Annons

Första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

chilisauce

Medlem
Hej.

Efter att ha ritat stadslandskap i ett par år hade jag tänkt att försöka ge mig in på fotografering. Jag kan dock ingenting om fotografering. Vad rekommenderar ni att man köper som "start kit"? Jag kommer antagligen att ta mest bilder nattetid i stadsmiljöer. Är student med nattjobb så jag har en väldigt begränsad budget. Nu när lite av skatten kommer tillbaka till sommaren så tänkte jag komma till skott med fotograferingen.

Är det någon som har några rekommendationer? Hade väl tänkt att lägga högst 5000-6000kr på utrustning till att börja med.
 
Hej!

Ska du ut på natten och fota är stativ ett måste och gärna även en fjärrutlösare. Fjärrutlösaren behövs för att de flesta kameror ofta har ca 30s som längsta slutartid (den tid som bilden tas) vilket inte alltid räcker till nattetid. Med fjärrutlösaren kan du låsa kameran så att den fortsätter ta en bild så länge du vill, dessutom vibrerar inte kameran då du trycker ned avtryckaren eftersom fjärrutlösaren sitter i en sladd i kameran (eller trådlös...).

När det gäller kamera så får jag nog säga att du går till någon butik och känner på lite olika modeller och välja det märke som du tycker har bäst grepp/menyer/hastighet mm. Kamerorna presterar ofta likvärdigt i bildkvalitet och det som oftast har störst inverkan på bildkvaliten är objektivet. Tyvärr är objektivet som följer med de olika märkerna oftast är ganska jämndåliga, men de duger bra till att börja med. Så satsa helt enkelt på en kamera du trivs med.

Några av de billigaste kamerorna på marknaden är till exempel:
Sony a230 - 3 000:-
Nikon D3000 - 4300:-
Canon eos 1000D - 4400:-
(Priserna är inklusive ett startobjektiv. Här är de systemkameror som finns under 5000:- http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s51963859)

Stativ:
Något i den här stilen: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4845121 795:-
(Tänk på att kolla maxhöjden när du köper stativ, kan bli jobbigt om du är väldigt lång att fota med ett 1,5 m högt stativ vilket det jag länkade till är.)

Fjärrutlösare:
ca 300:-

Minneskort:
ca 500:-

Hoppas det hjälpte lite. :) Fråga på!
/Fabian Fogelberg
 
Med lite försiktighet och sunt förnuft så kan du hitta mycket prisvärda grejer på begagnatmarknaden. Använd tiden fram till ditt köp för att läsa på och skaffa information så är du väl förberedd och kan lämna "snabb affär" -bud när det är dags.
 
Vad gäller kameran skulle jag kolla på något av dessa paket:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314315
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465063

1000D är nog, på det hela, en något bättre kamera än D3000, men jag tycker att D3000 är mer prisvärd.
1000D finns även i ett kit med 18-55:an utan IS (bildstabilisering), som kostar ungefär som D3000-paketet, men det objektivet är sämre och har då, som sagt, inte bildstabilisering.

Sonyn som Fabian föreslår tycker jag personligen är helt omöjlig att hålla på något vettigt sätt. I övrigt är jag inte så jättepåläst på sonys modeller. En liten nackdel jämfört med Canon och Nikon är något sämre utbud av begagnade objektiv och tillbehör.

Som stativ skulle jag föreslå detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=545131

Det är en förvånansvärt stabilt stativ och det har faktiskt en rätt bra kulled. Givetvis så finns det bättre stativ, men detta räcker långt för lite lättare utrustning som det är frågan om här.
Tar man med priset i beräkningen så är detta IMO otroligt bra och det behöver alls inte skämmas för sig. Ska man ha något som är avsevärt bättre så är det prisklasser från 2000kr och uppåt, IMO.

Så jag skulle föreslå paketet med D3000 enl. ovan samt Digipod-stativet. Då bör du få rum med minneskort, en enklare väska, en fjärr-/trådutlösare och lite rengöringsgrejer inom budgeten.

Sen finns ju alltid begagnat och så, förstås...
 
Tack så hemskt mycket för svaren. Hade inte ens funderat på stativ men det låter ju helt klart vettigt att köpa ett om jag behöver använda längre slutartid.

Hur är dem här billiga kamerorna när det kommer till utbytbara delar? Om jag fortsätter med foto så misstänker jag att jag kommer att vilja köpa ett nytt objektiv eller två. Kommer jag vara begränsad på något sätt om jag vill köpa fler delar om jag köper en billig modell?
 
Alla systemkameror går att byta objektiv på så där finns ingen begränsning beroende på modell, men du köper in dig i ett system. Köper du Nikon är det deras objektiv som passar till kameran, men sen finns det också tredjepartstillverkare av objektiv, två exempel är Sigma och Tamron som tillverkar objektiv till flera olika kameramärken.

Begagnat är som sagt ett bra tips, om inte kamera så kolla efter stativ i alla fall.
 
Sen MÅSTE du inte köpa en systemkamera. Kompakter kan göra mycket, de med. Kanske kan bli ett billigare sätt att träna upp ditt bildseende. Första bilen måste inte vara en BMW, om man säger så... :)
 
Det är ju en bra poäng. Det finns en hel del bra kompakt kameror idag. Jag gillar dock att försöka fånga staden på natten när jag målar och jag vill försöka göra samma sak med fotograferingen. Jag känner att om jag köper en kompakt kamera kommer jag mest att knäppa nån bild lite då och då. Om jag investerar lite mer så tror jag att jag kommer jobba lite mer på att få bra bilder.

Mest för att lura mig själv alltså. Sen är det ju alltid trevligt att ha en kamera som jag kan köpa lite delar till som passar den typen av foto jag kommer att göra.

Känner mig lite tjatig nu men jag undrar om någon kan rekommendera någon bra foto affär i Stockholm gärna i centrum som har lite olika modeller och märken så jag kan känna på ett par stycken.
 
Senast ändrad:
Vet att Rajala pro shop och Scandinavianphoto har butiker i Stockholm, men annars har ju de flesta större elektronikkedjorna ofta kameror uppsatta på sina väggar.
 
...
Sonyn som Fabian föreslår tycker jag personligen är helt omöjlig att hålla på något vettigt sätt. I övrigt är jag inte så jättepåläst på sonys modeller. En liten nackdel jämfört med Canon och Nikon är något sämre utbud av begagnade objektiv och tillbehör.
...
Sannolikheten för att Du ska behöva hålla i hans kamera är nog ganska liten. Det stora beg-utbudet Du hänvisar till säger inte ett skvatt om vad kameran i fråga presterar, utan är mer ett utslag av märkesfetishism.

Det finns en rad fördelar med Sony som kanske tilltalat trådskaparen - ex.vis bildstabilisering i huset och Carl Zeiss objektiv med AF. Tänk om det är precis de egenskaperna som är värdefulla?
 
Sannolikheten för att Du ska behöva hålla i hans kamera är nog ganska liten. Det stora beg-utbudet Du hänvisar till säger inte ett skvatt om vad kameran i fråga presterar, utan är mer ett utslag av märkesfetishism.

Det finns en rad fördelar med Sony som kanske tilltalat trådskaparen - ex.vis bildstabilisering i huset och Carl Zeiss objektiv med AF. Tänk om det är precis de egenskaperna som är värdefulla?

Så upplys honom om dessa fördelar istället för att komma med en massa meningslöst raljerande! Jag skrev, ordagrant, att "I övrigt är jag inte så jättepåläst på sonys modeller.", vilket med all önskvärd tydlighet skulle få ett barn att förstå att jag gärna lämna över bollen till de som är mer pålästa om dessa kameror.

Om man inte ska få dela med sig av de erfarenheter man faktiskt HAR (vilket var precis det jag gjorde) så kan vi lika gärna lägga ner hela forumet. Jag skulle kunna skriva många sidor om Sonys kameror, men eftersom jag inte har så mycket egen erfarenhet så valde jag att inte göra det, men delade med mig av den lilla erfarenhet jag HAR.

Eftersom du tydligen är allvetande så kan du ju redogöra i detalj för alla tänkbara kameror som skulle kunna vara intressanta, så kan vi andra göra annat än att lägga tid på att, efter bästa förmåga, slussa in en person i fotograferandets värld.

(Och så kan man ju undra vem som lider av märkesfetischism, eftersom objektiv som är stämplade med "Carl Zeiss" tydligen är lösningen på både hungersnöd, fred på jorden och frågan om vad som är meningen med livet.)
 
Min erfarenhet av systemkameror med AF sträcker sig bara tillbaka till 1985, men innan dess använde jag, som alla andra som vuxit upp med tiosulfat-gula fingrar, analoga systemkameror. Jag har handfast erfarenhet ( = ägt och brukat ) av Minolta, Sony, KonicaMinolta, Canon, Konica och Olympus. Jo - jag är totalt enögd i min inställning till systemkameror - jag har bara använt kvalitetsprodukter de senaste 25 åren.

Jag har sedan länge insett att "de stora põjkera" är totalt dikotoma i sin inställning till vad som kontituerar en bra kamera - oftast är det just nyförsäljningvolym och begagnatmarknadens storlek som nämns som främsta företräden. Det faktum att de allra flesta instegskameror idag presterar tillräckligt bra för de allra flesta brukare i allmänhet och nybörjare i synnerhet är påfallande ofta fullständigt sekundärt.

Vad ska Du fotografera? Alla svar på den frågan som innehåller ett specifikt märke skjuter totalt förbi målet - det egentliga svaret handlar ju om vilket objektiv som i första hand kan tänkas komma till användning. Begränsad budget? Då blir det genast svårare, men begagnat kan vara en lösning. Eller satsa på ett vettigt kamerahus och bättre objektiv på lite längre sikt.

Gå till en handlare och kläm och känns på ALLT i deras utbud. Titta närmare på det Du upplever som bekvämt att arbeta med. Försök få en inblick i meny-systemet - ett meny-system som retar gallfeber på Dig varje gång Du ska in i det, minskar nöjet av att använda kameran. Oftast upptäcker man detta första efter det att man använt kameran ett tag och då är det så dags.

Jag har slutat använda saker som inte passar mina händer. Ska jag stå med en kamera i handen en halv dag på ett uppdrag, vill jag inte ha kramp i fingrarna efter tio minuter eller hela tiden tycka att den "sväller" i handen. Den måste passa mig - allt annat förtar nöjet. Jag vill koncentrera mig på bilden. Arkitektur, landskap och makro är nog de enda undantagen - då har jag allt på stativ, annars i handen.
 
En liten detalj som påverkar är att de små budgetkamerorna ofta har en väldigt liten sökare jämfört med större/dyrare. Med sämre syn/glasögon så kan det vara en faktor som påverkar valet....
 
Tack så jätte mycket för alla svaren.


Har varit och klämt och känt på lite kameror nu. Var lite sugen på Canon EOS 1000D. När jag tittade runt lite såg jag att Canon EOS 450D låg på samma pris och utifrån vad jag har sett i recensioner lite här och var så verkar 450D få ett bättre betyg.

Jag har förståt att objektiven egentligen spelar en mycket större roll när det kommer till bild kvalité än kamerahuset men tanken för mig just nu är att hitta ett bra kamerahus att utvecklas med och sen investera i objektiv med tiden då budgeten tillåter det.

Vad tror ni som vet? Kommer 450D vara ett kamerahus jag kan nöja mig med ett tag framöver? Är det alls bättre än 1000D?
 
Jag ska inte gå in på tekniska skillnader men har du "klämt och känt" på 450D och är medveten om att det är en ganska liten kamera så tror jag att du blir mycket nöjd. Jag köpte en sådan strax efter nyår och är helnöjd. Just det relativt lilla formatet tycker jag är mer en fördel än nackdel. Ska jag gå en heldag på Liseberg eller något annat "turistuppdrag" så kör jag med bara kameran och ett superzoom på. Då är den inte mycket större än en hyfsat klumpig kompakt men med större möjligheter. Ska jag på något mer uttalat fotouppdrag så skruvar jag på en ljuskänslig glugg med brännvidd anpassad för uppdraget, ett batterigrepp med dubbla batterier, kanske ett stativ och lite blixtar. Det funkar suveränt bra för mina behov i alla fall...
 
Jag skulle aldrig komma på idén att köpa en 450D - inte för att den är en dålig kamera, utan för att den är för liten för mina pianistfingsrar. Jag får ett tomrum högra handens fingrar och greppets framkant och blir trött i fingrarna efter ett tag.

Passar 450D Dina händer är det sannolikt ett gott val.
 
Jag skulle aldrig komma på idén att köpa en 450D - inte för att den är en dålig kamera, utan för att den är för liten för mina pianistfingsrar. Jag får ett tomrum högra handens fingrar och greppets framkant och blir trött i fingrarna efter ett tag.

"Sannolikheten för att Du ska behöva hålla i hans kamera är nog ganska liten."
 
Finns det några andra saker som skiljer 450D och 1000D förutom storleken? Som jag skrev tidigare så såg det ut som om 450D fått lite bättre recensioner men jag förstår inte exakt vad som skulle vara bättre med den jämfört med 1000D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.