Annons

familjekamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Stig73

Ny medlem
Hej

Är inne att köpa familjens första digitala systemkamera men inser att kunskaperna är alldeles för små för att göra ett smart val i dagsläget.

Vill ha en bra kamera som fungerar för hela familjen. Det mesta den kommer att användas till är att fota familjen och olika högtider hemma. Att kunna filma är också viktigt.

Har varit inne på en nikon d5100 - men vet inte om det är ett vettigt val. Den ligger bra i handen och på pappret har den det jag söker. Men är den snabb och smidig när man ska fota barnen utan att störa dem. Vill kunna fånga dem där extra roliga tillfällena.

Och vilket objektiv är det som skulle passa oss bäst? Vill nog ha ett litet bättre än 18-55VR men vet inte om det i vårt fall är värt pengarna på ett bättre.

Kan nån hjälpa oss i kameradjungeln?

D5100 är ett bra val men du får ut ännu mer av den om du försöker hitta ett paket med antingen 18-105 eller ännu hellre 18-200-gluggarna.

18-55 är ett lite väl svävt område om du vill utveckla ditt fotograferande och det vill man i allmänhet när man klämt på en systemkamera ett tag.

Hej igen!!

Tack, det var nog något av dem objektiven som jag hade tänkt i så fall.

Men hur ska jag tänka med minneskort. Vill ju att kameran ska vara snabb och kunna ta kort snabbt.

"-Ett snabbt SDHC kort från Transcend med överföringshastigheter på upp till 20 MB/s.
-Ett SDHC kort som klarar hastigheter upp till 45 mb/s ur Sandisks Pro-serie."

Är ju ganska stor prisskillnad på dem två och är det då värt pengarna att ta det dyrare?

Hej igen!!

Tack, det var nog något av dem objektiven som jag hade tänkt i så fall.

Men hur ska jag tänka med minneskort. Vill ju att kameran ska vara snabb och kunna ta kort snabbt.

"-Ett snabbt SDHC kort från Transcend med överföringshastigheter på upp till 20 MB/s.

Är ju ganska stor prisskillnad på dem två och är det då värt pengarna att ta det dyrare?

Det är inte ofta det är lönsamt/nödvändigt att ta det snabbaste kortet.
Inte alla kameror kan utnyttja den hastigheten utan begränsas av sin egen skrivhastighet/buffertminne med mera.

"Kort med skrivhastigheten 6 eller snabbare rekommenderas för inspelning av film." Skriver Nikon på sin broschyr för D5100.
Se länk:
http://www.nikon.se/tmp/SE/24198652...91280926/2780083465/4273958374/2072620495.pdf

Där står också vilka kort de testat med kameran.

Detta skulle jag tolka som att 45mb/s är onödigt snabbt ... Men jag skulle nog gärna köpa ett Sandisc med lägre hastighet före ett Transcend.

Jonas

De högre hastigheterna har du bara nytta av när du ska föra över bilderna från minneskortet till datorn.

Hastigheterna internt i kameran till minneskortet begränsar antalet snabba bilder i serie. Men tar du inte långa serier så påverkar det knappast tagningen av bilder, då kameran har en inbyggd buffer (mellanlagring) som sparar bilden innan den skriver ned den till minneskortet.

Däremot som du fått tips om ovan, så satsa lite på ett kvalitetskort. Hastigheten spelar inte så stor roll.

Jag har alltid köpt billigast möjliga minneskort till mina kameror och aldrig haft några problem med dem. Men jag filmar inte, kanske ska tilläggas. Serietagning i RAW har alltid gått bra. Billigaste jag har hittat är Kingston från Webbhallen.

Alla minnesort som säljs idag är mycket snabbare än vad de var för bara något år sen. Även de billigaste.

De högre hastigheterna har du bara nytta av när du ska föra över bilderna från minneskortet till datorn.
Det kräver ju dock att kameran eller minnekortsläsaren stödjer att föra över 45MB/s, vilket väldigt få gör. De flesta överkomliga stödjer inte mer än runt 20MB/s.

Att filma kräver mycket mindre överföringshastighet än snabb serietagning i RAW. Fast D5100 kanske inte klarar så många bps att det spelar roll?

Dock vill jag ge en annan vinkel på objektivvalet.

De objektiven du tänkt på och fått tips om är bra men riktigt ljussvaga, jag skulle rekommendera en 17-50/2,8 istället, finns i olika varianter från Sigma, Tamron och Tokina, eller en rejäl blixt som SB-700. Gärna ett fast ljusstarkt objektiv som 35/1,8 också.

Får det plats i budgeten skulle jag för övrigt rekommendera en rejäl blixt i vilket fall, jag antar att du ska fota inomhus och där finns det mycket mindre ljus än man tror. En solig dag finns kanske 1/5 av ljuset utomhus tillgängligt inne och vanliga taklampor är inte mycket att komma med heller. Barn som springer runt och härjar kräver mycket ljus för att bli skarpa.

. Det mesta den kommer att användas till är att fota familjen och olika högtider hemma.

Jag instämmer i rådet att köpa en extern blixt. Det gör verkligen stor skillnad för den typen av fotografering som du nämner. En extern blixt kan du vinkla och därmed "studsa" ljuset i tak och väggar - det ger helt andra bilder än med den inbyggda.

Vad gäller objektiv, köp inte för mycket med en gång. Låt ditt fotograferande utveckla sig i ett halvår först, då vet du säkert bättre vad det är som du är mest intresserad av.

OM jag har förstått det rätt så är Sony ett bättre kameraval om man är intresserad av filmning.

När det gäller familjekamera... Alltså det beror på hur familjekonstellationen ser ut. Min yngsta är 9 år. Jag skulle inte sätta en dyr kamera i händerna på henne, inte utan övervakning, utan valt bland de billigaste modellerna.

Hur många optiker är du/ni intresserade att köpa på flera års sikt?
1, 2, 5, 10?

Om man svarar:
1 eller 2 så hade jag valt 18-105 som första optik.
5 Ja då hade jag lyssnat till råden om 2,8-zoomar.
10 fast optik.
Men en bra blixt är aldrig i vägen.

En kamerainbyggd blixt funkar ju väldigt bra men det har sina avigsidor.
Tex får man den tråkiga skuggan av optiken med D3100 & 18-105 @ 18mm.

håller med Erik, om du inte tror du tänker byta objektiv stup i kvarten och mer att ambitionen att fota familjebilder så sikta in dig på ett objektiv med större zoom-omfång 18-105 eller 18-200, visst är dessa typer av objektiv värda pengarna det kommer kosta extra.

Köper du dessutom större zoom-omfång på första objekktivet så får du chansen att prova fota med ett större zoom-omfång från början, och upptäcker du sen att du fotar väldigt mycket på en viss brännvidd så kan du senare skaffa ett fast objektiv med bättre prestanda om du nu kör ner dig helt i foto-träsket som många här på forumet har gjort.

Rådet om en en extern blixt är också ett bra tips, jag köpte själv en Dörr Daf 42 (ca 1300:) och den funkar riktigt bra för mig. Fördelen med en extern blixt mot den som sitter i kameran är att den är starkare, går att vinkla så man inte skjuter den rakt i ögonen på dom man vill fota och att lite större objektiv ibland kan skugga en bit av bilden när man använder intern blixt.
Vet du med dig att du tänker fota en hel del inomhus så är en extern blixt värd varenda krona.

/Jörgen

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto