Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvara batterier innan användning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas jag lägger detta i rätt forum.

Jag undrar hur ni brukar förvara era uppladdningsbara batterier innan ni använder dem. Jag har en Powershot A70 och använder således AA-batterier. Jag är nu på jakt efter något smidigt sätt att förvara dem i kameraväskan. Har för mig att jag sett något som liknar ett cigarett-etui någonstans som var avsett för batterier. Någon som har sett något liknande eller har något annat tips på bra förvaring?

Mvh

Johan

Jag har mina extra batterier i en plastpåse med gummiband runt. Tror du inte behöver gå så långt som med ett etui. ÄR ju trots allt bara vanliga AA

Tackar!

Jo det är klart, det är ju en lösning. Jag har så mycket andra småpryttlar som ligger i väskan så jag tänkte att det skulle vara smidigt med någon slags förpackning som håller dem på plats. Din ide är inte alls dum, det blir nog något i den stilen.

Johan

Brukar klippa till blisterpacken så jag kan vika över en bit av pappsidan och så en gummisnodd om.
Har även skrotat ut batterifack från gamla leksaker. Det går ju åt några omgångar med batterier nu för tiden.

Skrota leksaker!

Det där har jag också funderat på, men då att köpa batterihållare på Kjell & Co eller Clas olsson och använda för förvaring helt enkelt. Kommer att börja med att kolla om jag har någon gammal batteridriven grej som kan skrotas..

Tackar

Johan

VP-rör (elrör) kapat i snuttar med plats för fyra batterier kanske kan vara något? Det finns ändpluggar att köpa till dem också.

Den ska jag använda..

..VP rören. Helt perfekt.

"-För mycket kan vara lagom, inget kan vara allt"

Även jag har sökt lösningar på detta och hittat färdiga plastetui dock ej i sverige (tysk site, tyska är inte min starka sida...) . GP levererar ett etui för fyra AA batterier med vissa av sina NiMh batterier men det lär kosta minst en hundralapp att få köpa separat.

Varför inte lite filt, finns på t.ex. panduro.

20:- och 10 minuter vid symaskinen (kan med fördel delegeras till frugan ;))

Håller kanske batterierna lite varmare när det är kallt.

Bilagor

• batteripase.jpg
    batteripase.jpg
    37.4 KB · Visningar: 843
Jeppe skrev:
Varför inte lite filt, finns på t.ex. panduro.

20:- och 10 minuter vid symaskinen (kan med fördel delegeras till frugan ;))

Håller kanske batterierna lite varmare när det är kallt.

Stiligt - du har inte funderat på att börja ta upp beställningar :)

Min enda invänding (eller snarare fråga) är om det inte blir mycket tyg i förhållande till antal batterier d.s.v att det tar plats ?

Påsen rymmer 8 batterier och rullas ihop till en lite rulle. Knappast mycket större än batterierna i sig själv.

Bilagor

• battpase2.jpg
    battpase2.jpg
    38.5 KB · Visningar: 835
Jag har dem i ficka i min Clas Oholsson fotoryggsäck, alternativt i byxfickan. Jag brukar ha två extra minneskort och två extra uppsättningar batterier med mig. Jag har två fickor på framsidan av byxorna som oftast är jeans så jag flyttar från den ena sidan till den andra när de har förbrukats. Ett annat knep om det är fler omgångar som ser lika ut och förvaras i samma fack/ficka är att färgmärka i enligt något smart schema som regnbågensfärger eller så och sean bruka dem i färgordning. Om de ska skyddas mot fukt duger en plastpåse storelk för frukt och grönt bra.

Just nu har jag batterierna i en plastpåse märkta 1,2 etc i omgångar om 4 AA och använder dom i tur och ordning. Det fungerar men lösningen men plastpåse och gummisnoddär är lite rörig tycker jag.

Det där verkar bra!

Jesper, din ide verkar vara bra. Tror det blir något liknande, det finns ju möjligheter att förvara annat smått och gott i ett liknande "system". Panduro nästa? Finns väl ett Panduro på Väla har jag för mig?

Mvh

Johan

jag har en "gammal" mobiltelefonväska, rymmer exakt 8st R6 batterier och man har den horisontalt i bältet, fungerar utmärkt.

Har olika fabrikat på omgångarna eftersom kapaciteten hela tiden blir bättre. På¨sista året Uniross 1,7 Ah, Vanson 1,8 Hama 1,85 och Kodak 2,1 Ah. Och så vill jag ha koll på när de olika laddas, så jag har gjort en tabell, då ser man kanske hur lång livslängden blir för de olika fabrikaten. Kolla i tidigare tråd där fanns en bra länk om laddning av accar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar