Annons

Förvaring av använd kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinberg

Aktiv medlem
Jag ska snart framkalla min första film själv och har en fråga om den använda kemin. Måste man ha en dunk för använd framkallare och en för det använda fixet eller kan man blanda det använda i en och samma dunk?
Tänkte om det blir någon kemisk reaktion om man blandar eller om miljöstationerna blir ledsna på en om man blandar?
 
De ska inte blandas utan ska ha en egen dunk och lämnas in på en återvinningscentral som kan ta hand om avfallet.

Det ska inte hällas ut i avlopp eller liknande då det är miljöfarligt.

Det kan även vara så att du får tillbaka en del av pengarna det kostar att lämna in det då det finns silver i framkallaren som de kan betala för.
 
Lämna in den förbrukade kemin till återvinning var det jag hade tänkt, men man kan alltså inte blanda framkallare och fix när man lämnar in det?

Det kan även vara så att du får tillbaka en del av pengarna det kostar att lämna in det då det finns silver i framkallaren som de kan betala för.

Hur många rullar måste man framkalla för att få ihop någon säljbar mängd silver? Inget jag tänkte ge mig på mest nyfiken.
 
Lämna in den förbrukade kemin till återvinning var det jag hade tänkt, men man kan alltså inte blanda framkallare och fix när man lämnar in det?



Hur många rullar måste man framkalla för att få ihop någon säljbar mängd silver? Inget jag tänkte ge mig på mest nyfiken.

Jag vet inte om man kan, men till det stället vi lämnar så vill de ha det för sig. Tror det är Stena recycling vi använder.

Då jag vistas i ett labb tillsammans med ca 30 andra så är det ju ganska hög förbrukning på kemi så det var därför jag skrev att "man kan få". För jag vet att vi får någon liten kompensation för det. Men för ett enmanslabb så vet jag inte.
 
Jag har sett Proffskopias silveravskiljare.
Har för mig att det blev en kvarts hink per år.

Det man kan göra är att låta vattnet dunsta, mindre avfall men andra biverkningar.

Stoppet kan man hälla ut, det är i princip bara surt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.