Annons

Farligt med gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt detta med skolor & kameror...

Min 11-årige dotter blev mobilfotograferad i duschen på gympan... Trots att bilden var så dålig så att det knappt gick att se vad den föreställde så tog hon mycket illa vid sig när det uppdagades att klasskompisar sett den...

Den rädsla som finns i samhället idag har vi ju läst många exempel på här, citat som "sjuk värld vi lever i" m.m...

Jag är inte så säker på att allt är så mycket värre, däremot så drar media dagligen upp de saker som dom vet upprör & skrämmer. Sånt säljer ju...

Det är en utopi att tro att ex. pedofili är speciellt mycket vanligare idag än för 100 år sedan, enda skillnaden är att för 100 år sedan så pratade man inte om sånt. Allra minst anmäldes det!

Vad menar jag då med detta. Jo folk är mer rädda idag, även för kameror som riktas mot dem.

Har ni sett Bowling for Columbine där Michael Moore påvisar hur uppskrämt det amerikanska folket är av media & nyhetsbevakning. Tycker att vi är på god väg att bli lika här i Sverige & misstänksamheten mot andra människor bara ökar...

//Larsa, som dock inte är helt opåverkad...
 
Visst är det otäckt att bli attackerad av "Dårar" men låt dig inte avskräckas för det.
Storstadsproblem mera än ett gatufotoproblem anser jag.
Jag har själv blivit knivhotad av en pundare på tunnelbanan som senare gick bärsärk i vagnen och det utan att jag hade kameran med, men han hittade väll någon orsak att bli förbannad över antar jag,
Kanske att ingen lyssnade på hans inre röster eller nåt!
Morsan blev för några år sedan nersparkad av en tokig kärring med spricka i armen som resultat, helt utan orsak vad jag har hört.
Jag tror att med lite sunt förnuft så kan man klara sig ganska riskfritt i storstäder.
Att vifta med en stor kamera framför en knarklangare eller i en känd park kan vara rätt ohälsosamt likaså att vara mörkhyad eller ha fel färg på kläderna om man råkar stöta på ett gäng fotbollshuliganer.
Det bor många knäppgökar i den här stan kan jag lova!
 
hmmm,, du skojjar inte.
Jobbar i tunnelbanans atmosfär... har ju hänt att man ring väktare...
Men men,,, ja tror de bästa är att inte lägga sig i så mkt.. hålla sig i bakgrunden och kunna vittna kanske... om man bli påhoppad så vet ja inte va som händer... Men att man är orienterad i tunnelbanan gör saken bättre... kan alltid hoppa ner på spåret... :)
En liten pararlell, men ändå...
 
Jag och en kompis råkade ut för en läskig typ i Malmö i närheten av centralstationen. Vi hade precis avslutat fotandet på Fridemsviadukten och fotat en ganska spektakulär himmel och var på väg tillbaka till bilen. Då ser vi på håll en man som ropar och vi anar inte att det är till oss och fortsätter mot bilden. Mannen börjar bli mer och mer aggresiv och börjar till sist springa mot oss, då har vi sekunden innan anat oråd och vänt på klacken för att gå där ifrån. När vi förstått att mannen är galen så börjar vi springa för våra liv men han springer snabbt och har fått tag i en stor sten och är kanske tio meter ifrån och skriktér att han ska döda oss. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv... Efter några hundra meter lyckas min kompis förtvivlat stoppa en bil hoppa in i den och ringa efter polisen men vi hade råkat komma i från varandra och han fick syn på mig. Mina ben var som spagetti men som tur var gav han upp innan mig och försvann över järnvägen.
När polisen kom efter 15 - 20 minuter satt mannen i baksätet på deras bil, de hade fått flyktväg och signalament och kunde gripa honom.

Rättegången hölls någon gång i vintras efter ett par försök då han uteblivit. Han fick 3 månader för det han gjorde mot mig och min kompis och för vold mot tjänsteman då han tidigare sparkat en konduktör.

Jag och min kompis skulle förmodligen ganska lätt övermannat honom men jag är väldigt glad att vi inte försökte, enligt honom själv har han Hepatit B... Kan man ju fundera lite på...

Mitt fotosug svalnade några månader efter den händelsen men det kom igen även om jag drar mig för att fota i och omkring folk.
 
Jag kan bekräfta att man behöver inte släpa runt
på en kamera för att råka illa ut. Förra vintern
blev jag föremål för en attack på en gångbro, en
figur som utan vidare utdelade ett hårt slag mot
mitt ansikte. Klarade mig för att jag gick med
paraply i snögloppet.

Polisanmälan gjorde jag mest för statistiken, skulle nog inte kunna peka ut honom. Det var mörkt och allt gick fort.

/Roger L
 
Re: Kulturhuset - osäker plats

Loungepuppy skrev:
Jag var med om två incidenter på 20 minuter.
1. Stod i biblioteket på Kulturhuset, STHLM och tittade i sökare snett ut mot sergels torg. En kortväxt man med vad jag tror arabisk härkomst kom fram och sade att jag inte fick fotografera, att jag var spion etc. Det slog mig då att säkert en del asylsökande el personer med flyktingbakgrund läser utländska tidningar där och att vissa av dessa grupper haft haft anledning att oroa sig över bevakning. Han lät sig nöjas med att jag visade bilderna i kameran och att besökarna ej fanns med på bild.
2. Lite skakad vandrade jag ned och stod vid ett av borden där folk spelar schack. Kameran på magen, linsskyddet på. en av åskådarna vänder sig om, ser kameran och säger: -"Jag slår sönder kameran om Du tar bilder". Jag svarade att jag isåfall skulle fråga först varvid han trappade upp och sade att han skulle slå ned mig samt att han hade rätt att slå sönder min kamera enligt lagen. Då gick några av de omgivande in och sade åt honom att "tagga ned". Själv åkte jag hem, berövad på fotolustan och surade. :) Har tänkt haka på ngn förening för att få skydd av gruppen på stan... Jag är en liten snäll kille ju...

^^ Jag var med om en kul grej liknande din... jag plåtade i kyrkan av alla de ställen och då kommer en grabb fram till mig och säger att han ska slå ihjäl mig om jag fotar honom (Jag svarar inte så bra på hot) varefter jag trycker upp kameran i dennes nylle och bränner av en serie... blängde ner honom i ögonen tills han gick...

Slutsats: Om någon ber michael att inte plåta gör han inte det men om denne brusar upp så kan du vara säker på att likt en spegelbild på cirkus ger michael tillbaka trefaldigt.

Omoget? Barnsligt? Upp till er att avgöra.
 
Acceptera ALLTID om någon vänligt säger nej. Oavsett om man har lagen på sin sida.

Men! acceptera ALDRIG det som trådskaparen (för att komma ON-Topic igen), råkat ut för. Gör då en polisanmälan om "egenmäktigt förfarande", alternativt "stöld".

Jag har också fotograferat "gatan" många gånger, och visst har det kommit fram rena stjärnor och tokar, som minsann vet hur lagen är utformad, eller som vill ha betalt på plats :) - man kan då förklara vänligt för dom att det INTE råder fotoförbud på "allmän plats", och att man har sin fulla rätt att ta bilder på vad-som-helst.

På allmän plats, råder det nämligen inga som helst restriktioner på vad man får fotografera, utan det är mest ens egna moral som får sätta den gränsen.
 
Men vad säger egentligen PUL om detta? Jag har funderat över detta länge nu. Det finns en artikel här på fotosidan som också säger att man får fota vem och vad som helst på allmän plats. Men hur fungerar det ihop med PUL?
Jag har för mig att jag läst att pul inte gäller fotografisk konst (där bilden tas i ett konstnärligt syfte, alltså inte som dokumentation e.d.), fotograf i yrkesutövande, för kändisar mm.
Har jag frömt detta, eller är det så? Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha svar på.
 
Peter.H skrev:
Acceptera ALLTID om någon vänligt säger nej. Oavsett om man har lagen på sin sida.

Men! acceptera ALDRIG det som trådskaparen (för att komma ON-Topic igen), råkat ut för. Gör då en polisanmälan om "egenmäktigt förfarande", alternativt "stöld".


Instämmer med tillägget att eftersom det förekommit hot om våld blir den troliga brottsrubriceringen rån vilket kan spela stor roll, inte minst för trådskaparen/målsäganden. Finns bl.a. möjligheter för honom att bli tilldömd ersättning/skadestånd för kränkning. Finns också möjlighet att få ut sådan ersättning även om målet läggs ner av åklagaren.
 
Så långe som du inte lägger upp bilderna på nätet eller använder dem i ett sökbart register har inte PUL någonting med saken att göra.

PUL är i första hand (nu får någon rätta mig om jag har fel) en registerlag som reglerar vilken information som får hanteras i sökbara register (vilket inkluderar internet)
 
bullen_ skrev:
Men vad säger egentligen PUL om detta? Jag har funderat över detta länge nu. Det finns en artikel här på fotosidan som också säger att man får fota vem och vad som helst på allmän plats. Men hur fungerar det ihop med PUL?
Jag har för mig att jag läst att pul inte gäller fotografisk konst (där bilden tas i ett konstnärligt syfte, alltså inte som dokumentation e.d.), fotograf i yrkesutövande, för kändisar mm.
Har jag frömt detta, eller är det så? Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha svar på.

PUL reglerar hur/vad du får publicera dina foto. Den har ingenting att göra med rätten att fotografera.

edit: var lite sen...
 
Ok. Så det är så det ligger till. Men då måste ju en följdfråga komma till. Om jag fotar gatufoto med folk i bild. Hur blir det då? Är det då det där med konstnärligt fotograferande griper in?
 
bullen_ skrev:
Ok. Så det är så det ligger till. Men då måste ju en följdfråga komma till. Om jag fotar gatufoto med folk i bild. Hur blir det då? Är det då det där med konstnärligt fotograferande griper in?

Alltså, PUL är INTE synonymt med fotoförbud på allmän plats. Detta måste folk börja förstå.

Det är inte förrens du i egenskap som privatperson (ALLA tidningar, radio, TV, är undantagna PUL), som det kan bli aktuellt att tillämpa PUL. Och då i samband med publicering på hemsida som INTE har med nån form av journalistik, eller liknande yrkesutövning att göra.

Det är inte ens säkert (jag känner inte till ett enda fall där någon blivit fälld), att man som privatperson skulle bli fälld för att enbart publicerat en bild en bild på en "privat hemsida". PUL är så mycket mer än så.
 
Har inte plåtat gatubilder i mer än några månader, och igår fick jag första känningen av hur det kan bli när någon (eller några) inte vill vara med på bild.

På Drottninggatan hittade jag (som ofta) ett gäng med såna där lurendrejare som försöker blåsa turister på stålar mha 'hitta kulan under koppen-spel'. Jag ställde mig på 2 meters avstånd bakom killen som höll på att flytta kopparna med mitt vita 70-200 och brände av ett par bilder. Försökte hitta en snygg vinkel där jag fick med hans hand, kopp och om möjligt – en femhundring. När jag sedan gick och ställde mig framför killen och höjde upp min 350D tog det typ 2 sekunder innan samma kille fick syn på mig. Hans normala gapande på bruten engelska ökade fem snäpp, och nu var det mig han skrek åt. 'You can't take picture of me. You must pay me fivehundred! You stop that. Now!'

Personen ställde sig en halvmeter ifrån mig och fortsatte skrika med löddriga läppar och en blick som var inget annat än kolsvart. Folkmassan hade nu vänt sin uppmärksamhet från spelet till mig och min motpart.

Jag, som med mina 190 centimeter i den berömda strumplästen var huvudet högre än nämnde gaphals, svarade att 'hey, I can take any pictures I want'. Detta svar fick bara gaphalsen att ställa sig ännu närmare mig och hota mig med att han skulle ta kameran ifrån mig. 'It's illegal to take pictures!!', skrek lödderdåren.

No, *that's* illegal, svarade jag och pekade på kopparna på gågatan.

Nu var jag dock inte längre lika avslappnad som jag hade varit minuten tidigare, utan funderade faktiskt på att backa tre steg och sticka därifrån. Till slut gav sig dock gaphalsen och gick tillbaka till sin textilmatta och tre koppar, och återgick till sitt lurendrejande. Två pensionärer bredvid mig sa att "usch, de bara lurar folk. Man borde ringa polisen".

"Gör det, så får jag litet bra bilder" sa jag, men strax därefter lämnade gaphalsen och hans fyra kumpaner klädda i svarta skinnjackor platsen och gick blängande iväg i riktning mot Riksdagshuset.

Inget handgemäng alltså, men jag kände mig rätt skärrad av händelsen. Och, om jag förstått saken rätt så har man väl rätt att plåta precis vad och vem man vill? Att sedan publicera bilderna, det är en annan femma.
 
Oj oj oj... VIlken action, synd att jag inte kunde hänga med igår. Bra att du stod upp mot de där lurendrejarna.
 
Markus,

Otäck situation, jag brukar trycka upp min 16-35 i näsan på sånna puckon :)

Det var inte din bild i dagens svenska dagbladet ?, där man skriver om dessa skojare.
 
Peter.H skrev:
Markus,

Otäck situation, jag brukar trycka upp min 16-35 i näsan på sånna puckon :)

Det var inte din bild i dagens svenska dagbladet ?, där man skriver om dessa skojare.

Nej, inte min bild. Men det var rätt spot-on att läsa i svenskan om det hela så här dagen efter =)
 
Har læst genom samtliga inlægg och kan bara konstatera att de e fruktansvært irriterande.

Problemet e att de gånger jag sjælv har kommit i situationer dær folk har varit hotande eller uppkæftiga så har jag sjælv blivit skitførbannad, klart man inte bråkar med farliga typer, men generellt.

Jag frågar alltid folk innan jag tar foto, och de som "klagar", eller blir irriterade e alltid folk som tittar på.

Nej jag smilar sællan nær folk kommer fram o kæftar, snarare så blir de dubbelt så mkt kæft tillbaka.

Men sån e jag.

Folk blir behandlade så som de behandlar æn.

/christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.