Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsapparat och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

leampallang

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa en mörkrumsutrustning och tittade på Hansa HC 2000.
Någon som vet något om den?
Tips på bra objektiv? tänker göra förstoringar 24x30 och uppåt.../
Robert
 
Ett par frågor först: 1. Tänker du jobba enbart i svart/vitt? 2. Vilket negativformat använder du?
Hälsningar
 
jag tänkte framkalla både svartvitt o färg,
negativformat 24x36mm.
vill kunna belysa på vägg för större papperskopior, fått för mig att det är objektiven som är det avgörande för kvaliteten?
/Robert
 
det är nog som vanligt, man får vad man betalar för, men Nikkor och Schneider är nog bra, men den sistnämda finns i 2 prisklasser, den dyrare mycket bättre, kvaliteten är extra viktig vid stora förstoringar, större än 30x40 har jag aldrig gjort från 135-film, och sällan större än 24x30, pga kvalitetsförlusten.
 
Så jag skulle kunna använda Hansa hc 2000 (färgförstorare)
med ett schneider componar S 50/3,5 eller el-nikkor 50/2,8 med bra resultat?
Några rekommendationer?/
Robert
 
Robert, jag har en LPL 66, som är samma apparat som Hansa HC2000 fast med kondensorhuvud. Den är väl inte världens stadigaste förstoringsapparat om man säger så, men som Joachim skrev, man får vad man betalar för.

En annan nackdel för dig är att den tar format upp till 6x6. Vid 24x36 utnyttjar du bara en del av ljuset, vilket inte är så bra om man vill göra stora förstoringar som ju du vill.
Då är det bättre med en apparat för 24x36 endast.

När det gäller objektiv så är Schneiders sexlinsiga Compononobjektiv betydligt bättre än deras fyrlinsiga Componar, men också dyrare. Ett annat bra märke, förutom dom redan nämnda, är Rodenstock. Vilket märke du än väljer är ett sexlinsigt objektiv att föredra om du tänker göra stora förstoringar.
 
Det finns en fördel med att använda en 6x6-apparat för småbild, den ger en jämnare utlysning av hela negativet. En del (framför allt billigare) småbildsapparater har en tendens att lysa ut negativet svagare i kanterna.
Vad gäller objektiven kan jag bara rekommendera följande: 1. Schneider Componon 2. Rodenstock Rodagon 3. El-Nikkor 50/2,8. Vill du kosta på dig det allra bästa kan du betala ännu mer och få APO-varianten av Schneider eller Rodenstock, men det kostar...
APO-objektiven är ju speciellt färgkorrigerade men de fungerar utmärkt även till svart/vitt.
Undvik de billigare varianterna av dessa båda fabrikat, ex Componar, Comparon/Rogonar. Det brukar vara lätt att hitta begagnade förstoringsobjektiv, så köp hellre ett begagnat "dyrt" objektiv än ett nytt "billigt"
Componon/Rodagon (utan APO) är dyrare än EL-Nikkor, men nödvändigtvis inte bättre för det.
En annan god glugg var ju Leitz Focotar 50mm, men den är sedan länge borta från marknaden. Angenieux gjorde också en utmärkt optik, men den verkar vara en sällsynt fågel.
Hälsningar
Lennart
 
Då slår jag nog till på ett El-nikkor 50/2,8 - objektiv

Om jag ska leta efter en annan förstoringsapparat,kan jag få några rekommendationer, ny eller begagnad i prisklassen runt 4000kr?
/Robert
 
Hm, det blir nog lite mer pengar än vad jag tänkt mig men jag vill inte köpa sämre kvalitet än nödvändigt...

Vad tros om;
Durst m670 colour med
El-nikkor 50/2,8?
 
Har provat 670VC som i princip är samma apparat, bara att den har Variocontrast(multigrade)huvud i stället för färghuvud. Den fungerade utmärkt och det bör även 670Color göra tillsammans med
El-Nikkor.
/LÅ
 
leitz v 35 colour

Hm ,har i mitt sökande efter en bra färgförstoringsapparat hittat en leitz v35 colour, med orginaloptik 50mm som verkar bra.
Nån som känner till den?
/Robert
 
Har ett El-Nikkor 50/2,8 N och det är alldeles utmärkt! Toppskärpa, och belyst blädarskala. Jag valde ett El-Nikkor 80/5,6 N för 6x6 och även det är toppklass!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.