Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring av mellanformat resp. småbild.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tille skrev:
Däremot sade han också att mellanformat innehåller fler korn per ytenhet än småbild. Så mellanformat är alltså något skarpare än småbild när man gör bilder.

Fler korn? Det borde innebära att det är oskarpare i såna fall.

Jag tror faktiskt mer på Jims teori.

Tille, nu tror jag att du förvirrar diskussionen lite genom att säga samma sak flera gånger på olika sätt :)

Anledningen till att ett mellanformatsneg har "fler korn per ytenhet" är att negativen är större. Egentligen är det inte fler korn per ytenhet, filmmaterialet är ju detsamma. Däremot blir det fler korn i kopian. Och sen säger du att förtjänsten med mellanformat är att negget inte behöver förstoras lika mycket. Och det är ju precis samma sak :)

Däremot har din fotografvän fel när han säger att motsvarande filmutsnitt har lika bra kvalitet oavsett format. Det är ett faktum att det inte går att göra lika högupplösande objektiv till stora format som till små. Sen hur stor betydelse detta har vid praktisk fotografering är en helt annan sak
:D

Fler korn på samma yta har väl mest bäring på upplösningen men även skärpan.

Om man tar ett tätt negativ och ett tunt negativ (efter framkallning, båda är kopieringsbara) så är det tunnare skarpare, dva ger skarpare kopior.

Men skarpheten och upplösningen beror till stor del på framkallaren. En framkallare som Rodinal eller Acutol betonar skärpan framför upplösning, och olika finkornsframkallare prioriterar upplösning framför skärpa.

Upplösning är en delmängd av skärpa, i alla fall i min begreppsvärld. Och stora korn och skarpa korn är inte samma sak, även om det kan vara så i vissa fall. Technical Pan har många korn på en liten yta. Tri-X har få.

Nu har det spårat ur :D

Jag återkommer i frågan men det känns inte som om frågan är utredd än.

Dock bör fler korn per ytenhet ge skarpare negativ. Jämför med upplösningen på bilder i datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar