Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första ”sågningen” av Apples Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som kan ge något uttalande om hur bilderna blir jämfört med C1? Bara rent spontant sådär. Jag tycker jag får väldigt bra resultat från C1 för det mesta. Hur är Aperture?

FelixSwensson skrev:
Jag tycker jag får väldigt bra resultat från C1 för det mesta. Hur är Aperture?

Tittar jag helt subjektivt på resultaten jag får ut från Aperture resp. C1, så vinner C1 på den punkten. Skärpningsfunktionen i Aperture kommer inte ens i närheten av C1's variant. Bilderna från Aperture har dessutom en liten egenskap att gröta ihop sig i visa områden.

Så överlag vinner C1 när det gäller RAW-output.

Men när det gäller organisation av bilder, välja, söka samt distribuera bilderna i mail eller på hemsidor - Då vinner Aperture helt klart. Workflow-biten har dom fångat mycket väl i mjukvaran.

stoltz skrev:
Och släpper man ett program för proffsmarknaden, så skall det hålla proffsklass helt enkelt.

Sen har du nog missat en vad en reviewer har för roll -

Javisst,
Det som jag inte missar är att alla program 1.0 brukar vara långt ifrån perfekta (att Aperture inte är färdig var ingen överraskning för mig i alla fall), och att en bra, seriös "reviewer" kan se potentialen som finns i Aperture och inte slänga det direkt i papperskorgen som skräp efter sex sidor skräp.

En grej som gjorde mig att reagera direkt var första meningen:
"Apple has cojones".
Lite spanska kan säkert hjälpa er att förså vad en riktig dålig och oseriös början på en recension är för något...

Mvh
Samuel

samuel_js skrev:
En grej som gjorde mig att reagera direkt var första meningen:
"Apple has cojones".
Lite spanska kan säkert hjälpa er att förså vad en riktig dålig och oseriös början på en recension är för något...

Att Apple har "stake" ser jag inte som ett negativ uttryck...

Jag tror nog att du drar lite för långtgående slutsatser om en review utifrån språkbruk - Korrelationen mellan språkbruk och teknisk kompetens är näst intill noll.

Dom punkter som finns här i denna tråd kring programmets brister är en realitet och dom har du inte ens berört. Att det är 1.0 är helt irrelevamt - Kan man inte lita på programmet så känns det inte vidare proffsigt. Vilken fotograf vill ha en mjukvara som käkar upp ens bilder om man döper en projektmapp med ÅÄÖ?

Jag tror att du har fastnat lite för mycket i ARS reviewen, släpp den och se vad programmet går för - Vad tycker du själv om RAW-kvalitén och att programmet kraschar om man använder vissa tecken i filnamn? Vad anser du själv om skärpningsfunktionen jämfört med C1?

samuel_js skrev:
...och att en bra, seriös "reviewer" kan se potentialen som finns i Aperture och inte slänga det direkt i papperskorgen som skräp efter sex sidor skräp.

Menar du att det inte var en bra review eftersom personen som skrev den inte ser "samma potential" som du?

Alla kan väl inte ha samma uppfattning om programmets möjligheter?

Allt som skrivs i ARS-reviewen stämmer väl på de punkter som kritiseras - Så någon osanning skriver han inte. Är programmet buggigt så är det och det är ganska illa om man skall använda det i en arbetsmiljö. Som fotograf vill man fotografera, inte hålla på att meckla med kraschade filer osv.

Hans-Christian: Har du provat programmet själv? För att allt jag har skrivit här är min egen erfarenhet med Aperture. Det är därför jag kritiserar ATs artikel. Jag håller inte med!

Mvh
samuel

du har ju inte skrivit en enda sak vad du tycker om programmet (utom att du hallit med en annan persons asikter till 100%)

daremot en massa felstavad forsvarspropaganda for apple :)

/G

G Nilsson skrev:
du har ju inte skrivit en enda sak vad du tycker om programmet (utom att du hallit med en annan persons asikter till 100%)

daremot en massa felstavad forsvarspropaganda for apple :)

/G

Jag (född utomlands) ska säja nu till dig Gustaf två saker:
1.- En mening inleds alltid (i alla länder) med STOR BOKSTAV.
2.- Om du tycker att du ska lösa problem eller lära dig något i livet genom att använda dig att personligt förolämpning så är du fel ute.

Tragisk...

samuel_js skrev:
Jag (född utomlands) ska säja nu till dig Gustaf två saker:
1.- En mening inleds alltid (i alla länder) med STOR BOKSTAV.

Hehe.. Inte ens där har du rätt. I spanskan inleder man frågande formuleringar med ett uppochnervänt frågetecken, meningar med lite mer "cojones" får ett uppochnervänt utropstecken i början.

Om alla var lika förtjusta i Aperture som hr Axelsson så skulle inte Apple behöva släppa någon version 2.0.

Kijana skrev:
Hehe.. Inte ens där har du rätt. I spanskan inleder man frågande formuleringar med ett uppochnervänt frågetecken, meningar med lite mer "cojones" får ett uppochnervänt utropstecken i början.

jajajaja.... Nu är det så att mr. K. E. ska ge mig lektioner i spanska... Finns det inga bokstäver efter frågetecken då? Är de stora eller små?

Bra Kenneth!

Jag begriper inte tt det skall vara så nödvändigt att försvara ett företag så hårt. Inte heller berört kritiken mot produkten utan bara vem som gjort testen och dennes sätt att skriva. Jo förresten, en kommentaren om produkten själv är att det är första versionen så man får förvänta sig vissa barnsjukdomar!

Men det kan jag säga dig att vissa av de fel som tagits upp skulle inte ha fått slippa förbi betatestningen. Radera mappar om det finna åäö i dem? Jag menar, jösses!

Om det är ett exempel på Apples kvalitétskontroll så tror jag att jag redan nu lägger ner funderingarna på att ta en Mac vid nästa hempc-erbjudande...

samuel_js skrev:
FEL.

Rent saklig försöker du att bevisa att applikationen är bra genom att såga en negativ recension. Det är ungefär samma sak som att säja att räkorna är bra, för han som blev magsjuk av dom vet inte vad han snackar om.

Vidare är jag fullständig oenig om att man måste vara fotograf för att kunna bedöma en slutlig bild. Om mina kunder säger att en av mina bilder är oskarp - ska jag då svara att han eller hon är inkompetent?

Fotografer fotograferar för andra människor - inte fotografer.

/den andre Kenneth Eriksson

stoltz skrev:
- Vad tycker du själv om RAW-kvalitén och att programmet kraschar om man använder vissa tecken i filnamn? Vad anser du själv om skärpningsfunktionen jämfört med C1?

Till Hans,
Jag har inga problem med öä etc.. no crash.
Skärpningsfunktionen är inte lika avancerad som i photoshop men kan göra jobbet.
Raw konverteringen är OK, ja menar, jag ser inget ovanligt.
Jag har lite bilder ni kan kolla om du vill.
Raw > Jpeg
http://www.whole-tone.com/aperture_test/

Inga justeringar! Bara i skärpningstestet har jag minskat storleken.

Senast ändrad:
samuel_js skrev:
Till Hans,
Skärpningsfunktionen är inte lika avancerad som i photoshop men kan göra jobbet.
Jag har lite bilder ni kan kolla om du vill.
Raw > Jpeg
http://www.whole-tone.com/aperture_test/

Inga justeringar! Bara i skärpningstestet har jag minskat storleken.

Det finns .tiff varianter också.

Roger:
Det jag vill försvara är att Aperture raderar inte mina mappar i alla fall. Och jag har aldrig sagt här at Aperture är perfekt eller felfri. Jag försvarar inte Apple. Jag har redan sagt att jag själv är mycket kritisk mot Apples politik och utveckling av vissa program. Det jag säger är att ATs artikel speglar inte verkligheten (inte min verklighet i alla fall).

Mvh
Samuel

samuel_js skrev:
Hans-Christian: Har du provat programmet själv? För att allt jag har skrivit här är min egen erfarenhet med Aperture.

Som jag skrev i mina tidigare inlägg så äger jag ett inköpt exemplar av Aperture. Programmet körs på en G5 dual 2 Ghz 2 Gig minne och en tråkig massa Firewire drivar.

Bilderna som matas in i Aperture kommer från min 1Ds MkII som jag använder i mitt dagliga arbete som fotograf. Jag har arbetat med PS i nästan 10 år, Capture One sedan 2-3 år tillbaka.

Så utifrån detta så har jag professionella krav och vet hur jag skall ställa dom, samtidigt så vet jag också därmed vad jag pratar om.

När jag gör utskrifter (i A1-format) av RAW-filer från Aperture respektive C1 finns där synbara skillnader.

Dessutom ger inte Aperture den kontrollen av RAW-bearbetningen som C1 ger. Skärpningen håller INTE samma klass, det syns när man plockar fram bilderna i lite större format i utskrift.

Det jag skriver är mina erfarenheter som arbetande, märkesneutral (datorer), fotograf.

Du har dina och jag har mina erfarenheter och dom skiljer sig åt.

Jag tycker dock att aperture har många tilltalande funktioner som är precis vad jag behöver som fotograf - Men jag skulle definitivt inte säga att det är en heltäckande mjukvara när det gäller RAW-hantering.

samuel_js skrev:

Men det hade jag igår när jag döpte ett projekt till Malmö. Vid omstart av Aperture fick programmet för sig att Library-filen var korrupt var på programmet återskapade bildposter utan innehåll. Filerna gick sedan inte att radera ur Aperture. Felet kvarstod tills det att jag raderade library-filen och döpte om mappen till namn utan ÅÄÖ.

Visst kan den göra det - Men inte med lika gott resultat och utifrån mina behov så räcker det inte.

Jag ser ovanligheter i lågdagrar vid utskrifter och dom syns inte när jag tar ut saker från C1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar