Annons

Förvaring av oramade diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikSvensson

Ny medlem
Jag fotograferar dias för att sedan skanna in dem med en filmaskanner, och vill av utrymmesskäl inte ha mina bilder ramade. Men hur förvarar jag bäst oramade dias? Tar de skada av att ligga i plastfickor av typen som framkallade negativ ofta kommer i från labbet?

Det bör de inte göra. Jag har själv mina dia i den typen av blad med plats för sex remsor med vardera sex bilder som man får remsorna i om man framkallar på ett proffslabb. De är svindyra om man ska köpa dem separat.

Köp en sån där ful pärm som är lite större än en vanlig pärm, anpassad för foto. Då skyddas de bättre för både damm och ljus. Ljus bleker ju ala bilder mer eller mindre efter lång tid.
Säljs t.ex. på "gubbdagiset" (Clas Ohlson) för nåra tior. Clas Ohlson säljer också billiga filmförvaringsblad fast med plats för åtta remsor med fyra bilder på varje. De är väldigt bra om man får bilderna i remsor om 4, vilket är vanligt på många snabblabb (passar väl bättre i deras förpackningar).

/Jens

Trema System har vad du behöver. Jag använder själv en syrafri pappmask, som jag sedan lägger i en arkivbeständig bildficka. Sen lägger jag bildfickan i hängmappar,(finns även till pärm) som rymmer 20 bilder. Snabbt och enkelt, och praktiskt att lägga på ljusbordet.

När det gäller pärmar har jag sett att Jopa (Esselte) har en specialversion av sin supervanliga pärm. Alltså den pärmen med tygrygg som finns på ALLA kontor.

Den vanliga A4-pärmen är för liten på bredden. Men deras "systempärm" är 2,5 cm bredare. Precis vad som behövs.

Ryggen är 6 cm, vilket bättre än många fotopärmar som brukar vara ca 4 cm. Finns i blå, röd och svart.

Tror du får kolla på välsorterade kontorsvaruhus.

Best nr:
682-30 (blå)
682-31 (röd)
682-32 (svart)

/Jens

Håller med Leif, Tremasystem är mycket bra. Använder det till mina diabilder (ramade).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar