mosig av all framkallare så han har svårt att hålla i sär de 2 paralella diskussionerna.

jpersson skrev:
Jag är ledsen för det sena svaret. Jag tyckte att det var respektlöst att inte först anstränga sig själv lite innan man bad om gratishjälp.

Ok, men vem avgör det?
Måste personen ifråga först ge en klar beskrivning vart denne sökt efter information.

Hur länge måste man ha sökt för att bli beviljad ett svar innehållande fakta och respekt?

Har jag missförstått det här?

Har jag inte hamnat på ett forum för fotointresserade?

Sen när blev fotosidan.se den absolut sista utposten för informationsbyte?

Har du inte hittat ditt svar någon annanstans och är fullständigt säker på att det är utom din makt att hitta det, först då är en fråga befogad på fotosidan.se.

/Irriterad på elit-tänkande

Bra skrivet Stellan & andra!

Tror det är viktigt för dom som surfar in här -glada i hågen- att visa att dom som spelar över är i minoritet här. Hur okul ska det inte vara att vara nybörjare inom foto, komma in på FS och se den "missriktade hjälpsamhet" som har uppvisats i den här tråden å en del andra liknande trådar?

Vad några stycken härinne inte har fattat är att fotosidan.se är en betydande del av "Informationssamhället" när det gäller fotografering. Slår man på en sökmotor och någon fotorelaterad "Idiotisk fråga" så är chansen/risken stor att man hamnar just här. Hur folk väljer att skaffa sin information är väl den resandes ensak, eller hur? Nätet och div forum är ju ett trevligt o givande alternativ till manualer o fackböcker att ösa kunskap ur. OM man blir anständigt bemött vill säga. Man ska nog inte heller underskatta den sociala biten när någon ställer en fråga här.

Tycker man att en undran är för punschig eller alldeles för gratis så är det väl bättre att avstå som "gratiskonsult" istället för att hålla på å mästra vetgiriga nybörjare. Hoppa vidare istället för att gnälla om att frågeställaren inte har lusläst manualen eller inte gått den långa vägen o byggt sin egen kamera - ta mig sjutton!

Har följt några trådar här på sistone bl.a annat en tråd där några ondgjorde sig över att en färsking hade köpt sig en fin o dyr DSLR! Han hade fräckheten att ställa en fråga på forumet dessutom! Med tanke på att så gott som alla här skulle klara sig bra med en helt manuell analog kamera istället för dyra hitechgrejor så är det mycket sten i glashus om man säger. Handen på hjärtat - De flesta av oss är inget annat än glada amatörer och vi har overkill på prylar så varför missuna andra det vi unnar oss själva? Litet väl mycket begärt...

Kommer osökt att tänka på den "Kungliga Svenska" som en röd tråd i gnället som varit här på sistone. JANNE

PS. Stellan, jag tror inte att "eliten" tänker på det sättet, dom är nog ödmjukare än så. Iaf min tanke. DS.

Glömde det här; Saxat ur regler för fs;

"fotosidan.se är tänkt att fungera som kunskapsbank för fotosidan.se:s medlemmar."

Tänkvärt! JANNE

Jag kan inte se att det är respektlöst på något sätt att kasta ur sig en fråga i detta forum.
Jag tycker inte alls att man måste söka informationen nån annanstans först.

Grejjen är ju att frågeställaren inte kräver och inte heller kan kräva några svar. Frågeställaren tar en chansning och det är upp till den som eventuellt svarar att avgöra huruvida han skall svara eller inte.

Skulle vi begränsa möjligheten till frågor skulle forumet och en stor del av fotosidan urholkas, och forumet skulle inte bli den kunskapsbank det är tänkt att vara.

Ska vi vända på steken...

Vissa av er vill begränsa möjligheten att fråga i forumet innan man försökt hitta informationen på egen hand.

Skall vi oxå begränsa möjligheten för folk att svara på frågor om man inte garanterar att man vet vad man tala om och ger korrekta svar?

Håller med du, Janne! Självklart kan ingen KRÄVA att få svar härinne eftersom hela upplägget bygger på fri vilja. JANNE

Abhraxxas skrev:
Ok, Irriterad på elit-tänkande

Egentligen hade jag och flera andra lämnat den här tråden men nu måste jag bara svara.

När jag började plåta i mitten av 70-talet hade jag inget större fotointresse, jag lärde mig av farsan hur man mätte ljus och ställde in kameran(en gammal rackare med bälg och 120 film). I början av 80-talet blev jag intresserad på allvar och började plåta mer intensivt.

I och med att intresset växte så blev jag tvungen att lära mig lite mer, och det konstiga är att jag lyckades med det eftersom varken PC'n eller internet var uppfunnet.....

Det här handlar inte om elittänkande ifrån de som ev. kan lite mer än nybörjaren. Jag tror personligen att det handlar om elittänkande ifrån nybörjarens sida. D.v.s. jag köper en dyr kamera så blir det bra automatiskt...

Sen kommer chocken när det trots den höga prislappen inte blir bra i alla lägen. Då kommer frågorna och man vill med två tre frågor lära sig det som kanske har tagit en halv livstid att lära sig. Jag tycker det är bra att man frågar, jag frågar själv mycket när det är någonting jag inte förstår. Men det kan vara svårt att sätta ord på någonting som är lika självklart som att andas, det är då det tolkas som ett stöddigt och överlägset svar.

Det kanske helt enkelt är så att det krävs en del förkunskaper för att kunna komma med relevanta frågor och framförallt för att kunna ta till sig svaren..... Ja jag vet, alla frågor är relevanta för nybörjaren...

Jag tycker också att alla får köpa vad dom vill och att man inte behöver licens för det. MEN man måste ta mig f-n veta vad man köper och vad som krävs av brukaren för att det skall funka.

Personligen tror jag att de flesta säljarna på de större kedjorna ger blanka f-n i vad man köper för de har med stor sannolikhet provision och säljer hellre ett kit för 10-15kkr än ett för 5kkr.....

Jag tar dessutom efter 30 år mängder med skitbilder, dålig komposition, klantigt exponerade o.s.v. Många gånger beror det på att hela familjen är med, att ta "BILDEN" kan ta tid om man vill vänta in rätt ljus o.s.v. Men jag vet i alla fall att det inte är fel på objektivet utan helt enkelt fel bländarval om skärpedjupet blev fel.......på så vis slipper jag plåta linjaler en hel helg....

//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar