Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fartkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille890622

Aktiv medlem
Hallå hallå:)

När jag körde mitt till mitt arbete idag satt jag och fundera lite snabbt vad egentligen fartkamerorna har för så att säga gear i sig. Klart att det är en kamera utrustning men vilken?

Jag tänkte att jag skulle googla lite på de men hitta inget durekt om de.

Man har ju sett att bilderna är halvtaskiga när man får hem den men man kan ju tycka att de kanske är någon slags komprimering? Iallafall är det någon som har lite koll får du gärna berätta:)
 
test

Hallå hallå:)

När jag körde mitt till mitt arbete idag satt jag och fundera lite snabbt vad egentligen fartkamerorna har för så att säga gear i sig. Klart att det är en kamera utrustning men vilken?

Jag tänkte att jag skulle googla lite på de men hitta inget durekt om de.

Man har ju sett att bilderna är halvtaskiga när man får hem den men man kan ju tycka att de kanske är någon slags komprimering? Iallafall är det någon som har lite koll får du gärna berätta:)

Intressant frågeställning. Vi har ett par kameror efter 55:an och jag ska genast dra iväg o testa bildkvaliteten. Man får alltså hem bilderna att titta på?
 
Intressant frågeställning. Vi har ett par kameror efter 55:an och jag ska genast dra iväg o testa bildkvaliteten. Man får alltså hem bilderna att titta på?

Nej, det är en opålitlig leverantör. Tog bild på mig för ett par år sedan, men det kom ingen bild hem i brevlådan.

Har för mig att jag har läst i någon annan tråd här på FS att det sitter Nikon med 50 mm objektiv i dessa skåp, men sånt kan ju ändras.
 
Har för mig att jag har läst i någon annan tråd här på FS att det sitter Nikon med 50 mm objektiv i dessa skåp, men sånt kan ju ändras.
Om jag inte minns helt fel var det så i de äldre skåpen. De nya blå skåpen (som verkar massproduceras) ska innehålla någon kameramodul för inbyggnad. Jag har dock inte öppnat någhot skåp, ej heller fått något varuprov hemskickat.
 
Ja det ska inte vara någon "färdig" kamera längre.
Försökte hitta lite länkar som jag läste för något år sen, men dom verkar jag inte hitta. Det är iaf ett företag som heter unitraffic som tillverkar alt är återförsäljare för dom.
http://www.unitraffic.se/
 
Så här funkar det

Radar: En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter. Avstånd och hastighet mäts tjugo gånger i sekunden. Hastigheten mäst dels med dopplereffekt, dels med avståndsförändringen mellan mätningarna. Antal passerande fordon och dessas hastighet mäts kontinuerligt, och samlas in som trafikdata i en databas hos Vägverket.

Kamera: Digital industrikamera med upplösningen sex megapixlar, som är tillräckligt för att identifiera förare och nummerplåt.

Skåp: Kameraskåpet tillverkas av Unitraffic i Borås, som monterar den kompletta mätenheten, sammansatt av Sensys i Jönköping, i det av Vägverket mönsterskyddade aluminiumskalet.

Blixt: Studioblixt med snabb brinntid.

Larm: Vid driftstörningar eller åverkan skickas ett smas via mobilnät till berörd vägverksregion.

Kommunikation: Alla mätdata och bilder skickas krypterat via ett modem genom det fasta telenätet, till polisens utredningsenhet i Kiruna.

Mätdator: En industridator från Sensys styr systemets olika funktioner. När mätstationen är aktiverad för hastighetsöverträdelser, tar kameran en bild på de fordon som kör för fort. Dag, tid och plats registreras. Upp till 400.000 bilder kan lagras på hårddisken.

Fakta: Ingemar Franzén, Ny Teknik

Tyvärr är länken på nyteknik borta.
 
Radar: En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter.
Det verkar fungera också. Jag har sett blixten gå av när jag var i höjd med fartkameran. Uppenbarligen togs en bild på bilen bakom mig, en bil som i hög hastighet hann i fatt mig ca 100 meter innan fartkameran och som sedan försökte gömma sig bakom min bil. Dålig taktik med de nya skåpen ...
 
I de grå skåpen satt en Nikon D200 med 50 mm. Det var en del liv om att RPS "snodde" alla leveranser av den kameran som det var ganska lång väntetid på när det begav sig.

Jag testade bildkvaliteten på kameran vid Hjulstabron i november, och den var väl så där ... http://www.fotosidan.se/blogs/afe/tva-tusen-spann-for-varldens-samsta.htm

De grå skåpen var mycket äldre än D200, så det betvivlar jag minst sagt. Åtminstone från början satt det analoga kameror i dem som polisen var tvungen att åka ut och ladda för att få några bilder.

Tillägg:
Vägverkets rapport sa:
Sedan 1996 har polisen i Sverige använt ATK som komplement till övrig trafikövervakning. Kamerorna används både som stationära kameror i fasta skåp utmed vägen och som mobila kameror monterade i polisbussar eller på släpvagnar. Mellan 1996 och 2005 användes systemet som kallas Argus1, vilket krävde en hög grad av manuella insatser från kvalificerad personal hos polisen, då de var tvungna att flytta kameran från skåp till skåp samt hämta data från skåpen. Under 2006 infördes ett nytt system, Argus2, där digital teknik används. Varje trafiksäkerhetskamera innehåller ett system som med hjälp av radar mäter hastigheten på alla fordon som passerar. När kameran är aktiverad och någon kör fortare än vad som är tillåtet, tas en bild där fordonet, föraren och registreringsskylten syns. Bilden kompletteras med information om bland annat tid, plats och hastighet. Därefter skickas den automatiskt till polisen, som utreder och bötfäller föraren eller lämnar ärendet vidare till åklagarmyndigheten.
http://publikationswebbutik.vv.se/u...et_med_automatisk_trafiksakerhetskontroll.pdf
 
De grå skåpen var mycket äldre än D200, så det betvivlar jag minst sagt. Åtminstone från början satt det analoga kameror i dem som polisen var tvungen att åka ut och ladda för att få några bilder.

Tillägg:

http://publikationswebbutik.vv.se/u...et_med_automatisk_trafiksakerhetskontroll.pdf

Jag tänkte inte på de äldre fyrkantiga grå skåpen, utan de gråblå som kom 2006. I dessa satt det D200 om jag inte minns alldeles galet. Tror att det var modifierade versioner av de kamerorna.
 
Intressant film.

Förvånansvärt mycket manuellt arbete med bilderna, förklarar varför de inte är igång 24/7.

Vid 5:24 kan man tydligt läsa vad det står på gluggen:

Nikon AF NIKKOR 50mm 1:1.8D
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar