Abhraxxas skrev:
Ok, Irriterad på elit-tänkande
Egentligen hade jag och flera andra lämnat den här tråden men nu måste jag bara svara.
När jag började plåta i mitten av 70-talet hade jag inget större fotointresse, jag lärde mig av farsan hur man mätte ljus och ställde in kameran(en gammal rackare med bälg och 120 film). I början av 80-talet blev jag intresserad på allvar och började plåta mer intensivt.
I och med att intresset växte så blev jag tvungen att lära mig lite mer, och det konstiga är att jag lyckades med det eftersom varken PC'n eller internet var uppfunnet.....
Det här handlar inte om elittänkande ifrån de som ev. kan lite mer än nybörjaren. Jag tror personligen att det handlar om elittänkande ifrån nybörjarens sida. D.v.s. jag köper en dyr kamera så blir det bra automatiskt...
Sen kommer chocken när det trots den höga prislappen inte blir bra i alla lägen. Då kommer frågorna och man vill med två tre frågor lära sig det som kanske har tagit en halv livstid att lära sig. Jag tycker det är bra att man frågar, jag frågar själv mycket när det är någonting jag inte förstår. Men det kan vara svårt att sätta ord på någonting som är lika självklart som att andas, det är då det tolkas som ett stöddigt och överlägset svar.
Det kanske helt enkelt är så att det krävs en del förkunskaper för att kunna komma med relevanta frågor och framförallt för att kunna ta till sig svaren..... Ja jag vet, alla frågor är relevanta för nybörjaren...
Jag tycker också att alla får köpa vad dom vill och att man inte behöver licens för det. MEN man måste ta mig f-n veta vad man köper och vad som krävs av brukaren för att det skall funka.
Personligen tror jag att de flesta säljarna på de större kedjorna ger blanka f-n i vad man köper för de har med stor sannolikhet provision och säljer hellre ett kit för 10-15kkr än ett för 5kkr.....
Jag tar dessutom efter 30 år mängder med skitbilder, dålig komposition, klantigt exponerade o.s.v. Många gånger beror det på att hela familjen är med, att ta "BILDEN" kan ta tid om man vill vänta in rätt ljus o.s.v. Men jag vet i alla fall att det inte är fel på objektivet utan helt enkelt fel bländarval om skärpedjupet blev fel.......på så vis slipper jag plåta linjaler en hel helg....
//Jonas