ANNONS
Annons

F_an vad jag saknar kornet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Rättelse

F4:an verkar visst fungera med G-objektiv. Jag måste ha blandat ihop det. Bra för då vet jag att jag kan ha sådana på min F4:a också.

F4:an verkar visst fungera med G-objektiv. Jag måste ha blandat ihop det. Bra för då vet jag att jag kan ha sådana på min F4:a också.

Ja som tidigare skrivits i tråden så fungerar det med Programautomatik (P) och med bländarautomatik (S) men INTE i Manuellt (M) och Tidsautomatik (A). Det är dessutom så att F4:an inte kan blända ner till automatikens värde med skärpedjupskontroll-knappen. Slutsatsen är att det går att använda G-objektiv men det är inte direkt smidigt.

Jag skulle letat efter en f6 eller en f100 där fungerar alla objektiv med vr, med eller utan bländaring osv. Det ända som inte fungerar på dessa är några riktigt gamla fisheyes som kräver permanent spegeluppfällning och även pre-ai objektiv, inga av dess är speciellt vanliga.

F5 fungerar på samma sätt som dessa, skulle jag dock välja bort den pga av den enorma storleken.

Tyckte det stod något om kontakter på Ken Rockwells sida.

Däremot får du eller någon annan gärna förklara varför inte VR skulle fungera bara för att det inte finns några kontakter. Kräver optiken en signal som säger "du sitter fast i kamerahuset nu", eller vad är problemet?
Isf måste det ju gå att lura optiken.

VR aktiveras ju av att man trycker ner avtryckaren, jag vet inget annat sätt. Så om det inte finns en kontakt som berättar från huset att VR ska aktiveras (det är då antagligen inte samma signal som för AF) så...ja, startar inte VR. Eller vad vet jag?

VR aktiveras ju av att man trycker ner avtryckaren, jag vet inget annat sätt. Så om det inte finns en kontakt som berättar från huset att VR ska aktiveras (det är då antagligen inte samma signal som för AF) så...ja, startar inte VR. Eller vad vet jag?

Också en intressant och möjlig förklaring.

Fler bud?

Jag vet att det finns digitala filter där man kan applicera något som ska likna det "analoga kornet" men på något sätt känns det inte rätt och blir ju dessutom manipulering (i mina ögon). Vidare den härliga dynamik som man får per automatik med sv/v film!

Är på väg att köpa ny dslr men inte utan att jag funderar på att ta upp den gamla filmfotograferingen igen! Och damma av förstoringsapparaten...

Fler som känner som jag? Eller jag hopplöst fast i min nostalgi över det "gamla och mossiga"?

Hej! Om jag utgår ifrån mig själv tycker jag inte resonemanget är särskilt gammalt eller mossigt.

Själv har jag funderat över hur man kommer över dynamiken hos det analoga utan att behöva ge upp strävan efter bättre teknologi. Hittills har jag laborerat en del med det brus som den digitala sensorn ger vid höga iso. När jag pressar upp isot på min 50D så kan jag uppleva lite av den imperfektion en analog grovkornig film kan förmedla. Baksidan av detta är att då visar sig även den digitala kamerans imperfektioner. Jag upplever då band och linjer i den hårt pressade bilden. Puhh... =)

Mitt problem: Jag vill ha en kamera som brusar imperfekt! Är detta i grunden samma problem som det så hett eftertraktade låga bruset på höga iso? Är man isotorsk?

Senast ändrad:
Jag minns med ett leende på mina läppar när jag stod i mitt mörkrum. Radion var på och jag hörde direktreferat när Ego Boy vann ett stort lopp i USA tror jag det var. Kaffet smakade bra i mörkret och fixet satte sin prägel på atmosfären i rummet. Att vara där i min ensamhet var något av en ventil efter dagens stress på jobbet. Varje bild följdes som en förlossning och varje bebis granskades noga. Var filtreringen rätt? Kanske jag skulle mjuka upp bilden med ett annat filter. Efter att ha gått igenom de bästa bilderna från den senaste rullen var man ganska mör, men lycklig då man hade hittat två bilder som var värda lite speciell hantering med lite efterbelysning och spadning.
Nu står min förstoringsapparat där med sin Schneider optik och väntar på att jag skall göra nya bilder, men jag kommer ju aldrig! Jag har tröttnat på att allt tar så mycket tid trots att jag har mera tid nu än då när jag jobbade i mörkrummet. Det digitala arbetssättet har tagit över och jag vet innerst inne att jag aldrig kommer att jobba i mörkrummet mer.

Senast ändrad:
Det där med att analogt foto skulle ta så väldans lång tid är väl ändå en myt? För mig personligen tar filmframkallning inte mer än en halvtimme för att par filmer, inklusive kemiutspädning och dosladdning. Den halvtimme filmen sköljer och de två timmar den lufttorkar pysslar jag med annat. Ska jag sedan scanna filmen och redigera i datorn tar det för några bilder bara någon timme, eftersom filerna från svartvitfilm brukar bli rätt bra direkt (utan att man behöver mixtra speciellt mycket i efterhand). Mer än ett par bra bilder per 36-rulle ska man inte räkna med och på en dag fotar jag sällan mer än 1-2 filmer. Står jag i mörkrummet och gör ett par bilder så tar det ungefär 2-3 timmar för att bli riktigt nöjd, och har då gjort ett par kopior av varje, alltså totalt 4 godkända bilder. Sköljning och torkning tar här visserligen lite tid, men då pysslar man med annat, precis som under sköljning och torkning av filmen. Och om någon tror att det luktar så finns det enkla lösningar även på det. Har själv Nova Monochrome framkallningtankar för kopior och där oxiderar kemin väldigt lite. Finns lock också. Har t.ex haft kemi i min tankar nu i över en vecka (inte samma kemi då den har bytts ett par gånger). Har tankarna i tvättstugan intill köket och de luktar i princip ingenting. Fläktutsuget i tvättstuga drar ut det lilla som kommer fram. Sen är det väl också så för seriösa fotografer, att de minsann inte slarvar med bildredigeringen i datorn. Naturfotografen Claes Grundsten säger t.ex att han ofta sitter en hel arbetsdag framför datorn och redigerar en enda bildfil. På den tiden får jag fram 5-6 bra bilder i mörkrummet, i dubbla upplagor. Men för de fotografer som arbetar med typ bröllopsfoto, porträtt, produktfoto, reklam etc, har man säkerligen mera rutinmässiga flöden för allt, och då går det givetvis snabbare än en bild per arbetsdag, och där är det analoga inget som kan konkurrera i snabbhet. Men för många andra typer av fotografi, inte minst på amatörnivå, har tiden mindre betydelse. Jag tror dessutom att det är svårt att få fram mer än 10-15 bildmässigt riktigt bra bilder under ett år, oavsett analogt eller digitalt. Då spelar det mindre roll hur man arbetar och hur snabbt flödet går.

Komiskt, det tar typ en halvtimme för mig bara att tömma minneskortet :)

Men när jag plåtar analogt och lämnar till Crimson så tar det ju flera dagar...jag ska nog börja framkalla mina mellisfilmer själv :)

Manipulera är det samma sak som att välja en velvia när man fotar landskap för att få tryck i färgerna istället för en porträtt film eller 25 asa film istället för 3200 asa för att få korn?
Jag är nyfiken på hur analoga fotografer resonerar, det finns film för varje ändamål hur man vill styra hur bilderna ska bli, sen kan man soppa filmerna lite hur som helst för ett annat syfte, jag vet inte men tycker det är ganska likvärdig både digitalt och analogt.
//Stefan

Manipulera är det samma sak som att välja en velvia när man fotar landskap för att få tryck i färgerna istället för en porträtt film eller 25 asa film istället för 3200 asa för att få korn?
Jag är nyfiken på hur analoga fotografer resonerar, det finns film för varje ändamål hur man vill styra hur bilderna ska bli, sen kan man soppa filmerna lite hur som helst för ett annat syfte, jag vet inte men tycker det är ganska likvärdig både digitalt och analogt.
//Stefan

Detta tyckte jag var en intressant jämförelse. Vi digitalfotografer är kanske lite nojiga på grund utav de oändliga manipulerings och redigeringsmöjligheterna som vi har uppdukade i photoshop. Personligen så är jag sugen på att ta mitt digitalfotograferande till en mer grundläggande nivå nu. Budar på ett gammalt analogt objektiv för tillfället och funderar på om man inte ska pressa upp ison lite oftare för en lite mer rå känsla i bilderna. Jag tycker tråden är intressant även om jag själv bara spenderat en bråkdel av mitt fotograferande med en analog kamera.

Detta tyckte jag var en intressant jämförelse. Vi digitalfotografer är kanske lite nojiga på grund utav de oändliga manipulerings och redigeringsmöjligheterna som vi har uppdukade i photoshop. Personligen så är jag sugen på att ta mitt digitalfotograferande till en mer grundläggande nivå nu. Budar på ett gammalt analogt objektiv för tillfället och funderar på om man inte ska pressa upp ison lite oftare för en lite mer rå känsla i bilderna. Jag tycker tråden är intressant även om jag själv bara spenderat en bråkdel av mitt fotograferande med en analog kamera.

Jag håller mig till min gamla 5D, just för att det är den mest "analoga" DSLR jag vet :) Jag tycker den har överlägset snyggast brus, om man dämpar det färgbruset och behåller luminicensbruset. Sen är den ju heller ingen sportkamera direkt :) Låter man bli att chimpa är det näääästan som att plåta analogt, i känslan altså :)

Det vore intressant om någon gjorde en blindtest med analogt vs dom bästa digitala simuleringarna. Skulle ens alla som kan analogt och svartvitt vara helt säkra på vad som är vad idag?

Ännu är vi nog inte framme, men jag tror att vi börjar närma oss möjligheten att simulera "analogkänsla" så pass bra att det blir 100% övertygande.

Redan idag så anpassar de bästa "kornsimulatorerna" kornets storlek och struktur efter lågdagrar/mellandragrar/högdagrar.

På den här bilden, gjord utan speciella plugins för att simulera korn, tycker jag att jag har fått en ganska bra "analogkänsla". Men när man öppnar den stor och kollar så ser man ändå tydligt att det är ett uniformt brus.

Någon enstaka gång tycker jag det kan tillföra en bild något, men annars känns det lite som att önska att man kunde köpa bilar som redan var rostiga.

Varför skulle alla gamla bilar vara rostig? Det finns veteranbilar som är i utmärkt skick och kan ge körglädje som ingen V70 eller A8 kan nånsin framkalla. Och likadant är det med äldre analoga kameror!!!

Ännu är vi nog inte framme, men jag tror att vi börjar närma oss möjligheten att simulera "analogkänsla" så pass bra att det blir 100% övertygande.

Redan idag så anpassar de bästa "kornsimulatorerna" kornets storlek och struktur efter lågdagrar/mellandragrar/högdagrar.

På den här bilden, gjord utan speciella plugins för att simulera korn, tycker jag att jag har fått en ganska bra "analogkänsla". Men när man öppnar den stor och kollar så ser man ändå tydligt att det är ett uniformt brus.

Wow va snyggt, hur gjorde du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar