Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
gitte edelman skrev:
Gulp. Har tänkt beställa från Pixmania, men engelska Pixmania. Antar att jag får engelsk manual!?!
Dom har sgs samma pris som franska Pixmania (varierar naturligtvis beroende på valutakursen) - men för andra som funderar på saken: det kanske är värt att beställa från engelska P för manualens skull? (Jag klarar tyska och franska behjälpligt, men vill inte ha en manual på dom språken! Svårt nog att läsa manualer på svenska ibland...)
/Gitte

Beställde från Svenska pixmania, ser även om du beställer från Engelska pix... så medföljer det bara en fransk manual. :(
 
Beställde från Svenska pixmania, ser även om du beställer från Engelska pix... så medföljer det bara en fransk manual. :(

Varför franska Pixmania?? Kameran är ju riktigt billig i Sverige! Pix pris som jag kollade just nu är 8.429:- för kamera + objektiv. Fotokungen tar 8.490:-, Cyberphoto 8.795:- och min lokala Expertbutik tar 8.995:- för samma produkt.
 
Fingrarna...

Kände på 350D idag, och visst fasen blir det trångt för högerhandens fingrar.

Ni som haft 350D i några dagar nu: Vänjer man sig? Eller är det fortfarande nåt ni stör er lite på?
 
Ekdilson skrev:
Vad har ni för storlek på händerna ni som tycker "handtaget" är för litet?

Jag har en rätt normal killhand. Grejen är inte att det inte går att hålla i den, men att man måste greppa med andra delar av fingret. T.ex. kan man kila fast den genom att trycka fingerspetsarna tillbaka mot huset och låta kamerans nedre högra hörn trycka mot insidan på handen. Sånt tänker man inte på på ett större grepp, då kameran liksom bara sitter där. Hela greppet mot hela handen. Då vågar man ju (nästan) gå och slänga med kameran med bara en hand.
 
Ekdilson skrev:
Vad har ni för storlek på händerna ni som tycker "handtaget" är för litet?
Jag har inga stora händer men tycker ändå handtaget är alldeles för "grunt". Borde sticka ut ett per centimeter till i riktning framåt. Nuvarande storlek och form kan nog bara passa riktigt små kvinnohänder. Folk som brukar hålla objektivet med överhandsfattning bör nog teckna en ordentlig allriskförsäkring... Där gör Canon en god pedagogisk insats, vänster hand skall hållas under kamera/objektiv :)
 
Jag är tjej men har inga extremt små händer och jag har absolut inga problem med det "lilla" greppet. För mig är kameran som gjuten.

Men... jag får inte odla några långa naglar för då får jag inte något bra grepp alls. Så kan jag sammanfatta det hela :))

Så visst... är man karl med lite större händer kan jag absolut förstå om greppet känns litet.

Nehej... tillbaka till manualen... lära lära lära *S*
 
Jag har ganska stora killhänder och jag har inga problem alls. Tycker greppet är störtskönt. Det är nog en vanesak hela grejjen. Jag är nog en sån som håller mestadels i objektivet. (Jag har lite rejälare objektiv än kitgluggen) Så det smartaste är nog ändå att känna efter själv.
 
Sätt lillfingret under kamerahuset så blir det perfekt... Det är min erfarenhet efter att ha klämt på en kollegas 350.

Och ett annat tips till er nya kameraägare. Ändra inställningen på SET-knappen så att den kan användas för visa bilder så får ni en kamera som är mycket smidig att använda.

--jalle
 
Hade möjlighetet att känna på både 20D samt 350D idag. Har 300D sedan förut. Har tyckt att 300D är något plastig, men det är bara förnamnet på 350D. Den var plastig som bilar var för trettio år sedan.... Och detta för att spara någon krona i produktionen. Nej, jag tror att jag står över den produkten.
 
JalleS skrev:
Och ett annat tips till er nya kameraägare. Ändra inställningen på SET-knappen så att den kan användas för visa bilder så får ni en kamera som är mycket smidig att använda.

--jalle

Hur gör man det? Försöker hitta i manualen, men allt känns så nytt än. Det verkar vara en smidig sak om inte annat! :)
 
Eftersom jag har en 20D själv så får jag försöka beskriva från minnet. Detaljerna kan vara lite fel och jag utgår från att du har valt svenska som menyspråk:)

Du går in i Meny och tredje delmenyn (om jag minns rätt). Där finns något som heter Egen Programmering (C.Fn). Välj denna.

Sedan så tar du första alternativet (01) som heter SET-knappfunktion (fotgr.) (I alla fall på min 20D). Här kan du ställa in hur SET knappen ska fungera.

Kör hårt! Sedan så kan vi börja släppa ut andra tips om hur ni ska ställa in kameran, men vi vill behålla några hemligheter så att vi kan fortsätta att låtsas att våra 20D är så mycket bättre:)

--jalle (som måste erkänna att slutarljudet på 350 D är tyst, mycket tyst...)

CyberPet skrev:
Hur gör man det? Försöker hitta i manualen, men allt känns så nytt än. Det verkar vara en smidig sak om inte annat! :)
 
då har ja lagt en beställning på min första kamera. :) 350d lens kit från tyskland för 7500 inkl frakt...
Problemet är bara att jag inte kommer få någon svensk manual och det skulle ju inte vara helt fel för mig som totalt nollställd inom området att ha. :) Någon som vet om den finns att få tag på på nätet någonstanns?
 
Kände på en 350D i dag i en liten affär...
Den kändes rätt så trevlig, inte plastig alls tyckte jag. Verkade snabb, både uppstart och AF. Man kan ju inte prova så mycket i en affär men jag blev lite kär nästan...
 
JalleS skrev:
Du går in i Meny och tredje delmenyn (om jag minns rätt). Där finns något som heter Egen Programmering (C.Fn). Välj denna.

Det var sista verktygsmenyn (den längst till höger), annars var det precis som du sa med 01 och sen bläddrar man bara fram till bildvisning med piltangenterna.

Funkar busbra!!!! Tusen tack! :)



JalleS skrev:
Sedan så kan vi börja släppa ut andra tips om hur ni ska ställa in kameran, men vi vill behålla några hemligheter så att vi kan fortsätta att låtsas att våra 20D är så mycket bättre:)

Emotser fler trevliga tips här framöver. Allt som gör fotograferandet enkelt. Man ska inte behöva bläddra runt med en miljon knappar när man inte behöver. Din 20D är bättre ändå, fast min har finare slutarljud. :-D


Har ställt in så att bildvisningen av sista bilden visar 4 sekunder istället för 2, man hinner ju knappt notera vad det är annars. Så med ditt fina tips nu så kan jag snabbt bläddra igenom bilderna om jag tagit flera på raken i. Något som jag snabbt ställde in också. One shot är inte för mig, inte med två vilda siameser som aldrig sitter still. Å det går ju att ta en bild i taget också.

Låter inte det lite halvklokt i alla fall?
 
Re: Fingrarna...

Ni som haft 350D i några dagar nu: Vänjer man sig? Eller är det fortfarande nåt ni stör er lite på? [/B][/QUOTE]

Även fast jag har rätt små händer så kände jag att den kunde vara lite större vid handtaget. Men nu har jag hållit i den ett par dagar och jag tycker faktiskt att det känns bättre och bättre. Den kunde fortfarande vara större, men man verkar vänja sig.
 
Nu har jag den här i min hand och den är underbar!

Ska ladda in de första bilderna nu, men ska installera programvaran först, och när jag tar E och klickar sedan på setup.exe filen som ligger där, så startar den inte!
Vad kan problemet vara?
(Jag kanske gör helt fel, är ingen datanörd direkt)
 
För tillfället så hittar du inte ens en engelsk 350D manual på nätet. Men du skulle nog kunna använda dig av en 20D manual för att få lite tips i alla fall...

http://alpha03.c-wss.com/inc/ApplSe...LA=1111691899924&SV=WWUCA900&menu=MA&TRF=MAIN

--jalle


regner skrev:
då har ja lagt en beställning på min första kamera. :) 350d lens kit från tyskland för 7500 inkl frakt...
Problemet är bara att jag inte kommer få någon svensk manual och det skulle ju inte vara helt fel för mig som totalt nollställd inom området att ha. :) Någon som vet om den finns att få tag på på nätet någonstanns?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.