Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Faran med att gå tillbaka till analogt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Har kört helt och hållet digitalt i ett par år nu men blev nyligen lite sugen på att dra av några svartvita rullar igen. Längtade efter känslan och dynamiken.

Men efter mina första rullar insåg jag att det inte bara var en skön nostalgitripp. Stötte verkligen på några rejäla hinder.

Exponeringen:
När jag fotograferar digitalt kollar jag alltid histogrammet och om något i bilden är utfrätt. Nu blev jag helt plötsligt tvungen att tänka på zonsystemet igen. Hur var det nu man gjorde? I vilken zon låg ljus hy? Hur ska jag exponera i motljus? Hur mäter jag efter skuggan när det knappast finns någon skugga?

Resultat:
Massor med alternativexponeringar.

Skärpan:
Att plåta utan autofokus är inte det lättaste när man förlorat vanan. Speciellt inte när man fotograferar rörliga motiv. Är det dessutom svagt ljus blir det ännu svårare.

Resultat:
Massor med bilder utan riktig skärpa.

När jag sedan skannade in mina bilder kom nästa chock. KORNET!

Herregud, jag hade verkligen glömt hur kornig en svartvit 400-film är. Ser ut som bilden är projicerad på en tallrik risgrynsgröt! Trodde först att jag framkallat fel, men kollade sedan upp mina äldre negativ och insåg att dessa var lika korniga.

Men det är ändå roligt...fast det blev en liten chock samtidigt. Vad snabbt man vänjer sig vid nya tekniker och glömmer de gamla.

/Joakim - som nog får öva upp sina färdigheter igen! :)
 
Själv har jag setat och svurit hela julhelgen över konstig autofokus, dålig lattitud (typ Zon III till VII inget eller utfrätt därutöver) och snuskfult brus (TriX ger då ett vackert korn även på 1600), då jag skaffat digitalkamera för att tjocka släkten skall kunna serveras aktuella bilder på de små medan bilderna fortfarande är aktuella. Ibland känns det som man missar det som händer (julen) för att man stirrar på skärmen efter histogram som ligger fel och missad skärpa.

Jag fortsätter nog att dubbla familjealbumsbilderna med tri-X i småbild ett tag till. Stora muskedundret ska jag ta fram för nöjesfotot igen så fort jag får mitt Optipodfäste levererat. :)

Faran är nog att lämna det analoga bakom sig snarare än att gå tillbaka ;-).

God fortsättning på er!

/R
 
Jag satt faktiskt och tänkte på detsamma idag. Visst fasen blir man "dum" av att köra digitalt? Själv kör jag ibland lite analogt och kommer fram till samma slutsats som dig... förvånad. framförallt så är det min exponerings lära som blir åsidosatt! Med en raw fil kan jag alltid kompensera 0-1ev och få det kanon... men med dia film är jag rökt =)

Men bekväm som man är, så fortsätter jag med det digitala.

God fortsättning // Martin
 
Anderzon skrev:
Jag satt faktiskt och tänkte på detsamma idag. Visst fasen blir man "dum" av att köra digitalt? Själv kör jag ibland lite analogt och kommer fram till samma slutsats som dig... förvånad. framförallt så är det min exponerings lära som blir åsidosatt! Med en raw fil kan jag alltid kompensera 0-1ev och få det kanon... men med dia film är jag rökt =)

Men bekväm som man är, så fortsätter jag med det digitala.

God fortsättning // Martin

Ja man inser utan tvekan att kameran tagit över en hel del saker som man tidigare var tvungen att ha i huvudet. På både gott och ont.

Visserligen älskar jag den digitala tekniken som jag tycker är så fantastiskt lättarbetad och direkt. Men jag är också väldigt svag för det analoga som har sin ruffiga och jordnära charm. Därför blir man lite förvånad när man märker att man blir osäker på sådant som tidigare satt i ryggmärgen.

/Joakim
 
Liax skrev:
Har kört helt och hållet digitalt i ett par år nu men blev nyligen lite sugen på att dra av några svartvita rullar igen. Längtade efter känslan och dynamiken.

Men efter mina första rullar insåg jag att det inte bara var en skön nostalgitripp. Stötte verkligen på några rejäla hinder.

Exponeringen:
När jag fotograferar digitalt kollar jag alltid histogrammet och om något i bilden är utfrätt. Nu blev jag helt plötsligt tvungen att tänka på zonsystemet igen. Hur var det nu man gjorde? I vilken zon låg ljus hy? Hur ska jag exponera i motljus? Hur mäter jag efter skuggan när det knappast finns någon skugga?

Resultat:
Massor med alternativexponeringar.

Skärpan:
Att plåta utan autofokus är inte det lättaste när man förlorat vanan. Speciellt inte när man fotograferar rörliga motiv. Är det dessutom svagt ljus blir det ännu svårare.

Resultat:
Massor med bilder utan riktig skärpa.

När jag sedan skannade in mina bilder kom nästa chock. KORNET!

Herregud, jag hade verkligen glömt hur kornig en svartvit 400-film är. Ser ut som bilden är projicerad på en tallrik risgrynsgröt! Trodde först att jag framkallat fel, men kollade sedan upp mina äldre negativ och insåg att dessa var lika korniga.

Men det är ändå roligt...fast det blev en liten chock samtidigt. Vad snabbt man vänjer sig vid nya tekniker och glömmer de gamla.

/Joakim - som nog får öva upp sina färdigheter igen! :)

Faran med att gå tillbaka till analogt är väl att man återigen skulle få börja tänka bild istället för pixels, vitbalans, komprimering, format, histogram, kanaler, brus, färgmättnad, kontraster etc. och det vore ju en katastrof.......
Hur hinner man ta bilder om man hela tiden måste knappa fram histogramm och andra kurvor för att se om det blev utfrätt eller ej? Bättre då att lära sig exponera rätt genom att mäta ljuset rätt och få det att sitta i ryggmärgen. Detta oavsett analogt/digitalt. Då hinner man också ta motiven innan de försvinner om man nu fotograferar rörliga motiv t.ex. Och autofocusen fanns väl redan för ca 20-30 år sedan och är väl inget man behöver vara utan bara för att man fotograferar analogt, om man nu trivs bäst med den typen av focusering?

Förstår därför inte riktigt varför det skulle vara någon fara med att gå tillbaka till analogt med dessa två argument och att man skulle behöva skylta med varningstriangel? Varningstriangel skulle istället behövas för den här typen av inlägg kanske? Däremot kan du ha en poäng vad gäller kornet. Gillar man den digitala plattheten, den metalliska slätheten och avsaknaden av kornstruktur samt det ibland uppträdande fula bruset är det givetvis en chock att återigen få se hur fult/vackert (beroende på smak) silverkorn uppträder i olika former med t.ex 400 ISO film och småbild. Annars brukar det ofta diskuteras i forumen hur man vid digital fotografering med olika metoder och program försöker efterlikna filmens kornstruktur samt den stuns diafilmer som t.ex FujiVelvia ger?

Hälsn, Nils.
 
Nej nej.. faran med att gå tillbaka till analogt, är alla timmarna framför datorn, med inscanning, dammretuschering och donande. För att inte snacka om klippning, ramning och antecknande av vilken bild som är var.

Däremot ser jag ingen fara i själva fotograferingsögonblicket, det är samma tänk nu som då.. Dessutom gillar jag kornet.. fast i begränsad omfattning.. det ska vara S/V och det ska vara MYCKET.

färgneg och dia är ett överspelat kapitel (småbild)

*tar fram chips & läsk, slänger upp benen och ser fram emot raseriet och vs-argumentationerna*
 
Nils

Nu var ju det här inlägget skrivet med en ganska stor portion ironi, inte minst självironi. Jag ville bara förklara hur jag upplevde det när jag skulle fotografera analogt igen efter en tid med bara digitalt.

Kanske var jag inte tydligt nog.

/Joakim - som gillar både analogt och digitalt
 
Jeppe skrev:
Nej nej.. faran med att gå tillbaka till analogt, är alla timmarna framför datorn
Aha, så när man kör digitalt spenderar man ingen tid vid datorn alltså?! Och jag som undviker digitalt bla för att just slippa datortid (det räcker så bra med åtta timmar per dag på jobbet).
 
Nu tar vi det lungt :)

Det är skit vilket (som pappa sa förr) om man kör analogt eller digitalt, så länge det blir en bild av det. Eller hur ?


STOR JULKRAM !!!

NIKLAS
www.niklaswibom.com
 
Re: Nils

Liax skrev:
Nu var ju det här inlägget skrivet med en ganska stor portion ironi, inte minst självironi. Jag ville bara förklara hur jag upplevde det när jag skulle fotografera analogt igen efter en tid med bara digitalt.

Kanske var jag inte tydligt nog.

/Joakim - som gillar både analogt och digitalt

Mitt inlägg är väl också lite ironiskt med tanke på solglasögonen.......he,he.
 
Jeppe skrev:
Nej nej.. faran med att gå tillbaka till analogt, är alla timmarna framför datorn, med inscanning, dammretuschering och donande. För att inte snacka om klippning, ramning och antecknande av vilken bild som är var.

[/QUOTE

Alltså, jag håller faktiskt med dig. Jag tillbringar mer tid framför datorn när jag kör (semi-)analogt än rent digitalt. Att skanna in en ruta tri-x i småbildsformat är en l å n g kamp om man vill att bilden skall se se ut som en en - just det - analog tri-x bild. När man (i alla fall jag) skannar in en kornig film blir det alltid en xxx massa fula charmlösa "korn-alias" som gör att det ser minst sagt fult ut. Och de är svåra och tidsödande att få bort.

Men, vad sjutton, det vore tråkigt om det "bara funkade". Vi är väl till mans lite förtjusta i det där kärva motståndet som finns för att få fram en riktigt bra bild-analog eller digital.

/F
 
Att fota analogt innebär att man måste göra rätt i exponeringsögonblicket.

Om man fotar digitalt kan man fixa vissa fel i efterhand. I synnerhet om bilden inte skall bli större än för webben.

Jag tror att man skall tänka som om man fotar analogt när man fotar digitalt. Jag menar att jag tror det är bra att försöka göra bilden rätt exponeringsmässigt och allt annat direkt i kameran. Då kan man bibehålla sitt fotokunnande. Man får en större säkerhet i sina bilder, samtidigt som man slipper slita och dra i bilden vid datorn.

Om man tvingas alternativexponera analogt, så tvingas man säkert till det digitalt oxå innan histogrammet blir rätt. I båda fallen krävs kunnande om hur man exponerar.

Att kunna fokusera manuellt är bra både analogt och digitalt. Det finns en massa gamla knivskarpa MF-gluggar att skaffa för en billig penning.
 
Senast ändrad:
Fast Janne pratar ju inte om analogt generellt utan dia för duk specifikt.

Plåtar jag negativ film kan jag rätta till mycket mer i efterhand än någonsin med digitalt.
 
Jag gick ju inte TILLBAKA till analogt, då jag började digitalt, men jag bara fortsatte att exponera likadant analogt som jag gjort digitalt.
 
Vad är problemet?

Jag förtår ärligt talat inte diskussionen... -vad är det egentligen som skiljer digitalat från analogt? En fel exponerad bild är felexponerad oavsett medium. Kompositionen av bilden är lika, iaf för mig, oavsett medium.

Digitala fotografer får dock snabbare feedback på såväl komposition som exponering men själv upplever jag nog det analoga mediet som avsevärt mer förlåtande än det digitala faktiskt, vad gäller slutresultatet.

Visst, vill man nu anse att det är "fusk & manipulation" att fota digitalt så är det ju fritt att tycka det, men personligen så tycker jag det är ett lite märkligt resonemang. I mina ögon ger den snabbare feedbacken en snabbare inlärningskurva, vilket kommer nya fotografer till gagn.

Visst måste det rimligen svida för den som spenderat mycket tid & pengar på att lära sig fotografera "rätt", alltså bemästra exponering & komposition för att få fram det man vill ur sitt motiv, när den nya tidens "fuskare" lär sig samma saker på en 1/10-del av tiden eller mindre - dessutom till en riktigt låg kostnad. Klart att sånt svider...

Alla VS resonemang spårar förr eller senare ur tyvärr, men jag kan ändå inte låta bli att fortsätta jämföra medierna med varandra, så jag själv ser fler likheter än skillnader... (även om jag ser skillnader också)

Ofta får man höra hur vackert det är med korn och visst, ibland är det en trevlig effekt (avgörs av betraktaren), men jag har personligen svårt för nostalgi...

Jag upplever inte att de analoga bilderna var bättre, tvärtom har vi idag fått tillgång till en närmast skoningslös detaljeringsgrad, vilket jag tror är en orsak till de många och långa diskussionerna om fokus/fokusproblem och skärpa i objektiv.

Av samma anledning tror jag uppfattningen om tidigare objektiv förändrats, där objektiv som tidigare upplevdes som skarpa idag kritiseras för att vara suddiga (kolla gärna recensionerna av objektiv i "mellanklassen", tex Canon 28-135 is usm, för 3år sedan och jmf med nyare kommentarer).

Dessa brister(?), om man nu skall kalla dem för det, doldes av det analoga mediet (film/korn) medan de idag "avslöjas". Förhoppningsvis leder de till ännu bättre af-system som är mer exakta och objektiv med bättre skärpa. Annars är en fortsatt utveckling av digitala sensorers upplösning fullständigt meningslös enligt min mening. Om optiken inte kan återge den högre detaljnivån får vi bara större filer. Visst, det låter ju ballt med 16 megapixlar istället för 8 eller 12...

Själv hoppas jag därför att fokus istället läggs på ännu lägre brusnivåer, högre känlighet och större dynamiskt omfång - även om det inte är lika lätt att sälja kvalitet som att "sälja på siffror" i termer av upplösning i megapixlar.


Diskussionerna om skärpa synliggör en sak som dock definitiv förändrats, nämligen sättet att betrakta bilder på.

Frågan är (och har ställts i många andra trådar) hur meningsfullt det är att betrakta en bild i 200% förstoring och debattera den sista tiondelen av en milimeter av fokusplanet, i synnerhet om bilden skall skrivas ut på papper - MEN...

Genom den nya tekniken har vi fått ett nytt sätt att betrakta bilder på - via bildskärm (alt. projektor/tv el likn.) och då blir den där sista skärpan helt plötsligt viktig!

För min egen del är det inte så fruktbart att diskutera för eller emot, jag konstaterar bara att många betraktar sina bilder på skärm/projektor/tv och tycket detta är det "naturliga" och "normala".

Vi har alltså upptäckt brister i utrustningen pga den nya tekniken och då fått ett nytt debattämne... VS diksussioner om bildskärm/förstoring och betydelsen av "exakt fokus".


Vad gäller bildkvalitet så har jag som sagt svårt för nostalgi och många ggr så tror jag att digitalmotståndarna kritiserar bildkvaliteten hos de digitala kamerorna mer av princip & känsla än baserat på fakta & erfarenhet... -tyvärr. För jag kan inte förmå mig att tolka utsagor som "sidenaktig, alltför-skarp/överskärpt, platt, metallisk, pastelliga färger" eller klassikern "saknar känslan" på något annat sätt än en känslomässig distansiering av sanningen (som svider), att digitalt ger renare, mer högupplösta och skarpare bilder, förutsatt att de jämförs på ett likvärdigt sätt.

Personligen ser jag ärligt talat ingen skillnad mellan bruset från en bra dslr på hög känslighet och filmens korn, utom då att kornen är mer "markanta" och tydliga, på gott och ont. Mina ögon föredrar ofta digitalt brus än filmkorn vid hög känslighet, då det digitala bruset är mindre framträdande. Mina ögon tycker också att bruset är väldigt likt de analoga kornen... (åtminstone jmf med en bra dslr mot film, kompakter är en annan "business" helt o hållet).

Det är även det en VS diskusson som innebär en återvändsgränd, då bägge "läger" brukar vara lika passionerade och fördomsfulla - och eftersom de är fördomsfulla så är uppfattningarna meningslösa att ens försöka förändra. För att förändra fördomar och missuppfattningar krävs ett öppet sinne och en vilja att ompröva sina värderingar, vilket jag personligen anser vara en bristvara i majoriteten av dessa diskussioner...


I dagsläget så upplever jag att en digital bild snarast uppför sig som ett dia, med ett snävare dynamikomfång och som just därför kräver en mer korrekt exponering för att bli bra då toleransen för fel är mindre än hos analog film(i synnerhet s/v).

Personligen så kan just mitt öga förlåta mer och grövre fel när det är en analog bild (ex en suddig (konstnärlig?) svartvit bild) men det är just min uppfattning. Det finns en större dynamik i det analoga mediet som jag generellt upplever som mindre kontrastrikt och (jmf med digitalt) något färgfattigt.

Självklart går det att vända på resonemanget om man vill och säga att digitalt är översaturerat och kontrastmaxat jmf med den analoga bilden... (beroende på vilket medium man anser presenterar den "sanna" bilden). Förhållandet mellan bildmedierna lär dock förbli detsamma skulle jag tro...


<i>För att summera...</i>
Jag ser ingen större skillnad mellan medierna, utom det att digitalt avslöjar brister hos optik, ger snabbare feedback (vilket ger snabbare inlärning) och två läger av fotografer... -anhängare/motståndare av de olika medierna.

Själv gillar jag bägge och ser som sagt inte "problemet" med exponering eller komposition... För mig är den delen lika, oavsett val av medium.

Tja... det är min mening om medierna.


/Kjelle
 
Hahaha, inget dåligt inlägg där Kjelle! :)

Det enda jag kan säga är att jag själv utvecklats något enormt sedan jag skaffade mig en digitalkamera. Precis som du nämner är inlärningskurvan otroligt mycket brantare med den digitala tekniken. Man kan direkt se vad man gör för fel och åtgärda det med en gång. Ett väldigt bra exempel är ju när man fotograferar i studio och med en gång kan se hur ljussättningen ter sig på bilden.

Detta har i alla fall för mig inneburit en avsevärt större fotoglädje. Jag vet att jag kommer hem med användbara - och enligt mig själv bra - bilder.

Kommer dessutom ihåg hur jag ofta av ekonomiska skäl inte kunde fotografera så mycket som jag ville när jag bara körde analogt. Något som lindrigt sagt var otroligt frustrerande. Jag är därför 100 procent övertygad att jag hade nått min nuvarande fotografiska nivå (vad den nu är) mycket tidigare om jag haft tillgång till en digitalkamera redan när mitt fotointresse väcktes i tonåren.

Slutligen anser jag också att den digitala tekniken har inneburit enorma framsteg inom fotografin. Satt tillexempel under julhelgen och bläddrade igenom mina gamla fototidningar från början av 90-talet. I dessa fanns mängder med bilder tagna av de yppersta fotograferna. Kan ärligt säga att väldigt få av bilderna imponerade på mig. Hittar dagligen bättre bilder här på fotosidan - tagna av "amatörer".

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.