ANNONS
Annons

fascinating foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att det finns många som tror att i och med digitalkamerornas genomslag "komma undan" och få bilder som ser proffsiga ut, utan vare sig ansträngning eller kunskaper.

Hur man skaffar sig kunskapen är mindre intressant... även om jag tror att det är bra att få vägledning i början. Har man intresset så skaffar man sig kunskapen och utvecklas i sitt fotograferande. När det gäller fotografi så är det ju att testa sig fram som gäller...

Vågar man inte exprimentera och leta sig fram kommer snart att intresset att dö ut och då kan man ju fråga sig om det var ett intresse värt att lägga tid på från början. Och detta gäller såväl analoga som digitala fotografer.
//Milla (som ffarande kan ligga sömnlös på nätterna pga av idéer som vägrar släppa greppet)

jpersson skrev:
Jag skulle aldrig få för mig att attackera nybörjarfrågor men det finns ytterligare en aspekt. Jag anser att det är nonchalant och respektlöst att inte först anstränga sig själv lite innan man ber om gratishjälp.

För övrigt tycker jag att även Nikons manualer är rätt läsvärda.

respektlöst mot vem och på vilket sätt?

på vilket sätt är jag respektlös om jag frågar en grej?

dessutom är det en ansträngning att fråga också.
iaf om man jämför med att inte göra nåt alls...

:)

Själv fick jag tillgång till ett exemplar av "En fotolärobok i bild", skriven 1968. Om man bortser från framkallningstrixen så stämmer allt rörande bländare och tider osv. Att kunna detta är i min mening endast ett av verktygen. Komposition är för mig viktigast om man eftersträvar nåt mer än att bevisa att farmor var med på festen. Det är endast med välgjord komposition som jag har betraktat en bild och tänkt att detta är konst. Iochförsig kan man kanske tycka att om man bryter lite "regler" skapas i bland någonting nytt och spännande, även med bländarautomatiken påslagen.

Kameramanualen bör man väl läsa så att man hittar avtryckarknappen och förhandsgranskningen i alla fall.

Jag lägger heller ingen värdering till dem som köpt en dyr kamera utan kunskap och sen inte utvecklat en hobby av det. Det är inte mina pengar och de som köpte kameran ångrar sig säkert inte.

Ett hett tips, varför inte prova ett bibliotek. Mängder med både teknisk litteratur och rena fotoböcker av framstående fotografer inom alla områden....

Re: Re: fascinating foto

ariadne skrev:
det beror nog på att man är olika. en del läser på, och en del tar reda på det på annat vis.
spelar ju inte så stor roll vilket man väljer. huvudaken man får svaret man söker. förrutom att man kanske retar en och annan genom att ställa frågor som står i manualen

:)

sen vill jag invända mot din jämförelse. att lära sig cykla är inget man pluggar till väl?

Nä, du har helt rätt. Man pluggar inte till att cykla (åtminstone inte här i Sverige), man går istället ut och cyklar hela dagarna, ju mer man cyklar ju bättre blir man.
Vad jag vill säga är att alla borde läsa sin instruktions bok (mest för att se var saker och ting sitter på kameran) sen går man ut och tar en miljon bilder i alla möjliga och omöjliga situationer. Det är så man lär sig fota och att ta bra bilder.
(Nä, jag kan inte fota själv men jag tar många bilder)

Plugga till fotograf känns för mig lika dumt som att plugga till musiker, till konstnär, till författare och alla andra konstnärliga yrke.
För hur man än ser på det så har man antingen fötts med en förmåga att ta bra bilder (skriva låtar/spela, måla tavlor eller dansa) eller så har man det inte och borde nöja sig med att det är grymt roligt att fota.
Visst kan man lära sig att få ljuset rätt, allt om komposition (hur dom stora gjorde/gör) men lika väl har man inget att säga.
Men det finns ingen bättre skola än ”prova och se vad som händer”, tycker jag.

Men tillbaka till tråden, blir inte allt mycket lättare om folk får göra precis hur dom vill med sin informations sökande? Det är ju så att dom flesta inte har driften att ta sig över alla hinder i vägen för att bli riktigt bra på det dom gör, och det är ju bra för alla som vill leva på det.
annars vore ju alla bäst på allt.
Men så är det ju inte, för somliga har fötts till det och andra inte (och så är vi tillbaka där jag började).

Jag håller inte med dig Magnus...

Visst, man måste väl vara utrustad med ett visst "bildseende" för att bli en duktig fotograf, men även det går att öva upp. Dessutom kan man ha ett bra bildseende men dåliga tekniska kunskaper. Då är en fotografutbildning mycket bra. Att jämföra med musiker fungerar inte heller, för de allra flesta som lär sig att spela ett instrument går en utbildning/tar lektioner. Men man kan ju inte kan vara helt tondöv om man vill lyckas kunna spela heller...

Det är samma sak, fast ändå inte. Utbildning kan vara ett bra komplement även om man måste ha viss begåvning i grunden. Trixet är att hitta sin "begåvning". Jag skulle ex aldrig bli matematiker (för jag är verkligen kass på matte) :)
//Milla (en fotografstuderande...)

Hehe, visst är det bara att låta bli att svara om man tycker att frågan inte är värd att svara på som någon påpekat ovan. Men ibland förundras man över vilken nivå vissa frågor har. Eller vad sägs om man frågade:

"Jag har just köpt en D70 och förstår inte vad det är för små bilder på ratten till vänster? "Auto"-läge förstår jag - då blir bilderna som bäst liksom. Men vad ska man med "blomman" till? Jag fotograferar inga blommor! Och "bergen"? Det finns ju inte ens några berg där jag bor! För att inte tala om "bruden"! Jag fotar bara mina polare med deras skithaftiga hojar! Ska väl inte ta bilder på dem i "brud"-läget! PSAM är rena kinesiska för mig. Snälla kan någon förklara för mig vad de olika sakerna innebär. Och när ni är klara ska jag fråga vad det är för ratter på back och framsidan till höger."

Men det finns alltid en tålamodig person här på FS som tar sin tid och pedagogiskt svarar på alla frågor vilket inte är så dumt i för sig.:)

Låt alla fråga allt vad dom vill

Det bästa sättet att lära sig saker är att vara nyfiken. Är man nyfiken på foto kan man ta reda på hur det funkar på massa olika sätt. Man kan läsa böcker, men kan gå kurser, men kan testa sig fram på egen hand och man kan fråga andra.

Detta forum har som jag förstått det till syfte att vara en kunskapsbank som byggs upp genom att vi hjälper varandra.

Någon nämnde att det var nonchalant att ställa frågor här utan att försöka ta reda på svaret på egen hand först. Jag tycker snarare det är nonchalant att diskvalificera vissa frågor som för enkla löjliga och otillåtna.

Alla har vi våra okunskaper, och dom kan vi hjälpa varandra att bli av med.

Vill man inte svara på en fråga slipper man. Men låt alla fråga vad dom vill.

Senast ändrad:
Re: Låt alla fråga allt vad dom vill

Hustomten skrev:
Det bästa sättet att lära sig saker är att vara nyfiken. Är man nyfiken på foto kan man ta reda på hur det funkar på massa olika sätt. Man kan läsa böcker, men kan gå kurser, men kan testa sig fram på egen hand och man kan fråga andra.

Detta forum har som jag förstått det till syfte att vara en kunskapsbank som byggs upp genom att vi hjälper varandra.

Någon nämnde att det var nonchalant att ställa frågor här utan att försöka ta reda på svaret på egen hand först. Jag tycker snarare det är nonchalant att diskvalificera vissa frågor som för enkla löjliga och otillåtna.

Alla har vi våra okunskaper, och dom kan vi hjälpa varandra att bli av med.

Vill man inte svara på en fråga slipper man. Men låt alla fråga vad dom vill.

Där var ägget! Skulle min mormor säga. dvs jag håller med på samtliga punkter.

Jag håller med Janne.
Som en nybörjare vad det gäller digitalfoto, och även vad det gäller bländare o gu vet va, så är det inte bara avskräckande utan nästan helt omöjligt att lära sig kameran bara genom att läsa manualen.
Tack vare många snälla personer här på forumet som tagit sig tid att svara på de "dagis"frågor jag hit intill haft så har jag iaf vetat var i manualen jag kan hitta lösningen.
Nån här jämförde det som att börja köra utan att kunna cykla. När jag började cykla själv hade jag iaf nån som höll i packethållaren innan jag kunde trampa iväg på egenhand.
Är det så svårt att bara ignorera frågor som man anser är för dumma för att nedlåta sig att svara?
Min målsättning är att lära mig min kamera och även lära mig mer om fotografering.
Och jag är säkerligen inte ensam om det här på fotosidan.
Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få att komma i gång och även för all hjälp jag fått.

"det finns inga dumma frågor, bara förbannat korkade svar"

replik

Men jag skrev faktiskt också "annan litteratur" i ämnet.Är manualen obegriplig så bör ju intresset finnas att lära sej från andra källor.Fotosidan är förvisso en sådan för att få korta snabba svar på enstaka frågor,men inte jämförbar med att plugga in teori som ska omsättas i utvecklande praktik.Dessutom för ynka 85 spänn kan man exempelvis ,om man ogillar tidningen-eller inte, få en alldeles utmärkt enkel inskolning av systemkameran och bildskapande, från tidningen FOTO.En försumbar summa när man lägger ut flera tusen kronor på systemkamera och finner som nybörjare utöver automatläge en massa konstiga finesser.

Och ibland behöver man trots böcker, tidningar och manualer få svaren via en diskussion med en annan person som har praktisk erfarenhet i ämnet.
Tyvärr har inte alla sammma förmåga ta till sig information enbart från facklitteratur.

Och det vill jag verkligen poängtera, det finns många underbara, goa och vänliga personer som faktiskt tar sig tiden att hjälpa "puckon" som mig här på fotosidan.

Vi är alla olika...

En annan anledning till att man frågar kan ju vara att man inte hittar svaret på den specifika frågeställning man har i manualen eller i "annan litteratur"...

Vi är alla olika. För en del är manualen en guldgruva, klar som en fjällsjö, för andra ett obegripligt sammelsurium...
Att läsa sig till svaret är ett sätt att få kunskap, att fråga mer erfarna fotografer är ett annat.
Att hänvisa en som frågar till manualen tycker jag är otroligt brackigt. Då är det bättre att inte svara alls...

/J

Självklart har alla rätt att fråga och man har rätt att avstå att ge ett svar. Men man ser tyvärr så många som egentlig inte vet vad de har handlat. Igår vad det en yngre kille som undrade vilka objektiv som passade till en digitalkompakt, visserligen en tämligen avancerad sådan men ändå...
Min helt personliga uppfattning är att man skall börja lite enkelt och känna sig fram. Allra helst med en helt manuell kamera sedan är det "trial and error" som gäller. Att fota digitalt med en helautomatisk kompaktkamera ger inte mycket kunskap förutom bildkomposition när man en dag vill gå vidare med sin hobby.....

Jag tillhör de som kan känna irritation (lite) över de som bara vill ha snabba enkla svar och som suckar högt när man försöker få dem att själv hitta svaret.
Men det är en rent mänsklig reaktion, vi vill inte att andra skall komma lättare undan är vi själva, vi har ett egoistiskt ”rättvisetänkande” inbyggt, därför har vi köer som exempel.

Jag fick en gång höra efter en kurs att jag var en otrevlig typ som inte alls var hjälpsam! Något av en chock eftersom de utvärderingar som görs brukar ge mig i snitt 4,8 av fem.
Den personen hade fått svar av mig på en fråga att ”jag visar inte hur du gör men jag kan berätta för dig vad du behöver göra och var du hittar knapparna i InDesign”.
Det accepterade han inte...

Men jag vill återigen poängtera att jag är för ”dumma” frågor som jag mer än gärna besvarar, om och om igen.

Senast ändrad:
Dumma frågor ja.

Jag fick inga vänliga blickar av en kille som vi köpt första datorn av när jag ringde och undrade varför det strulade.
Jag hade flyttat om mapparna till mitt eget system, inte visste jag att man inte kunde flytta systemmappar och programmappar hur som helst.

Sedan den händelsen (och det jag kallades av honom) har jag desto större respekt och förståelse för att all kunskap är ny för alla någon gång.

För att inte tala om den Mac-kurs jag gick -96. Nybörjarkurs men ändå verkade det förutsättas att man skulle veta vad server var eller hur en dator fungerar.

Ibland får folk som frågar svar i sitl med "kolla i manualen på sidan 54-56". Det är ett utmärkt svar tycker jag, om man inte orkar skriva hela förklaringen.

Är man inte nöjd med svaret kan man ju ställa en följdfråga.

"ok på den sidan står det att man ska blända upp förgasaren tre EV och veva upp startspolen, men jag förstår inte vad det betyder, kan jag få mer hjälp?"

jernweg skrev:
Igår vad det en yngre kille som undrade vilka objektiv som passade till en digitalkompakt, visserligen en tämligen avancerad sådan men ändå...
Vänd på det. Ponera att du varit killen i fråga? Vilket svar hade du då velat ha? Troligivis att någon förklarade för dig hur saker och ting hänger samman, eller...?

jernweg skrev:
Att fota digitalt med en helautomatisk kompaktkamera ger inte mycket kunskap förutom bildkomposition när man en dag vill gå vidare med sin hobby.....
Visst, men jag tror för min del att detta gäller för alla helautomatiska kompaktkameror - analog eller digital...

Jonas Tausis (jernweg) skrev:
Självklart har alla rätt att fråga och man har rätt att avstå att ge ett svar. Men man ser tyvärr så många som egentlig inte vet vad de har handlat.Igår vad det en yngre kille som undrade vilka objektiv som passade till en digitalkompakt, visserligen en tämligen avancerad sådan men ändå...

Då om någongång kan det ju vara bra om han får hjälp.

Min helt personliga uppfattning är att man skall börja lite enkelt och känna sig fram. Allra helst med en helt manuell kamera sedan är det "trial and error" som gäller. Att fota digitalt med en helautomatisk kompaktkamera ger inte mycket kunskap förutom bildkomposition när man en dag vill gå vidare med sin hobby.....

Bildkomposition kanske är det allra viktigaste, och det som generellt bör ges mer tid för övning än utrustning och teknik?

Loj skrev:
Vänd på det. Ponera att du varit killen i fråga? Vilket svar hade du då velat ha? Troligivis att någon förklarade för dig hur saker och ting hänger samman, eller...?

Visst, men jag tror för min del att detta gäller för alla helautomatiska kompaktkameror - analog eller digital...

Grabben fick svar, ett bra dessutom. MEN försäljaren har ett stort ansvar att se till att den som handlar förstår vad det är frågan om. Nu vet jag inte var eller hur han hade handlat kameran. Men är det inte ett rent internetköp utan direktkontakt borde den försäljaren hängas!

Självfallet det gäller alla kameror som enbart körs på automatik....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar