Bra val av diskutabel bild
Utan att vara intresserad av naturfotografi öht. så tycker jag denna bild är fantastisk. Men det kanske är det som är grejjen, ibland de inbitna naturfotograferna kanske denna bild står ganska lågt i kurs.
Hur pass iscensatt bilden är spelar ingen roll tycker jag, visst skulle det röra sig om en inhägnad varg som någon har antytt så skulle jag bli besviken... Om bevis lades fram, jag utgår ifrån att det handlar om en vild varg. Att sedan bilden är tagen påväg in på någons ägor & säkert följt samma rutin varje natt under en längre tid spelar ingen roll.
Vad vill fotografen förmedla? För det är ofta problemet jag har med "natur bilder" de kan vara vackra, intressanta & informativa (vilket absolut är nog för ett existensberättigande). Men vad vill fotografen säga? Ofta tror jag inte det finns några ambitioner om att förmedla någon åsikt kanske oftare en känsla.
Denna bilden där emot ruskar om (vilket har märkts i kommentarerna under denna), den skilldrar ett problem först och främst (inte ett problem för mig eller andra 08
r) men ett problem för många även i sverige som försöker försörja sig på sina betesdjur men bor i vargtrakter. Det jag inte gillar med bilden är att den hjälper till att demonisera ett djur som redan omhöljs av många lösa rykten & mycket hat.
Men gott folk det är trots allt ett av vargens "normala" beteenden idag, kanske ser jag hellre sådana här bilder än bara den uppsjö av romantiserande bilder av vargar på dimmhöljda mossar, det behövs för balansen.
Tekniskt väldigt imponerande (innovativ, mellis med normal+ blixt) men rent personligt *tycka* så är jag inget fan av att låta en fotocell aktivera slutaren, dock förstår jag att detta behövs för att få vissa bilder.
Så utfallet blir att jag gillar om detta inte framgått.