Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första 120-rullen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
...hänger på tork.

Ikoflexen funkar! Exponeringarna ser skitbra ut.

Har lärt mig följande idag:

1. Om man laddar en 120-rulle tills den första pilen syns i filmfönstret istället för första 1:an så får man ut 7st överlappande 6x6 exponeringar istället för 12 förmodligen INTE överlappande. Man börjar ana oråd när man får "veva i en kvart" efter sista exponeringen.

2. Det är knepigt att ladda 120-film i en Patersondosa. Men det går... :)

3. Om man gör ovanstående fel en lördag så får man gå ut klockan 5 på morgonen även på söndagen för att ta om alla bilder...
 
Blev ju ett jättebra resultat. Håller med om att 120-film är lite svårt att ladda i Patersondosor, men lite övning ger nog färdighet.
 
Nu hänger 2:a rullen på tork och ser bra ut den oxå. 12 bilder den här gången... :)

Men en viss överlappning är det forfarande, mellan 2-3-4-5 samt 7-8-9-10. Borde inte ett varv på ratten bli längre ju längre man rullar upp? Tycker det jag...

Dom ligger antingen kant-i-kant eller överlappar 1-2mm. Finns det nån lösning eller får man leva med det på en 50 år gammal kamera?
 
De kameror som har filmfönster bak, där man kan läsa numren på rutorna, är lite säkrare än de som bara har bildräkneverk. Filmen kan ju glida på spolarna och då rullar inte tillräckligt med film fram men räkneverket visar att det är ok. Ett sätt är att se till att filmen (egentligen skyddspapperet) är ordentligt spänt när man börjar rulla upp den (innan man stänger luckan). Man skulle också kunna försöka tejpa fast skyddspappersänden i rullen så att den inte kan glida. Hjälper inte det är det troligen något mekaniskt fel i framdragningen så att det inte snurrar tillräckligt.
 
Det där med filmfönstret är ju en idé. Det jobbiga är att fönstret sitter i botten på kameran och täcks av snabbplattan till stativet.

Jag ska testa nästa rulle. Man få ge sjutton i att låsa räkneverket bara, annars går det ju iaf inte att vrida fram mer än räkneverket tillåter.

Lite senare:
Näe, det går ju inte att utlösa slutaren om inte räkneverket är i låst läge...skit...

Får väl leva med det då. Eller ha den som kuriosa och skaffa en bladare, för mellanformat ska jag ha...det är helt klart nu när jag smakat på det!

/H
 
Vandraren skrev:
.....Får väl leva med det då. Eller ha den som kuriosa och skaffa en bladare, för mellanformat ska jag ha...det är helt klart nu när jag smakat på det!

/H

Men de här tvåögingarna är ju riktigt fina och roliga kameror. Det finns ju andra att välja på? Rolleiflex, Rolleicord m.fl som kanske har säkrare frammatning? Själv har jag en ganska ny kinesisk Seagull 4A-107, som visserligen inte har samma finish och byggkvalitét som Rollei eller Zeiss men optiken i just denna modell och 4A-109 är riktigt bra. En 4-linsig Tessar-kopia med flerskiktig MC-behandling.
 
Graal skrev:
Men de här tvåögingarna är ju riktigt fina och roliga kameror. Det finns ju andra att välja på? Rolleiflex, Rolleicord m.fl som kanske har säkrare frammatning? Själv har jag en ganska ny kinesisk Seagull 4A-107, som visserligen inte har samma finish och byggkvalitét som Rollei eller Zeiss men optiken i just denna modell och 4A-109 är riktigt bra. En 4-linsig Tessar-kopia med flerskiktig MC-behandling.

Absolut, jag är klart sugen på en Rolleiflex/cord också, men jag har funderingar på att skaffa mig en 500C/M framåt våren.

Har en fundering som kan ev. lösa problemet, ska testa lite och återkommer med resultatet.
 
Hasse (eller någon annan)

Jag har lite 120-film liggandes. Utgången iofs, men jag ser hellre att någon kan testa och leka, än att jag kastar dem.
Tror att det är mest Fulj reala, kollar i morgon.

Intresserad?

Skickas mot porto.
 
Kan bara (återigen) rekommendera Rolleiflex SLX (+ antagligen också dess efterföljare i 6000-serien). "På köpet" får man då möjlighet till bländarautomatik och inbyggd motor, varför det -faktiskt- blir en ganska bra "snapshot"-kamera också. Framförallt för att vara en mellanformatare. Förvisso funkar inte nämnda automatik på mitt ex längre, så jag blir väl därmed en lite mer traditionell mellanformatsfotograf med lös ljusmätare och allt. Och Zeiss-optiken (förvisso har jag bara ett normalobjektiv) "går inte av för hackor", så det blir en del 120-film som går för mig också. Trots att den inte är helt lätt att få tag på och få framkallad. Heller... Vad gäller laddningen av film så funkar det alldeles utmärkt: Kameran har en speciell "laddningsinsats" i vilken man drar fram filmen till pilarna, sätter i den i kameran, smäller igen bakstycket och så "TJFFRRRRRPPP"!!!
 
Vandraren skrev:
Det där med filmfönstret är ju en idé. Det jobbiga är att fönstret sitter i botten på kameran och täcks av snabbplattan till stativet.

Jag ska testa nästa rulle. Man få ge sjutton i att låsa räkneverket bara, annars går det ju iaf inte att vrida fram mer än räkneverket tillåter.

Är det så här du gör när du laddar kameran?

"Look through the film counting window on the camera bottom, wind the film till "1" on the leader paper comes in the window. Here, set the frame counter to "1" by depressing the counter dial, and at the same time turning it counterclockwise."

http://www.mediajoy.com/en/cla_came/ikoflex_1a/3.html

Olle
 
Jajamensan. Precis så.

Testade med att tejpa på lite extra skyddspapper när jag laddade nyss, för att öka omkretsen på upptagningsspolen lite. Om det funkar ska jag försöka en mer permanent lösning med krympslang på spolen.

Jag kollade på länken och noterade att exponeringstabellen på avbildad kamera är på engelska, min är på tyska...lite coolt... :)
 
Hallå igen!

Det extra skyddspappret gjorde susen, nu blir det mellanrum mellan exponeringarna.

Slutsats i övrigt efter 2 helgers experimenterande:

Ikoflexen har lite långa tider, det tillsammans med en slöjad lins(går ej att komma åt utan skruva isär), gör ju inga underverk för att höja kontrasten. Märks allra tydligast i motljus.

Körde en 135-rulle(Acros också naturligtvis), i F3'an parallellt med Ikoflexen igår och fick nästan väl hårda neg på samma temp./tid som för 120 rullen.

/H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.