Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kamera till systerdotter

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenesolving

Ny medlem
Har planer på att köpa en kompaktkamera till min systerdotter som fyller 5 i november då hon gärna lånar min systemkamera när man är på besök.

Jag undrar vilken ni skulle rekommendera då hon bara är 5 vill inte jag ge mer är 600 för den, har kollat på både rollie och Andersson men vet ej om de är något att ha eller om man ska satsa på nikon eller canon.

Skulle bli tacksam för tips och tankar.
 
Eftersom du inbjuder till 'tankar':
Det är inte så att flickebarnet mest är intresserad av att imitera sin moster och kan förväntas rata en kamera som inte liknar 'originalet' ?
Efter att flyktigt ha studerat ett 5-årigt barnbarns hantering och förhållande till kameror är jag ganska imponerad om systerdottern är införstådd med användandet av en dylik apparat.
 
Tror inte det handlar om imitation då hon gärna fotar med både hennes mammas mobil och kompaktkamera. Min systemkamera använder hon med viss hjälp att hålla i då den väger lite grann för en 5 åring, inlärningen har pågått sedan hon var 2 då hon har fått hjälp till att fota när jag har gjort det hemma.
 
Jag arbetar i förskolan och min erfarenhet därifrån är att många 3-5 åringar hanterar en kompaktkamera med lätthet. I femårsgrupperna är det inte ovanligt att något/några av barnen står för dokumentationen av dagens arbete.
Därför tycker jag att du ska satsa på en kamera med bra responstid och en schysst skärm till systerdottern. Det är roligare att fotografera om grejorna fungerar, och om hon är intresserad kan hon ha glädje av den i flera år.

Edit: Tycker du själv att kameran känns bra att fotografera med är den förmodligen bra åt henne också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.