Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Får du 450d för samma pris som 1000d finns det inget att tveka över om 450d känns bra att hålla i, köp 450d isåfall. Kolla bara så att du får med kitobjektivet med IS (bildstabilisering).

Du kommer inte att bli besviken över den. Jag kan inte alla tekniska detaljer, men det kan säkert någon annan ge dig, eller så kan du läsa dig till dem på nätet.
Jämfört med 1000d så har den större display, möjlighet till trådlös fjärrkontroll utan mottagare (mottagaren sitter i kameran, dock kan du inte stå bakom kameran) och displayen släcks när du sätter ögat mot sökaren (något som åtminstone jag saknar väldigt mycket på min 50d).

Min första systemkamera var en 450d. Jag kunde ingenting om någonting, men lärde mig snabbt kameran och den tar väldigt bra bilder. Köpte ett 50mm f1.8 till för jag gillar bokeh (kostar ca. 1000kr).

Om du är som jag (prylnörd) och läser här på forumet om kameror, kommer du snart att vilja byta upp dej. Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag ville ha en större semiproffskamera, så det blev en 50d. Den ryms inte i din budget och gjorde inte i min ursprungsbudget heller. Men fotografering är en materialsport :S

Jag håller med om det som sagts tidigare om storleken, både 1000d och 450d är skönare att hålla i med ett batterigrepp.

Men, det viktiga är att komma igång med fotograferandet. Först då vet du vad du vill ha :)
 
Börjar bli en ganska lång tråd nu känner jag.Många tack till alla som haft tålamod med att svara på alla mina funderingar och frågor.

Har tittat runt på lite begagnat nu och hittade en beg. canon eos 50D för 5400:- som jag blev väldigt sugen på. Hittade ett canon objektiv EF 75-300mm/4-5.6 för 1600 på samma ställe. Med stativ, fjärrutlösare, minneskort osv. så kommer jag att spräcka den tänkta budgeten lite men får jag då en kamera jag är nöjd med ett tag framöver så kan det ju vara värt det.

Var det bra priser och tror ni att jag kommer att klara mig med det objektivet som enda objektiv ett litet tag? Får ingen bildstabilisering i det i och för sig men IS känns inte så väldigt viktigt för mig just nu eftersom jag nästan uteslutande kommer att använda stativ när jag fotar.
 
Lyckades inte hitta något sätt att redigera min post ovanför (hade för mig att jag gjorde det med en tidigare post) så det får bli en till.

Eftersom jag kommer att fota mycket natt bilder så funderade jag på om inte det begagnade canon objektivet blir lite för ljus svagt. Tittade runt lite och såg att Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM låg på ett bra pris. Är det kanske ett bättre "all-around" objektiv tror ni?

Känns lite konstigt att köpa ett bra kamera hus och sen snåla på objektivet men med min budget så får jag ju nöja mig med ett billigt objektiv hur jag än gör så det känns bättre att köpa ett bra kamera hus nu och sen köpa bättre objektiv när jag har råd.
 
Inget fel med att köpa bra objektiv, men ska du fota nattbilder på stativ så är inte ljusstyrka så viktigt och man kan ju ofta blända ner något steg åxå, så även med ett "något sämre" objektiv får man bra skärpa.
Jag har ingen erfarenhet nämnda sigma-objektiv gällande bildkvalitet, men det är definitivt bättre allround än ett 75-300, om det var det du menade.
 
Helt ny plan nu om någon fortfarande orkar följa med i den här något mediokra tråden.

Tar mig in till expert på kungens kurva imorgon och tar deras erbjudande på en nikon D3000 för ynka 2999:- sen lägger jag pengarna i sommar på ett bra objektiv eller två.

Jag förstår att d3000 knappast är den bästa system kameran som finns men verkar det vettigt att köpa den så jag kan komma igång med fotograferingen och ha pengar över till objektiv och diverse tillbehör senare eller är det en kamera jag borde undvika helt och hållet?
 
Helt ny plan nu om någon fortfarande orkar följa med i den här något mediokra tråden.

Tar mig in till expert på kungens kurva imorgon och tar deras erbjudande på en nikon D3000 för ynka 2999:- sen lägger jag pengarna i sommar på ett bra objektiv eller två.

Jag förstår att d3000 knappast är den bästa system kameran som finns men verkar det vettigt att köpa den så jag kan komma igång med fotograferingen och ha pengar över till objektiv och diverse tillbehör senare eller är det en kamera jag borde undvika helt och hållet?

He he he he antar att du står där & väntar nu när de öppnar kl 0600. Har du tur så får du tag i din kamera men du kommer inte vara ensam!
 
Nu kanske du köar eller redan har köpt en kamera, men D3000 är inget man ska "undevika helt". Det är en lite enklare kamera, men det är helt klart väldigt kompetent och väldigt prisvärd. Jag tror nog att det kan bli en bra kamera för dig. :) Du kan väl kanske rent av sälja den utan någon större förlust åxå, om det skulle vara så att du inte skulle trivas med den. :)
 
Efter att ha jobbat hela natten och sen åkt direkt till expert efter jobbet är jag nu en någorlunda stolt ägare av min första digital kamera. Jag skulle börja pilla med den direkt men jag känner att sömn är en prioritet just nu.

Ville bara tacka så hemskt mycket för all hjälp jag fått av er här på forumet.
 
Tråkiga svaret är...

..Canon eller Nikon.

De har överlägset flest gluggar, nya och beg, och dessutom är det ofta lättare att kränga av dessa två märken när du byter upp dig så småningom.

D3000 eller 1000D, välj den som känns bäst i handen är mitt tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.