ANNONS
Annons

Farligt med gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Boxas och svinga med stativ? Skulle väl knappast tro att det är det bästa att göra i det läget, möjligen om du är uppbackad av andra ökända kriminella så att du så att säga är "untouchable".

Svinga ett stativ i skallen på en kille, som i det här fallet verkar av det mer galna och "tyngre" slaget eftersom han reagerar så när han tror att han är föremål för fotografering (och dessutom är av det större slaget och dessutom verkar välkänd av polisen), leder antagligen bara till att du alltid måste se dig över axeln. Att slå ner en person av det slaget kan vara rent livsfarligt, du vinner säkerligen fighten med ditt stativ men han kommer efter dig vid ett senare tillfälle. Var så säker!

Lämna ifrån er grejerna i ett sådant läge, livet/hälsan är väl fan så mycket viktigare än ett CF-kort/en rulle film? Även om du har tagit världens bästa bilder och inte kan göra om det hela så är det inte värt risken. Folk är galna, bara att gilla läget och lämna ifrån sig prylarna. Precis som vid vilket rån som helst, bara idioter käftar med någon som under våldsama förhållanden ska sno till sig mobiltelefon och plånbok (eller kamerautrustning). Det är ändå bara prylar, det är inte värt en knäckt näsa och utslagna tänder eller en kniv mellan revbenen...

Roger Lundin gjorde helt rätt, inget snack om saken. Och som tur var så slutade det ju lyckligt, att få tillbaka sitt kort så där på direkten är ju en helt osannolik tur.

Men för att väcka frågan från första inlägget på nytt: är det någon som har varit ute för något liknande? Jag har alltid funderat på det där när jag varit ute med kameran, det finns många som inte vill vara med på bild och som automatiskt tror att man håller på med nåt fuffens. Det finns ännu fler som tror att de vet hur lagarna ser ut och gör sig till tolkare av desamma: här får du inte fotografera, du får inte ta kort på mig, du får inte fotografera folk hur som helst...

Är folk svåra att tas med i sådana lägen? När någon blir helt rabiat över att man har kameran med sig på stranden, hur tacklar man det? Man har ju ändå rätten på sin sida, men hur får man folk att inse det utan att bli nedslagen på kuppen?

Kom igen med era egna erfarenheter nu! Själv har jag bara sett sura miner när folk har reagerat, då sänker man kameran så är det bra.

Estethia skrev:
vadå... tror du att de svenska politikerna skulle annonsera i aftonbladet om att vi hade "kärnvapenfilimojsagrejs-plejs" i landet? ;o)
eftersom dom är så tysta så... så kan det väl vara klart möjligt att det finns.
bara det att dom inte berättar det för oss.
;o)

Christel, Fotosidans egen konspirationsteoretiker! ;-)

Kulturhuset - osäker plats

Jag var med om två incidenter på 20 minuter.
1. Stod i biblioteket på Kulturhuset, STHLM och tittade i sökare snett ut mot sergels torg. En kortväxt man med vad jag tror arabisk härkomst kom fram och sade att jag inte fick fotografera, att jag var spion etc. Det slog mig då att säkert en del asylsökande el personer med flyktingbakgrund läser utländska tidningar där och att vissa av dessa grupper haft haft anledning att oroa sig över bevakning. Han lät sig nöjas med att jag visade bilderna i kameran och att besökarna ej fanns med på bild.
2. Lite skakad vandrade jag ned och stod vid ett av borden där folk spelar schack. Kameran på magen, linsskyddet på. en av åskådarna vänder sig om, ser kameran och säger: -"Jag slår sönder kameran om Du tar bilder". Jag svarade att jag isåfall skulle fråga först varvid han trappade upp och sade att han skulle slå ned mig samt att han hade rätt att slå sönder min kamera enligt lagen. Då gick några av de omgivande in och sade åt honom att "tagga ned". Själv åkte jag hem, berövad på fotolustan och surade. :) Har tänkt haka på ngn förening för att få skydd av gruppen på stan... Jag är en liten snäll kille ju...

Schackborden i kulturhuset har jag också haft litet bråk kring, där får man vara lite försiktig. Några av herrarna är väldigt skygga där, av något skäl som jag inte riktigt förstår.

Men några hot har jag inte varit med om.

Annars brukar ett leende och en vänlig blick räcka för att lätta upp stämningen om någon blir orolig. Och att visa vad man tagit för bilder ibland kanske...
-Christian

Jag har tagit gatubilder i över 15 år och bara haft problem i ett fall, en lodis i Borlänge som trodde att han fastnat på bild trots att jag tydligt plåtat ett par ungdomar som poserade.

Jag har däremot hamnat i bråk i helt andra situationer och lärt mig att ett leende och stort mått av smidighet brukar lösa det mesta. Vissa tjafsiga idioter är det bara att ignorera och lämna.

Jag tycker det är bra att man med digitalkameran kan visa vad man fotograferat. En gång råkade två barn fastna på bild som hade skyddad indentitet, en kvinna kom lungt fram och förklarade det för mig och jag tog upp kameran, visade bilderna och raderade dem så att hon kunde se. Bilderna var ändå rätt kassa.

Det är alltid bra att ha koll på vad som gäller, men ibland är det bäst att bjuda på att man raderar bilderna.

Jag vill inte avråda någon för gatufotografering, det vore trist om den konstformen dog ut.

cwe skrev:
Schackborden i kulturhuset har jag också haft litet bråk kring, där får man vara lite försiktig. Några av herrarna är väldigt skygga där, av något skäl som jag inte riktigt förstår.

Min praktikant råkade också ut för problem där, men dagen efter var han välkommen.

Estethia skrev:
vadå... tror du att de svenska politikerna skulle annonsera i aftonbladet om att vi hade "kärnvapenfilimojsagrejs-plejs" i landet? ;o)
eftersom dom är så tysta så... så kan det väl vara klart möjligt att det finns.
bara det att dom inte berättar det för oss.
;o)

Jodu, Christel, det finns, eller snarare fanns, ett "kärnvapenfilimojsagrejs-plejs" i Sverige. Byggnaden finns kvar men är under rivning...

Jag var ute och fotograferade vår gamla garnison här i Linköping. Kommer ihåg hur det såg ut innan armén flyttade ut, därför ville jag avbilda skillnaderna.
Går runt i lugn och ro och spankulerar runt, tar lite bilder och går vidare.

Då kommer det fram två svartklädda ganska stora herrar och undrar vad jag håller på med. -Shit, tänkte jag. vad är det här nu?

Men de var trevliga så de fick se alla bilder och ta bort de de inte tryckte skulle vara kvar. Sedan pratade vi lite och så satte de sig i polisbilen och åkte vidare.

Tycker det är dumt att det inte sitter några skyltar om fotoförbud på tingsrätten, hadde ju inte en tanke på att det skulle kunna se mysko ut (visste inte ens att tingsrätten låg där). Var helt inne i mina bilder.

Så kan det gå, det är inte alltid buset som vill att du ska ta bort bilderna.

var och fotograferade bilar vid en bilaffär (behövde bildreferenser till mitt ritande) och efter ett tag så kom det en polisbil och frågade vad jag höll på med. de trodde jag skulle planera inbrott eller ngt sådant så de kollade upp mig i register osv.

Ju längre lins desto fler misstänksamma

Jag hade fram till en vecka sedan en 70-200 4L som jag ibland gick runt med på stan. Jag vågade knappt lyfta den för jag såg att folk stirrade misstänksamt på långt håll. Kände mig som värsta pervot, inte kul, trots att jag gick med frugan. Det är lättare att ha en kort lins typ 35mm, då ser man mer turistig ut.
Petteri Sulonen har väldigt många rätt i sin artikel: Telephoto Is For Cowards som du finner här:
http://194.100.88.243/petteri/pont/..._Is_For_Wimps/a_Telephoto_Is_For_Cowards.html
Det gäller att smälta in med ett leende.

timlu skrev:
Jodu, Christel, det finns, eller snarare fanns, ett "kärnvapenfilimojsagrejs-plejs" i Sverige. Byggnaden finns kvar men är under rivning...
ja det är vad dom vill att vi ska tro... men under rivningsfilimojsagrejset så bygger dom ett stort underjordiskt kärnvapenfilimojsagrejs-plejs!
bara det att dom inte säger nåt till allmänheten om det.

*hehe, jag har visst riiiiktigt dålig humor idag*

Re: Ju längre lins desto fler misstänksamma

scrappy skrev:
Jag hade fram till en vecka sedan en 70-200 4L som jag ibland gick runt med på stan. Jag vågade knappt lyfta den för jag såg att folk stirrade misstänksamt på långt håll. Kände mig som värsta pervot, inte kul, trots att jag gick med frugan. Det är lättare att ha en kort lins typ 35mm, då ser man mer turistig ut.
Petteri Sulonen har väldigt många rätt i sin artikel: Telephoto Is For Cowards som du finner här:
http://194.100.88.243/petteri/pont/..._Is_For_Wimps/a_Telephoto_Is_For_Cowards.html
Det gäller att smälta in med ett leende.
Petteris essäer är förstås skrivna delvis för att provocera, och det har han lyckats med om man tittar på vilken diskussion dom skapat på en del websites. Jag tycker den här är lite felriktad, man väljer väl inte brännvidd utifrån om man vill eller inte vill bli sedd, utan hur man vill att bilden ska se ut. Telefoto är helt legitimt för "candids" om man vill ha ett komprimerat utseende, liksom vidvinkel är bra om man vill ha med mer miljö. Jag tycker han har fel, tvärtom är han i sådana fall själv en fegis som inte låter fotografin styra objektivvalet. Nu föredrar han uppenbarligen vidvinkel i alla fall, så det är kanske lite efterkonstruktion eller cirkelbevis han håller på med. Det går bra att le med ett teleobjektiv på kameran också. :)

Estethia skrev:
ja det är vad dom vill att vi ska tro... men under rivningsfilimojsagrejset så bygger dom ett stort underjordiskt kärnvapenfilimojsagrejs-plejs!
bara det att dom inte säger nåt till allmänheten om det.

*hehe, jag har visst riiiiktigt dålig humor idag*

:) Faktum är att förra sommaren grävde dom vid byggnaden... Den officiella ursäkten var att dom skulle skilja av den från den kontorsdel som skall finnas kvar. Det intressanta är egentligen vart man gör av plutoniumet. Sverige försöker faktiskt bli av med det plutonium som skulle finnas i den svenska atombomben som planerades på 60-talet och som finns kvar i landet väl inlåst på hemlig ort och med endast ett fåtal personer som vet vart det finns (jag är inte en av dom).

Re: Re: Ju längre lins desto fler misstänksamma

Anders Östberg skrev:
Jag tycker den här är lite felriktad, man väljer väl inte brännvidd utifrån om man vill eller inte vill bli sedd, utan hur man vill att bilden ska se ut. Telefoto är helt legitimt för "candids" om man vill ha ett komprimerat utseende, liksom vidvinkel är bra om man vill ha med mer miljö.
Jag tror det finns väldigt många som kör med tele för att de inte är modiga nog. På något sätt är det ärligare för motivet om de vet att de blir fotograferade. Å andra sidan gillar jag själv motiv som är naturliga och okonstlade. Jag tycker Petteri har många bra åsikter, han lyckas ofta sätta fingret på oss fotografers ömma punkter.

när jag var i kairo på en turistfälla så tog jag några bilder på något utsiktstorn som inte hade något med religion att göra, så kom det fram ett par killar något irriterade över mitt fotograferande.dom sa till vänligt men bestämt att inte fota dom. dom gillade inte att bli avbildade, inte bra för själen vill jag minnas att orsaken var!
hade aldrig tänkt att fota dom.

Re: Re: Re: Ju längre lins desto fler misstänksamma

scrappy skrev:
Jag tror det finns väldigt många som kör med tele för att de inte är modiga nog. På något sätt är det ärligare för motivet om de vet att de blir fotograferade. Å andra sidan gillar jag själv motiv som är naturliga och okonstlade. Jag tycker Petteri har många bra åsikter, han lyckas ofta sätta fingret på oss fotografers ömma punkter.

Här är en kille som tar kort på sig själv med andra i bakgrunden. Kul idé.
http://www.mondogrosso.de/PortraitsEtc/PortraitsEtc5.html

Men han skriver också att för att få dem bästa fotona ska man gå nära.

/ Marcus

HRL skrev:
Vore intressant att veta om någon råkat illa ut
vid gatufotografering.

Detta hände mig igår på söder i Stockholm:

Fotade ett par på en gräsmatta med ett litet
barn i en vagga/hängmatta - som självlysande i den
låga solen.

När jag tagit några bilder och knallat iväg, blev jag plötsligt attackerad snett bakifrån av en rätt storväxt man. Som skrek att han skulle ha min kamera, mer eller mindre kastade mig baklänges
mot en bil (ny och fin, backspelgeln blev mos)
försäkte slita kameran ur mina händer. Skrek att
han skulle döda mig (sic!) om han inte fick filmen. Eftersom jag värdesätter mitt liv till lite mer än 1000 kr lämnade jag över CF-kortet.

Denna person befann sig 20 meter bakom det par
jag fotograferade, men hade kanske inte helt rent
mjöl i påsen?

Sen blev det polisanmälan å hela snurren, lär bli
rättegång vad det verkar. Även bilägaren med sin
sönderbombade backspelel är inblandad, och vi
har förövarens bilnummer.

CF-kortet fick jag tillbaka efter en halvtimme
när killen oväntat dök upp och återlämnade det
under hotelser och mummel (det var helt intakt
med alla bilder kvar).

/Roger L

Ha halltid ett stativ med dig, det gör rätt ont om du klappar till nån med det ;)
-Nödvärn.

låter inte kul att bli överfallen på det sättet.

men det är ju "kul" att polisen gör sig så mycket besvär. när de inte annars gör det.

Re: Inte modiga nog

scrappy skrev:
Någon känd person/fotograf har visst sagt någonting i stil med "If your photos are not good enough then you are not close enough". Inte för att jag alltid håller med, men det ligger en hel del i det.

När det gäller "smygfotografering"... om man inte förvarnar personerna man fotograferar så är det lika oetiskt oavsett hur kort eller långt objektiv man använder. Petteri förutsätter nog att personerna är med på det hela, eller att man smälter in på grund av sin mindre kamera. I det första fallet är det inte gatufotografering i den mening många tänker på, och i det andra fallet är det hyckleri om han menar att ett kort objektiv är mindre oetiskt än ett långt. Om man har problem med att ta gatubilder så får man väl jobba med den mentala biten, tänka igenom vilka situationer som kan uppstå och hur man hanterar dessa, eller byta till någon annan typ av fotografi. Att göra det med teleobjektiv för att man inte vågar använda alla gluggar i väskan håller inte, är man rädd för motivet lär inte bilderna bli så bra.

För egen del kan jag säga att jag mycket sällan fotograferar okända människor om det inte t.ex. är i sportsammanhang eller andra evenemang. Jag har inget speciellt intresse av sådana bilder och gillar inte tanken på konfrontationer över fotograferandet.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar