Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring en-el15

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebrer

Aktiv medlem
Skall snart ut på långresa och vill kunna förvara mina 8 St EN-EL15 ( Nikon D800 ) batterier på någon vettigt sett. Någon som har någon bra ide?

Vill inte ha dom löst liggande.

Rickard

Loweproväskan uppfyller nog Transportstyrelsens krav för flygresenärer bättre. Varje batteri ska packas för sig. Det är väl möjligt att ThinkTankväskan accepteras också, men jag skulle nog kolla med Transportstyrelsen innan jag försökte gå igenom en säkerhetskontroll med den väskan fylld med batterier.

(Om TS inte ska flyga på sin resa så spelar det förstås ingen roll).

Jag flög precis med 6 st EN-EL15 lösa i ett av facken min lowepro-kameraryggsäck och ingen i Köpenhamn, Turkiet, Zambia eller Sydafrika sa något på flygplatskontrollerna. Det är förstås bra om man har polskydden på annars kan man ju lägga batteriet i en plast eller tygpåse bara. Jag tycker facken i väskan är så pass tajta att jag inte tänker att batterierna ligger löst.

Jag har själv aldrig fått någon fråga kring mina batterier. De har samtliga polskydd men ligger inte alltid var för sig.
Dock blev en bekant tvingad att tejpa sina batterier på väg till USA då de inte hade något skydd mot kortslutning vilket är ett krav för lösa/reserv celler och batterier i handbagaget.

Regelverket för lithiumjon blir tuffare hela tiden och vi kan nog räkna med fler kontroller och hårdare krav på efterlevnad.

Bara nyfiken

Borta en månad med begränsade möjligheter att ladda.

Hur många bilder räcker en laddning till?
Bara nyfiken.

Mitt pirat-en-el4 brukade klara uppåt 1000 bilder i sin ungdom.
Jag har förstås ingen aning om din situation.

Har du kollat att batterierna inte är bland de som Nikon återkallar? (ett E eller F som nionde tecken i lotnumret)

Hur många bilder räcker en laddning till?
Bara nyfiken.

Mitt pirat-en-el4 brukade klara uppåt 1000 bilder i sin ungdom.
Jag har förstås ingen aning om din situation.

Har du kollat att batterierna inte är bland de som Nikon återkallar? (ett E eller F som nionde tecken i lotnumret)

Inte en aning. kommer dock att bli mångt fler än 1000 bilder på en hel månad. Har kollat, inga återkallnings batteri.

Dock blev en bekant tvingad att tejpa sina batterier på väg till USA då de inte hade något skydd mot kortslutning vilket är ett krav för lösa/reserv celler och batterier i handbagaget.

En av mina fotobekanta blev tillsagd samma sak i säkerhetskontrollen på Heathrow i våras (före Samsung-haveriet). De var artiga och hade en rulle silvertejp som han fick ta av, men de var bestämda med att litium-batterier med synliga kontaktytor som låg i ett gemensamt utrymme skulle tejpas.

En av mina fotobekanta blev tillsagd samma sak i säkerhetskontrollen på Heathrow i våras (före Samsung-haveriet). De var artiga och hade en rulle silvertejp som han fick ta av, men de var bestämda med att litium-batterier med synliga kontaktytor som låg i ett gemensamt utrymme skulle tejpas.

De bemötte min bekant på samma trevliga sätt.
Vissa har även fått tejpa för USB-kontakterna på batteripack de haft lösa i handbagaget.
IATA och FAA-reglerna är tydliga på detta.

Tyvärr så säljs det så stora USB-pack idag att de överstiger gränsen på 100Wh per styck som får medföras utan särskilt tillstånd. Annars har det mest varit film, tv och andra inom audio- och videoprofession som fått söka tillstånd.
Så riskerna ökar och att de är på riktigt har samsung demonstrerat.

Inte en aning. kommer dock att bli mångt fler än 1000 bilder på en hel månad. Har kollat, inga återkallnings batteri.

I min D7200 räcket ett EN-EL15 till ca 2000 bilder när jag kör mycket seriefotografering. Mina totalt 8 batterier räckte för 2 veckor i bushen i Botswana men det hade känts tryggt med ytterligare 2 st. Blev 12000 bilder och sparsamt med videofilmning. Men hade jag filmat mycket hade inte 8 batterier alla räckt. Har man möjligheter att ladda så ändras situationen. Jag kunde inte ladda eftersom jag inte hade ett solkraftverk med mig.

I Jag kunde inte ladda eftersom jag inte hade ett solkraftverk med mig.

Det låter som att en laddare som antingen går på usb-spänning eller 12v skulle behövas. Sedan kan man koppla den på något lämpligt. Det finns förmodligen också solpaneler som ger någon av dessa spänningar.
Nikon verkar inte ha en sådan laddare men piratladdare finns om man törs. Alternativt kan man använda en spänningsomvandlare 12 till 240 volt.
15 USD på Amazon kostar en laddare (STK) för både nätspänning 100-240 volt och 12volt.

Det låter som att en laddare som antingen går på usb-spänning eller 12v skulle behövas. Sedan kan man koppla den på något lämpligt. Det finns förmodligen också solpaneler som ger någon av dessa spänningar.
Nikon verkar inte ha en sådan laddare men piratladdare finns om man törs. Alternativt kan man använda en spänningsomvandlare 12 till 240 volt.
15 USD på Amazon kostar en laddare (STK) för både nätspänning 100-240 volt och 12volt.

Det finns säkert teknik för att lösa det men man får kanske väga vikten och kostnaden för solcellsladdningen mot att ha 5-10 extra batterier. Skall man ligga i fält i bushen i flera månader så är nog solceller enda lösningen. Lite andra prylar som satelittelefon mm kan ju också behöva laddas. Många safariarangörer har omvandlare i sina terrängfordon från 12- 230 volt men de fungerar inte alltid och ibland kan efterfrågan på en ledigt uttag vara stort. Jag vet inte om det finns powerbanks som funkar till kamerabatterier för det hade kanske sparat lite utrymme,vikt och pengar (med betoning på lite)

Jag har ett par kameror och en separat kamerabatteriladdare som alla laddas via USB. Dessa kan man förstås ladda även med en enkel USB-powerbank.

Hur vanligt det är med USB-laddning för kameror och kamerabatterier vet jag dock inte.

Att ladda från en powerbank kostar dock energi i form av förluster så man kan inte ersätta batterier med en powerbank som har samma kapacitet som batterierna tillsammans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar