Annons

Förstora foto

Produkter
(logga in för att koppla)

hey

Medlem
hejsan. Tänkte förstora en bild jag tagit, så jag kan ha den som tavla till exempel.
Nu tänkte jag höra om en 3 megapixel kamera räcker till för att förstora ett foto.
Jag ska inte förstora så mkt, utan runt en 30 - 40 cm.

Sen tänkte jag höra vart man kan göra dessa förstoringar?

tacksam för svar

Mvh
 
Jaadu....det skulle jag tro beror nog väldigt mkt på vilket sorts motiv bilden har och i vilken kvalitetsklass denna 3mp-kamera lämnar bilderna i.
Har som exempel bilden väldigt mkt detaljer så kan ju de tappa skärpa av interpoleringen..

Testa att förstora upp bilden till önskat format i photoshop eller liknande program så får du ju en rätt ok bild av hur slutresultatet kommer bli.

Hoppas ngn annan kan ge dig ett mindre luddigt svar än vad jag kunde.

Lycka till!
 
Och sedan beror det på under vilka förhållanden bilden är tagen.

Dvs en bild tagen under optimala förhållanden t ex i fullt dagsljus utomhus går förstås att förstora upp mer än en bild tagen under sämre ljusförhållanden. Pga då mer brus och sämre skärpa.

Mycket som spelar in alltså och ärligt talat 3 Mp till 30 cm......njäeee...tror inte på det ärligt talat.

Vilket fotolabb som helst gör bilden åt dig, dock.
 
okey. tack så mycket för svaren =)
Jag hade tänkt ta en bild på ett föremål i en form av "hemmagjord" studio eller vad man ska kalla det. Dvs, bra med ljus och en enkel vit bakgrund.

Kameran är en Olympus.

Vilket Mp-tal är nödvändigt för att få bra bilder vid förstoring?
 
Jag tror att du kan hitta svaret på din sista fråga på ngt av de olika labbens hemsida, de brukar ange i pixlar hur pass stora bilder som "krävs" för förstoringar i olika storlekar.

Det man skall notera dock är att det sällan anges kvaliteten på bilderna, ppi, så man skall kanske inte skall ta gift på att uppgifterna de anger verkligen ger det resultat man önskar.
 
Jag har inte testat större än motsv. 20x30cm från 3Mpix, men det tycker jag ser helt okej ut. Visst ser jag skillnad i bildkvalitet mellan min A70 och D70, både vad gäller upplösning, men även vad gäller brus, dynamiskt omfång osv.

Denna bild (exempelvis) har jag förstorat upp till motsv. A4 och jag tycker det ser helt okej ut, som sagt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=203395&target=_blank

Beroende på motiv bör inte 30x40cm vara några jätteproblem, men du får väl testa och se. En 30x40 kostar ju inte så jättemycket från crimson tex.
 
tack så jättemkt för alla svar =)
Finns det någon hemsida till dessa fotolabb eller vet någon var i Sthlm dessa labb finns?

Mvh
 
Klart att du kan printa ut A3 med 3mp!!!

Betänkt betraktningsavståndet!!

Därmed inte sagt att det vid noga granskning inte skulle vara bättre med en i utgångspunkten större fil..

Jag har tex sett 18x24cm bilder från D30 och det har sett perfekt ut.. så upp till A3 lär inte vara ngt som helst problem med en kvalitetsfil.

En dålig fil från 22mp är en dåligfil även den... om ni förstår tanken;)!


MVH Niclas,
 
Återigen tack för alla svar.
Har fått tag på en annan kamera. Är inte säker på Mp-talet men det ligger runt 5-6 så det ska nog funka bra.

tack så mkt alla som svarat =)
 
Tre megapixel är väl ungefär 1500x2000 punkter. Om du då gör en 30x40cm förstoring räknar man lätt fram att varje punkt blir 0.2mm x 0.2mm.

De flesta lab levererar - såvitt jag vet - papperskopior med punkter som är en liten aning mindre än 0.1mm x 0.1mm. Då pratar vi alltså om 10x15-kopior som man nästan sticker näsan i...

På armlängds avstånd borde din kopia se bra ut, om nu kvaliten på 3MP-bilden för övrigt är bra.
 
BengtJohnsson skrev:
Tre megapixel är väl ungefär 1500x2000 punkter. Om du då gör en 30x40cm förstoring räknar man lätt fram att varje punkt blir 0.2mm x 0.2mm.

På armlängds avstånd borde din kopia se bra ut, om nu kvaliten på 3MP-bilden för övrigt är bra.

Precis, betraktningsavståndet glömmer många..

På utställning så är det ju vanligare än ovanligt att folk kliver inom den zoonen för att granska detaljerna och kanske tekniska aspekter men hemma i vardagsrummet (där jag tycker att bilderna hör hemma..) så gäller betraktningsavståndet.. och hur ofta står inte möbler ivägen och ger ett ännu längre avstånd..

När du kommer fram till 0.2 mm tänker du då på att du har interpolerat upp antalet pixlar att passa 30x40cm? Blir det då inte bara fler pixlar av samma strl? De blir väl inte större när man interolerar eller har jag missförstått ngt grundläggande här kanske??:)



MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
När du kommer fram till 0.2 mm tänker du då på att du har interpolerat upp antalet pixlar att passa 30x40cm? Blir det då inte bara fler pixlar av samma strl? De blir väl inte större när man interolerar eller har jag missförstått ngt grundläggande här kanske??:)
MVH Niclas,

40 cm / 2000 = 0.2 mm
30 cm / 1500 = 0.2 mm
 
BengtJohnsson skrev:
40 cm / 2000 = 0.2 mm
30 cm / 1500 = 0.2 mm

Förtydligande:

Jag menar alltså att bildens punkter blir denna storlek på pappret. Det finns ingen information i bilden som kan återge mindre detaljer. Om labbets utskrivna punkter är 0.1mmx0.1mm kommer varje punkt från bilden att återges som 2x2 tryckta punkter, där alla fyra innehåller exakt samma information.

I det här fallet vore det möjligen bra att interpolera bilden till ungefär 4000x3000 pixlar. Då blir ju de ovan nämnda fyra pixlarna inte exakt likadana, och bilden kanske blir behagligare att titta på.
 
BengtJohnsson skrev:

I det här fallet vore det möjligen bra att interpolera bilden till ungefär 4000x3000 pixlar. Då blir ju de ovan nämnda fyra pixlarna inte exakt likadana, och bilden kanske blir behagligare att titta på.


Ja det var nog det jag var ute efter när jag reagerade på det du skrev. Då är det utklarnat:)
Tack:)!!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.