Annons

Första systemkameran:)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalie1990

Avslutat medlemskap
Hej:)
Jag ska köpa min förstasystemkamera och undrar lite om den jag har kollat på:)
Jag har kolla på en Canon EOS 1200D som är på rea nu på elgiganten.
Jag har inte mkt pengar att lägga ut så tyckte det va en bra prisklass och vill ha en kamera som är lätt och inte så svår att hantera:)
Ska ta mest bilder på lite allt möjligt så behöver inte vara jätte bra, då jag tycker min Iphone 6s tar bra bilder!
Sen tänker jag att det är bäst att köpa en billig först att ha och lära mig och leka lite med och sen kanske byta upp mig:)

Hallå!
Det är en perfekt första instegskamera skulle jag säga, jag antar att det medföljer ett kitobjektiv till också?

1200D är ett bra val. Sedan kan du ladda ner appen
Canon EOS 1200D Companion
Där finns många bra tips och tutorials.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa begagnat. Canon har inte utvecklat sensorerna i sina instegskameror i någon nämnvärd omfattning på flera år, så ur bildkvalitetsynpunkt förlorar du inte mycket på att välja en lite äldre Canonmodell (säg 1000D, 1100D), speciellt som att du antyder att du är ganska nöjd med kvaliteten från din iPhone.

Vilken systemkamera som helst från de senaste tre åren kommer att vara bra mycket bättre än din iPhone. Köper du begagnat får du mer pengar till att köpa t.ex. stativ, objektiv, blixtar...

Framför allt se till att du kan få in ett bildhanteringsprogram som t.ex. Lightroom i din budget. Att börja fotografera i RAW och "framkalla" bilderna med Lightroom eller liknande kommer att ha mycket större inflytande på bildresultatet än att välja senaste årsmodell av kamerahus.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa begagnat. Canon har inte utvecklat sensorerna i sina instegskameror i någon nämnvärd omfattning på flera år, så ur bildkvalitetsynpunkt förlorar du inte mycket på att välja en lite äldre Canonmodell (säg 1000D, 1100D)

1200D kostar 2990 kr ännu idag på giganten. Kollade snabbt på blocket 1000D med krånglande blixt för 800 eller en i fint skick för 1700, sen tillkommer ett batteri som troligtvis börjar bli dåligt samt att det inte finns någon garanti.
Köp en ny säger jag så har du nya grejer som inte borde krångla direkt. Enda nackdelen med 1200D paketet är att objektivet saknar IS, stabilisering, men det gör det även på begagnade 1000D och 1100D.

1200D kostar 2990 kr ännu idag på giganten.

Det är ett bra pris, men jag skulle nog lägga på ett par hundralappar för att få ett objektiv med is.

Om det inte är viktigt att det är Canon skulle jag fundera på att istället lägga till en tusenlapp och köpa Nikon D3200 med 18-105 eller med 18-55 VR och 55-200.

Instämmer med att har man råd får man mer kamera och ett mer mångsidigt objektiv för en tusenlapp mer med D3200 och 18-105 VR (för att inte glömma bildstab som saknas i det angivna 1200D med den billigaste 18-55).

Instämmer med att har man råd får man mer kamera och ett mer mångsidigt objektiv för en tusenlapp mer med D3200 och 18-105 VR (för att inte glömma bildstab som saknas i det angivna 1200D med den billigaste 18-55).

Nikon har väl även aningen bättre sensor i sina instegsmodeller. Mindere brus vid svagt ljus, bättre dynamiskt omfång vid låga iso. Lite fler pixlar ifall man vill göra stora utskrifter.

Se:
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-1200D-versus-Nikon-D3300___940_928

Man ska dock inte övervärdera denna fördel både Canon och Nikon kommer att ge bättre bilder än TS iPhone och då kan andra faktorer vara viktigare, som t.ex. har man möjlighet att låna optik från vänner och bekanta, eller hur bra respektive kamera känns i handen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto