Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Farligt med gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch va trist..=(

Jag brukar inte fota ute på torg och gator på människor jag inte känner. Jag känner mig inte riktigt bekväm i den situationen. Det skulle vara kul ibland, men jag förstår om vissa känner obehag. Jag tyckte inte alltid det är kul att bli plåtad själv, allra minst av någon man inte känner.
Att folk brukar våld och blir aggressiva tycker jag dock är väldigt tråkigt.
 
Re: Re: Inte modiga nog

Anders Östberg skrev:
Någon känd person/fotograf har visst sagt någonting i stil med "If your photos are not good enough then you are not close enough". Inte för att jag alltid håller med, men det ligger en hel del i det.

Fotografen heter Robert Capa och sa "if your pictures aren't good enough, you're not close enough." det ironiska och sorliga är att han trampade på en truppmina och dog.

Jäkligt tråkigt att du blev överfallen, tycker att du gjorde rätt som lämnade ut kortet, särskilt när du senare får vet vad det är för typ. Vet inte om jag varit så smart och jag hoppas verkligen jag slipper få reda på det.

/Kalle
 
Estethia skrev:
pja, jag håller just nu på att plöja igenom Dan Browns alla storsäljare. man blir väl lixom lite smittad. ;o)


Dan Brown ,,, inte bästa sanningsvittnet om man så säger ;-)

Till och med svenska politiker är mer att lita på (generellt) än D.B.

----------------------

Vi var ju faktiskt helt officiellt på gång att skaffa kärnvapen...mycket lobbades det för den saken på 50-talet, men av diverse (vettiga) skäl la dom det i sopkorgen...att vi skulle klara att skaffa dom om vi nu ville det räknar jag med, men tror knappast så blir fallet.
 
Pongu skrev:
Visst, men det skulle väl kunna betraktas som uppenbart oförsvarligt våld att dänga ett mastodontstativ i huvudet på någon som "bara" tryckt upp en mot en bil.

/Pontus


Inte om du fruktar för ditt liv t.ex.
ÄR killen/tjejen större än dig så är det ännu mer tillåtet.
Allt våld du eventuellt använder dig av kommer att sättas i proportion mot vad du utsätts för.
Du får t.ex använda nödvärn för att avvärja ett pågående angrepp på person och egendom, även använda detta våld om överhängande risk för ett sådant angrepp finns.
Allt sätts dock i proportion till hela situationen när det bedöms i rätten.

Det bästa e o ha ett par schyssta löpdojor o lägga benen på ryggen ;)
 
Har bara blivit påhoppad en gång, lustigt nog i söndags, när jag fotat på gatan. Det var tre tjejjer som råkade befinna sig vid Hornstull när jag tog en bild av folkvimlet. Det verkar som om en del inte har klart för sig att det är tillåtet att fota på allmän plats i sverige. Det lustiga är att de bara ingick i folkvimlet, det var alltså inte specifikt dom som jag fotade. Det gick inte heller att försöka förklara för dom att det inte funkar vid gatufoto att gå runt och fråga alla som kommer med på bilden, då skulle det knappast bli några bilder alls av den enkla anledningen att de flesta skulle hinna försvinna och nya komma till. Hur som helst blev dom förbannade, eller snarare så var det väl en som reagerade och hon stod bakom ryggen på mej i bankomatkön, så hon kom av förklarliga skäl inte ens med själv. Men när hon började gapa så hakade hennes polare på. Det tråkiga med den här typen av mäniskor är att dom tycks tro att det gäller något generellt fotoförbud där just dom vistas. Men det finns ingen anledning att låta sig nedslås av idioter, dom kommer alltid att finnas.
 
Jens-Afzelius skrev:
Var inte polisen intresserad av dina bilder?
eller dom kanske inte hade "tid" med det :)

Eftersom jag inte kunde vänta kvar på "brottsplatsen" skickade man - hör och häpna
en patrull hem till mig och man var givetvis
mycket intresserad av bilden jag tagit. Jag drog
upp ett bildutsnitt av herr förövaren. Poliserna
såg mäkta nöjda ut (oerhört trevliga för övrigt).

/Roger L
 
Re: Re: Re: Inte modiga nog

kmelin skrev:
Fotografen heter Robert Capa och sa "if your pictures aren't good enough, you're not close enough." det ironiska och sorliga är att han trampade på en truppmina och dog.

Jäkligt tråkigt att du blev överfallen, tycker att du gjorde rätt som lämnade ut kortet, särskilt när du senare får vet vad det är för typ. Vet inte om jag varit så smart och jag hoppas verkligen jag slipper få reda på det.

/Kalle

Killen ifråga var betydligt större än mig, fullständigt vansinnig av ilska. Vi brottades
om kameran - som jag dessutom desperat försökte undvika att skada och jag kunde inte använda full kraft - han skriker oavbrutet "ge mig kameran, och till sist "ge mig filmen, annars ska jag döda dig". Jag visste inte om han var beväpnad, och i ögonblicket fick jag intrycket av en knarkare med förföljesenoja. Allt hände dessutom fullständigt överraskande, det finns ingen tid att tänka.
Någon här ansåg att han var så bra på att boxa
att det här skulle han fixat - visst, men får han
tid att ta hand om kameran först och placera den
på säker plats - och sen börja fajtas? I ögonblicket är allt mycket besvärligare än när man
sitter hemma och funderar.

/Roger L
 
Intressant hur det i en forumtråd där det ojas över hur oförtjänt fotografföraktet är samtidigt är helt legitimt att sprida polisförakt!? Jag vet visserligen inte hur det är i resten av landet men här i Lund är det ju inget snack att det skulle komma ut en patrull om någon blivit utsatt för olaga hot mm av den kalibern.
 
Clouseau skrev:
Intressant hur det i en forumtråd där det ojas över hur oförtjänt fotografföraktet är samtidigt är helt legitimt att sprida polisförakt!? Jag vet visserligen inte hur det är i resten av landet men här i Lund är det ju inget snack att det skulle komma ut en patrull om någon blivit utsatt för olaga hot mm av den kalibern.

Vet inte om du avser min sista replik, men att
jag blev förvånad över att man skickade en patrull
är helt enkelt att polisen i Stockholm är oerhört
belastad - jag blev hur som helst väldigt positivt
och proffsigt bemött både av ledningscentral och poliserna som kom hem till mig. De har ett många
gånger mkt otacksamt och tufft jobb.

/Roger L
 
Nej du verkade ju just som du skrev possitivit sinnad till de. Så är det ju så att det är knappast deras fel om de inte har de resurser som vi vill att de ska ha.

Men åter till tråden. Jag kan ju erkänna mig själv skyldig till en del foton jag tagit på platser där man inte får fotografera. Tingsrätter och banker bl a. Anledningen har varit att dessa varit ritade av kända arkitekter och haft ett stort värde för mig. Då får man skjuta från höften och vara beredd att lämna ifårn sig filmen/kortet om man skulle bli ertappad :)
 
Det fåniga är att bilder på dom "förbjudna" objekten oftast finns i publika dokument och på Internet redan. Företag och banker har bilder på sin fasad i årsredovisningar m.m. Det är absurt att stoppa en glad amatör från att ta en bild till. Det är ett spel för gallerierna i säkerhetens namn, men det enda som händer är att vanligt folk hindras i sin vardag. Så vinner terrorister och banditer en liten seger i alla fall och det är vår egen polis och politikerkår som hjälper dom till segern. Folk kanske tror att vi blir säkrare på det här sättet men det är en falsk trygghet och bortkastade resurser.
 
Råkade faktiskt ut för en liten grej i natt (!)...

Dum idé att gatufotografera på lill-lördag utanför stans rörigaste pub.
Men men, stod utanför krogen och skulle fota billjus & gatuljus till ett ljusprojekt jag håller på med.
Slutartiden inställd på en evighet och så var det bara att skapa...
När jag stått en stund och fotat märker jag att mina två kamrater försvinner iväg närmare och närmare vår bil...

Tydligen hade vakten på krogen stått och tittat länge och bestämde sig tydligen för att "rycka in". Han dundrade fram och frågade vad vi höll på med... *haha*
Jag höll en 30 sekunders utläggning om "konstfoto" och försökte intyga att inga människor kom med på bilderna...
Han såg nästan besviken ut att jag hade ett gensvar, vi skyndade till bilden och la ner projektet för natten.
(Stort tack till mina sk. vänner som inte varnade mig för "biffen") :D
 
Clouseau skrev:
Jag kan ju erkänna mig själv skyldig till en del foton jag tagit på platser där man inte får fotografera. Tingsrätter och banker bl a.


Men det är väl inte förbjudet att fotografera dessa byggnader utifrån? Möjligen kan Polis/väktare tro att man förbereder något brottsligt, men förbjudet är det väl inte?

Nu menar jag exteriören, att ta kort inne i en rättssal är ju förbjudet (men inte att ta kort in i saen från korridoren av döma av tidningsbilder), och banken kan väl ha egna regler. Och avbildnader av byggnader är väl undantagna från upphovsrättslagen?

Det är väl bara skyddsobjekt med fotoförbud som är förbjudna att fotografera från allmän plats?

Lite OT: är inte fotoförbudet i rättsalar från tiden när fotografen använde magnesiumblixtar?
 
Jag jobbar som musiklärare på en skola och vi har haft uppe liknande problem på tapeten.
Enligt skolledarna så är inte ett skolområde under skoltid offentlig plats.

Jag vet egentligen inte vad det är eftersom det knappast är privat mark heller (?)...
Men visst får man plåta utifrån privat mark och in, va?
Eller är det jag som missuppfattat det hela?
 
En skola är inte att betrakta som offentlig plats. Varken lokalerna eller skolgården. Om du vistas på skolans område kan du bli avvisad av polis. Således är det fritt fram att även besluta om fotoförbud. Dock kan ingen hindra dig från att stå utanför skolgården och fotografera in på denna.
 
davidvpt skrev:
.... Dock kan ingen hindra dig från att stå utanför skolgården och fotografera in på denna.

Aah, då var det som jag trodde.
Ang. rökning på skolgården (?) så är väl det upp till skolverket som är ytterst ansvariga för arbetsmiljön för ungarna...
Äh, jag vet inte... Foto är kul! :p
 
Re: dom ska vara bra att boxas

Ja du gjorde säkert rätt Roger Lundin man ska nog göra så om det är någon pundare som är helt tokig problemet är att av alla jävla tjurskallar som traskar runt på den här planeten så är jag nog bland dom tjurigaste så mitt cf kort hade han alldrig fått så länge jag stått upp,Men sanolikheten att jag ska råka ut för nåt dyligt är nog inte stor skenar inte runt på stan o fotar okända människor eller barn heller för den delen Mvh Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.