Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

mica-chan

Ny medlem
Nu ska jag äntligen bli med systemkamera och jag har siktat in mig på Canon eos 450D, då den verkar vara en bra kamera att börja med, och priset känns inte så svidande.

Vad ska jag tänka på när det gäller objektiv? Jag vill gärna ha objektiv som funkar till det mesta.

Det är ju rena rama djungeln, den här kamera-världen. Lätt att bli förvirrad om man säger så.

Kan bara nämna att jag fotar mest porträtt- och närbilder. Ibland även natur.

Hoppas ni kan komma med några tips till mig!

Köp kameran med ett kitobjektiv tex 18-55 IS, så får du mycket för pengarna och en bra kombination att börja med. Alternativt letar du efter moitsvarande begagnat.

Nikon har liknande paket.

Nu ska jag äntligen bli med systemkamera och jag har siktat in mig på Canon eos 450D, då den verkar vara en bra kamera att börja med, och priset känns inte så svidande.

Vad ska jag tänka på när det gäller objektiv? Jag vill gärna ha objektiv som funkar till det mesta.

Det är ju rena rama djungeln, den här kamera-världen. Lätt att bli förvirrad om man säger så.

Kan bara nämna att jag fotar mest porträtt- och närbilder. Ibland även natur.

Hoppas ni kan komma med några tips till mig!

Det blev Canon 450D med kitobjektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Flera vänner och bekanta har tipsat om den, så jag slog till! Med min budget så var det den vettigaste alternativet också (antar jag).

Ni får gärna maila fler objektiv-tips till mig, som jag kan ha nytta av i framtiden?

Mvh Marika

Du lär snart märka om du tycker du vill ha mer vidvinkel eller mer tele.
Troligtvis vill du ha mer tele (det är det vanligaste).
Något av det mest prisvärda, som dessutom är gjort just för att komplettera dit kitobjektiv, är EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS USM. Mycket dyrare är EF 70-200 mm f/2,8L IS USM och sen finns det en flock där emellan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto