Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fascinating foto
- Trådstartare walter-g
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ibland verkar det nästan som om folk tycker det dock. Har sett mer än en tråd där en fråga ställs och efter några timmar så kommer ytterligare ett inlägg från samma person som skriver "men finns det ingen som kan svara?"Hustomten skrev:
Grejjen är ju att frågeställaren inte kräver och inte heller kan kräva några svar.
Självklart håller jag med dig Janne, det ska gå att ställa vilken fråga man vill och om den är ärligt ställd ska man kunna förvänta sig att eventuella svar är raka och utan gliringar. Folk som besvarar frågor på annat sätt får gärna vara tysta och låta andra besvara. De som irriterar sig får gärna hoppa över frågan och läsa annat.Skulle vi begränsa möjligheten till frågor skulle forumet och en stor del av fotosidan urholkas, och forumet skulle inte bli den kunskapsbank det är tänkt att vara.
Samtidigt så är ett sätt att lära sig att själv hitta informationen. Ofta finns ju informationen redan här på fotosidan (eller andra liknande sidor) och om man själv hittar så har man lärt sig två saker, dels det man var ute efter, men troligen har man också blivit bättre på informationssökning. För mig är det tidsbesparande att söka själv och efter alla dessa år som extraarbetande på bibliotek och med erfarenhet av att gräva fram information på nätet så tycker jag det går snabbare att söka själv än att försöka vänta ut någon som ska svara på min fråga. Personligen försöker jag spara frågandet tills jag går i bet eller vill ha någon annans personliga uppfattning om något, men jag anser inte att detta är det enda sättet att göra det på.
Ett problem kan väl vara att forum som detta har flera ändamål. Dels finns det frågor som rör kunskap och fakta, andra rör tyckande och vissa diskussionstrådar fyller rent sociala ändamål. Kanske är det svårt att ibland se skillnad på dem och olika skribenter har olika infallsvinklar?
Hursomhelst, jag uppmanar folk att fråga på, jag lovar att svara med bästa förmåga. Vet att det finns andra som gör likadant.
RolandM
Aktiv medlem
Fördelen med att fråga någon med kunskapen direkt eller via en bok är att kunskapsöverföringen går fortare, jämfört med att själv forska fram vad som händer med olika inställningar eller vad det nu kan vara man är ute efter. Nu räcker det att verifiera kunskapen så man har fattat rätt.
Dagens kameror är ett exempel på kunskapsöverföring. De rena autmatlägerna gör att alla kan ta en bid som är hyfsat rätt exponerad och hyfsat skarp. Kunskapen om hur detta går till har förpackats i kameran så alla kan dra nytta av den genom att bertta för kameran vilket sorts motiv som avses att fotograferas.
Framkallningsprocessen har förenklas och kan utföras av vem som helst. Entimmas labben är ett exempel på detta och även direktbildskameran.
Digitalkameran är en apparat som låter fotografen verifiera resulatet omedeblart och eventuellt genomföra justeringar i efterhand eller till nästa bild. Kunskapen byggs snabbt upp hos fotografen genom att felen snabbt kan rättas till.
Folkbiblioteken håller en hög stanard med ett stort urval av läroböcker för elementera inom fotografin. De inneehåller tydliga exempel på vad exponernge är och och hur den byggs upp och relationen mellan bländare och skärpedjup. Det brukar även finnas en förklraring till brännvidder. När denna kunskap har inhämtas är det god bas att stå på och först då kan man gå ifrån det automatiska valen i kameran.
Den första kamera jag fotograferade med var en Agfa Autoflex (eller snarlikt namn) som hade en inbyggd ljusmätare, vars värde fotografen fick översätta till slutartid och bländarvärde genom att själv ställa in dem på kameran. Nästa kamera var en Konica TC-X som hade en ljsumätare som kunde ställa in bländaren baserat på den valda slutartiden. Med Canons EOS 1000F och 300D kan kameran göra hela jobbet själv utifrån en erfarenhetsbank i ljusmätaren. Därtill finns ett antal program som beskriver olika typer av fotografering, så att rätt sak prioriteras. Bilderna blir bra och godtagbar genom att förlita sig på automatiken, dock faller den kreativa möjligheten bort om kunskap om fotograferings grundpelare saknas. Det är först med denna kunskap som bilder som skilljer sig från den medelmåttigt exponerade och normalskapra bilden kan tas och repeteras.
Dagens kameror är ett exempel på kunskapsöverföring. De rena autmatlägerna gör att alla kan ta en bid som är hyfsat rätt exponerad och hyfsat skarp. Kunskapen om hur detta går till har förpackats i kameran så alla kan dra nytta av den genom att bertta för kameran vilket sorts motiv som avses att fotograferas.
Framkallningsprocessen har förenklas och kan utföras av vem som helst. Entimmas labben är ett exempel på detta och även direktbildskameran.
Digitalkameran är en apparat som låter fotografen verifiera resulatet omedeblart och eventuellt genomföra justeringar i efterhand eller till nästa bild. Kunskapen byggs snabbt upp hos fotografen genom att felen snabbt kan rättas till.
Folkbiblioteken håller en hög stanard med ett stort urval av läroböcker för elementera inom fotografin. De inneehåller tydliga exempel på vad exponernge är och och hur den byggs upp och relationen mellan bländare och skärpedjup. Det brukar även finnas en förklraring till brännvidder. När denna kunskap har inhämtas är det god bas att stå på och först då kan man gå ifrån det automatiska valen i kameran.
Den första kamera jag fotograferade med var en Agfa Autoflex (eller snarlikt namn) som hade en inbyggd ljusmätare, vars värde fotografen fick översätta till slutartid och bländarvärde genom att själv ställa in dem på kameran. Nästa kamera var en Konica TC-X som hade en ljsumätare som kunde ställa in bländaren baserat på den valda slutartiden. Med Canons EOS 1000F och 300D kan kameran göra hela jobbet själv utifrån en erfarenhetsbank i ljusmätaren. Därtill finns ett antal program som beskriver olika typer av fotografering, så att rätt sak prioriteras. Bilderna blir bra och godtagbar genom att förlita sig på automatiken, dock faller den kreativa möjligheten bort om kunskap om fotograferings grundpelare saknas. Det är först med denna kunskap som bilder som skilljer sig från den medelmåttigt exponerade och normalskapra bilden kan tas och repeteras.
sjost
Aktiv medlem
För mig verkar det mest som att det är dom som lärt sig på det "gamla" sättet, när inte snabba informationsutbyten som internet ger oss möjlighet till fanns, är irriterade på att det finns snabbare sätt att lära sig på idag än förr. Jag antar att de flesta som lärde sig fotografera innan internet lärde sig av kompisar och av föräldrar och läsa i manualer, och i fotoböcker. Idag finns alla de informationskällorna kvar, PLUS att vi har internet med sökmotorer och underbara forum som detta.
Att man måste lära sig allt om det man skall köpa innan man köper det verkar fel för mig.. Jag köpte bil innan jag hade körkort, Jag köpte segelbåt innan jag kunde segla.. Jag köpte systemkamera innan jag hade en aning om vad bländare och slutare var. Men jag visste hela tiden att detta var saker jag ville lära mig, och jag ville göra.
Sen körde jag varken bilen eller segelbåten innan jag kunde köra bil eller segla, men förutom bilen, så har internet varit en otroligt stor hjälp för mig att lära mig om segling och båtar samt om kameror. Utan folket som hjälpt mig med alla dumma frågor i forum, så hade jag kunnat betydligt mindre. Böcker och Manualer i all ära, men personlig kontakt är för mig 100 ggr mer värd än manualer eller böcker.
Stefan
Att man måste lära sig allt om det man skall köpa innan man köper det verkar fel för mig.. Jag köpte bil innan jag hade körkort, Jag köpte segelbåt innan jag kunde segla.. Jag köpte systemkamera innan jag hade en aning om vad bländare och slutare var. Men jag visste hela tiden att detta var saker jag ville lära mig, och jag ville göra.
Sen körde jag varken bilen eller segelbåten innan jag kunde köra bil eller segla, men förutom bilen, så har internet varit en otroligt stor hjälp för mig att lära mig om segling och båtar samt om kameror. Utan folket som hjälpt mig med alla dumma frågor i forum, så hade jag kunnat betydligt mindre. Böcker och Manualer i all ära, men personlig kontakt är för mig 100 ggr mer värd än manualer eller böcker.
Stefan
Arleklint
Aktiv medlem
Jag håller med dig Stefan.
Naturligtvis måste man ha en kompetent kamera för att kunna lära sig. En billig kompaktkamera utan manuella inställningsmöjligheter blir ju svår att använda om man skall lära sig leka med tid, bländare och brännvidder.
Även om nu internet finns och info går snabbt att hitta så är det iallafall så att man inte lär sig fotografera fortare än förr. Kunskapen och skickligheten kommer inte förrän man praktiserar den. Så de som eventuellt ogillar att det går snabbare att få information nu kan känna sig lugna
Naturligtvis måste man ha en kompetent kamera för att kunna lära sig. En billig kompaktkamera utan manuella inställningsmöjligheter blir ju svår att använda om man skall lära sig leka med tid, bländare och brännvidder.
Även om nu internet finns och info går snabbt att hitta så är det iallafall så att man inte lär sig fotografera fortare än förr. Kunskapen och skickligheten kommer inte förrän man praktiserar den. Så de som eventuellt ogillar att det går snabbare att få information nu kan känna sig lugna
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag delar inte din uppfattning här att de skulle vara irriterade på att det finns snabbare sätt att lära sig på. Då skulle de klaga mer på sätten och mindre på personerna. Möjligtvis är de irriterade över att de har svårt att ta till sig nya sätt, måtte någon slänga mig över ättestupan om jag blir sådan när jag är gammal och gaggig (attans järnspikar, jag är nog där redan).sjost skrev:
För mig verkar det mest som att det är dom som lärt sig på det "gamla" sättet, när inte snabba informationsutbyten som internet ger oss möjlighet till fanns, är irriterade på att det finns snabbare sätt att lära sig på idag än förr.
Jag som har använt internet sedan 91-92 och ser mig inte som någon som bara lärt mig på det "gamla" sättet utan står med ett ben på vardera sidan. Men jag blir dock lite förvånad när personer hellre ställer en fråga och väntar på svar än att själv titta efter, när svaret ibland finns tidigare i samma tråd eller forum. Som jag sade så går det ofta snabbast att hitta saker själv när man väl vet hur man letar. Men även informationssökning är en sak man måste lära sig...
Men det är skillnad på att förvånas och svara ohyffsat. Jag tycker att rätt svar i sådant läge är att ge svaret och informera om var man kan hitta det på andra ställen, kanske gärna genom att utnyttja det nya mediets möjligheter som tex länkar.
Med förvåning menar jag att det är samma typ av förvåning jag upplever över att folk står och köar i en halvtimme utanför Systemets självbetjäningsbutik på Klarabergsgatan kvällen innan midsommar istället för att gå och handla en-två dagar innan och slippa köerna. Med andra ord fascination över den mänskliga naturen
Sen ser jag inget fel med att ha bra utrustning, annat än möjlig övertro till den och personlig avundsjuka att det inte är jag äger den. Det finns heller inget riktigt fullfjädrat substitut för egen erfarenhet som Janne säger, det är jag nog ett levande exempel på. Kanske borde gå ut idag och plåta lite så jag skaffar mig den där erfarenheten någon gång?