Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Första ”sågningen” av Apples Aperture
- Trådstartare mipert
- Start datum
samuel_js
Aktiv medlem
Jag gjorde en ny mapp med åöä i nammet. Sen flyttade/döpte filer med åöä och sen startade om datorn och programmet 3 gånger.lottawe skrev:
Samuel. Är lite nyfiken..
Har du startat om efter du satte dit ÅÄÖ?
Jag har sneglat på aparture ett bra tag, så länge det funnits att läsa men fortfarande inte införskaffat nåt vettigt att skriva här. Därför är jag frågvis i stället
Mvh
Samuel
samuel_js
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Jag gjorde ett PROJEKT med ÅÄÖ och då startade problemen. Du har bara skapat mappar.
Det stämmer.
När man gör ett projekt med åöä så gör programmet en kopia av ditt äåö projekt efter en omstart av Aperture. Aperture raderar inget i första hand, utan du får två mappar (projekt) med samma namn. Ett projekt innehåller bilderna och det andra inget (original projektet). Om man kan leva med två projekt med samma namn så händer inte mycket mer. Programmet fortsätter (inga felmeddelande) och fungerar som vanligt. Men det första man gör är att radera förstås det första projektet eftersom det finns inga bilder där. Och då, efter omstart av Aperture så raderar programmet filerna från det andra, nyare projekt. Då får man ett projekt och inga bilder. Men om man har läst manualen så vet man att filerna ligger i papperkorgen. Allt som Aperture raderar finns där, så att.. det är ingen katastroff direkt...
Stor bugg! även om det finns enkla lösningar... Jag själv använder aldrig "ovanliga tecken" i mappar filer etc... det är därför jag inte insåg problemmet. Spanskan har massor av `! ? och svenskan ännu fler. Det finns många program och servrar som har haft problem med det så att man väljer att inte använda de liksom...
Mvh
Samuel
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
samuel_js skrev:
Stor bugg! även om det finns enkla lösningar... Jag själv använder aldrig "ovanliga tecken" i mappar filer etc... det är därför jag inte insåg problemmet. Spanskan har massor av `! ? och svenskan ännu fler. Det finns många program och servrar som har haft problem med det så att man väljer att inte använda de liksom...
Mvh
Samuel
Det är väl jävligt dåligt att ett nytt program som släpps i Sverige av ett så pass stort företag som Apple inte funkar med skandinaviskatecken överallt. Eller det dåliga är att det buggar pga av det, om de inte orkar fixa så det funkar borde de spärra så att det inte går att skriva in de tecken som inte funkar iaf.
Och nu vet jag inte hur de skrivit programmet men det borde inte vara "rocket-science" direkt att få det att funka..
samuel_js
Aktiv medlem
Ja, man kan säga hela Europa. Det finns inte då många länder här som inte använder "ovanliga tecken".Jonsjoberg skrev:
Det är väl jävligt dåligt att ett nytt program som släpps i Sverige av ett så pass stort företag som Apple inte funkar med skandinaviskatecken överallt.
Mvh
Samuel
stoltz
Aktiv medlem
samuel_js skrev:
Stor bugg! även om det finns enkla lösningar... Jag själv använder aldrig "ovanliga tecken" i mappar filer etc... det är därför jag inte insåg problemmet.
Så går det när marknadsavdelningen på Apple troligtvis har mer att säga till om än QA-avdelningen.
Den enda lösningen som finns på det problemet är att Apple skärper till sig och fixar en patch.
Om man tittar på support forumen för Aperture så går vågorna relativt höga där - Det är många som tycker att dom fått bita i det "sura äpplet".
Progrmmet har potential, men är just nu inte värt 5.000 kr och skulle aldrig släppts av Apple i nuvarande skick - Programmet troligtvis skapat mycket bad will.
epep
Aktiv medlem
G Nilsson skrev:
realitycheck?
apples hardvara ligger langt efter, varfor tror du dom panikbyter till intel?
mitten av 2003 sa steve lite checkt att inom ett ar skulle G5 vara uppe i 3ghz.. nu 2.5ar senare har det fortfarande inte hant. och deras laptopar med g4 i? den processorn ar fran 90talet.
Apples hårdvara ligger i dagsläget inte det minsta efter. PowerPC 970-serien (och för den del även G4orna) är billigare för samma prestanda än intels och amds processorer. Prestandamässigt är det inte några större skillnader mellan de bästa powerpc-processorerna och intel- eller amd-processorerna. Apropå "processor från 90-talet" så kanske man borde fundera på var intels processorer har sin historiska källa (vilket är långt tidigare än 90-talet) och alla de överväganden av kompatibilitet som följt med i den utvecklingen, för att inte tala om alla de arkitektoniska misstag som plågat pc-arkitekturen genom historien. I DEN jämförelsen är macarna rena rama moderna monster i jmf med pc-datorerna.
Pc har däremot tidigare i stort sett alltid varit billigare för slutanvändaren för samma prestanda och funktionalitet (bortsett när det inte ens fans ett vettigt gui till pc då). Hur det är nu vet jag däremot inte, kolla tex på vad quad G5;an kostar och försök hitta en pc med samma prestanda och se vad den kostar.
OS X kan väl heller knappast betraktas som ett operativsystem som på något sätt skulle vara sämre än eller mindre modernt än windows.
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
epep skrev:
Apples hårdvara ligger i dagsläget inte det minsta efter. PowerPC 970-serien (och för den del även G4orna) är billigare för samma prestanda än intels och amds processorer. Prestandamässigt är det inte några större skillnader mellan de bästa powerpc-processorerna och intel- eller amd-processorerna. Apropå "processor från 90-talet" så kanske man borde fundera på var intels processorer har sin historiska källa (vilket är långt tidigare än 90-talet) och alla de överväganden av kompatibilitet som följt med i den utvecklingen, för att inte tala om alla de arkitektoniska misstag som plågat pc-arkitekturen genom historien. I DEN jämförelsen är macarna rena rama moderna monster i jmf med pc-datorerna.
Pc har däremot tidigare i stort sett alltid varit billigare för slutanvändaren för samma prestanda och funktionalitet (bortsett när det inte ens fans ett vettigt gui till pc då). Hur det är nu vet jag däremot inte, kolla tex på vad quad G5;an kostar och försök hitta en pc med samma prestanda och se vad den kostar.
OS X kan väl heller knappast betraktas som ett operativsystem som på något sätt skulle vara sämre än eller mindre modernt än windows.
Jag gjorde en prisjämförelse mellan Dell Precision 670 och min Quad med ungefär samma prestanda.(Dubbla DualCore)
Quad 39K
Delll 66K
Jerry
Arctic
Aktiv medlem
Jerry Gladh skrev:
Jag gjorde en prisjämförelse mellan Dell Precision 670 och min Quad med ungefär samma prestanda.(Dubbla DualCore)
Hur har du kommit fram till att de har ungefär samma prestanda?
Damocles
Aktiv medlem
Att Apple byter till Intel från IBM har inget att göra med IBM's processorer utan endast med politik runt det hela. IBM behöver inte Apple som kund på de villkoren som Apple ville vara kund på. Redan veckor efter Apple sa att det inte gick att få fram vissa typer av CPU'er finns de på marknaden för andra kunder. Sen är ett annat problem att Apple bland annat lovade att kunna sälja datorer som klarade si och så mycket utan att har kollat med IBM hur utvecklingen skulle ske.
Det var ett långt och givande sammarbete under ett antal år, men Apple är tydligen inte helt lätta att ha som kunder med vissa av sina krav.
Sen vad som är föråldrat och inte kan man drifta länge om. Men även PPC har mycket av sin teknik sedan gammalt och är långt ifrån den RISC som den en gång var. I dag är PPC en CISC med andra avvägningar i samma stil med de AMD har använt kontra den väg som Intel gick med sin P4. Nu har iofs intel gått tillbaka till en högre IPC och lägre antal steg just för att tekniken i P4a-serien visade sig ha en del nackdelar.
Sen att det hela beror på ett arv är väl inte så konstig. Kolla när den första exponeringen på ett ljuskänsligt material gjordes, fotografin bygger fortfarande på samma arv. Men då måste ju den vara enormt föråldrad. En F1 bil har precis samma teknik i grunden som de mest basala bilarna.
Det var ett långt och givande sammarbete under ett antal år, men Apple är tydligen inte helt lätta att ha som kunder med vissa av sina krav.
Sen vad som är föråldrat och inte kan man drifta länge om. Men även PPC har mycket av sin teknik sedan gammalt och är långt ifrån den RISC som den en gång var. I dag är PPC en CISC med andra avvägningar i samma stil med de AMD har använt kontra den väg som Intel gick med sin P4. Nu har iofs intel gått tillbaka till en högre IPC och lägre antal steg just för att tekniken i P4a-serien visade sig ha en del nackdelar.
Sen att det hela beror på ett arv är väl inte så konstig. Kolla när den första exponeringen på ett ljuskänsligt material gjordes, fotografin bygger fortfarande på samma arv. Men då måste ju den vara enormt föråldrad. En F1 bil har precis samma teknik i grunden som de mest basala bilarna.
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Arctic skrev:
Hur har du kommit fram till att de har ungefär samma prestanda?
Inte så petnoga menat kanske.....bara mitt övervägande när jag ville ha en ny dator som klarar tung rawfilshantering i en för mig acceptabel hastighet. PC eller Mac
Dell har dubbla dual core 2,8
Quad har dubbla dualcore 2,5
4 gig ram i båda
2 Sata diskar i Raid0
MacOSX - XP 32 eller 64.
Blev mycket nöjd med Macen utan att veta hur Dellen går.
Jerry
Damocles
Aktiv medlem
Stora problemet är Intels Xeon Dual-core. De är inte ens påtänkta att vara för privatpersoner och Intel brukar dra en del extra pengar på det. Jag menar, enbart CPU'erna går på 31 K. Tar du motsvarande CPU'er hos AMD så hamnar du på under hälften. Moderkot + CPUer går du på typ 16000 tillsammans.
Hur fick du ner Quad till 39. Om jag konfigurerar en Quad i Apple-store liknande den på Dells Web så landar jag på 70K för Quad och 99K för Precision. Lägger jag upp en motsvarande maskin själv med AMD istället landard jag på runt 45.
Hur fick du ner Quad till 39. Om jag konfigurerar en Quad i Apple-store liknande den på Dells Web så landar jag på 70K för Quad och 99K för Precision. Lägger jag upp en motsvarande maskin själv med AMD istället landard jag på runt 45.
epep
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Sen vad som är föråldrat och inte kan man drifta länge om.
Föråldrat är väl kanske inte rätt ord. Men det är svårt att förneka att pc-datorerna länge led av stora problem pga sin arkitektur. ISA-bussen, IRQer, minnesbegränsning med expanded och extended memory där man var tvungen kämpa för att få allt möjligt ledigt minne för att kunna köra sina program, sjuka interrupts controllers som var slavade på varandra, extra 64k minne som råkade vara nåbart pga någon bugg, omstuvande av drivrutiner för att kunna köra de program som behövdes, A20 som styrdes av tangentbordschipset för att kompatibilitet skulle fås trots de extra 64k minne osv osv osv. Ett operativsystem som ingen egentligen ville ha - IBM ville egentligen ha CP/M men det blev för dyrt. Blev istället DOS, ett os som ms köpt från ett annat företag. DOS hette från början QDOS - quick and dirty operating system... windows 1, 2 och 3 som var helt vedervärdiga. macarna var hårdvarumässigt och os-mässigt år före långt in på 90-talet. De var kanske inte snabbare, men de led inte av många av de brister som plågade pc-datorerna. De var också dyra.
Sen är det klart att utvecklingen gått framåt och att ovan inte är aktuellt längre. MEN att komma och påstå att macarnas arkitektur är förlegad känns mot bakgrund av ovan som ett hån mot historien. Att säga att PPC, som grundade sig på POWER och Motorola 88000, är förlegad känns inte heller helt sant. Sen har macarna vid tidpunker legat efter precis som pc-datorerna har. Att just NU påstå att macarna ligger efter håller jag inte med om. På vissa punkter ligger de efter, på andra före.
Se tex http://en.wikipedia.org/wiki/Powerpc
http://en.wikipedia.org/wiki/A20_
http://en.wikipedia.org/wiki/High_memory
etc
/ep
Damocles
Aktiv medlem
Jo, tack, jag behöver inte påminnas om den där skiten. Jag satt och optimerade minnesområdena och alla drivare för hand och skapade indivudella konfigurationer för de olika spelen för att de överhuvudtaget skulle gå att få igång. Man jagade KB för KB när det var som värst. Men jag är rätt stolt över min boot-meny som jag fixade som var multi-tiered och gick att stega både fram och tillbaka i. Allt utan att köra några program utan bara autoexec.bat och config.sys.epep skrev:
Föråldrat är väl kanske inte rätt ord. Men det är svårt att förneka att pc-datorerna länge led av stora problem pga sin arkitektur. ISA-bussen, IRQer, minnesbegränsning med expanded och extended memory där man var tvungen kämpa för att få allt möjligt ledigt minne för att kunna köra sina program,
Jag instämmer fullständigt. Det var inte förrens runt 386DX och 486 tiden som PC'n började bli något ordentligt att räkna med. Men så körde jag också Amiga fram tills dess och även paralellt ett antal år efter det. Det tog ett bra tag innan PC'n kunde prestera vad en simpel gammal Amiga 500 klarade med sin 7.14Mhz cpu, iofs då från 68000 familjen. Sen att det var några andra chip som hjälpte till en del behöver vi nog inte tala så högt om.epep skrev:
Windows 1, 2 och 3 som var helt vedervärdiga. macarna var hårdvarumässigt och os-mässigt år före långt in på 90-talet. De var kanske inte snabbare, men de led inte av många av de brister som plågade pc-datorerna. De var också dyra.
Jag har aldrig påstått att någotdera var förlegat, därimot har jag påstått att folk tvistar om det och att PPC likväl som x86 är baserat på ett långt arv. Personligen struntar jag fullständigt i hur mycket folk vill tvista och föredrar rena fakta. Oavsett teknik eller arkitektur och vem som använder de båda.epep skrev:
Sen är det klart att utvecklingen gått framåt och att ovan inte är aktuellt längre. MEN att komma och påstå att macarnas arkitektur är förlegad känns mot bakgrund av ovan som ett hån mot historien. Att säga att PPC, som grundade sig på POWER och Motorola 88000, är förlegad känns inte heller helt sant. Sen har macarna vid tidpunker legat efter precis som pc-datorerna har. Att just NU påstå att macarna ligger efter håller jag inte med om. På vissa punkter ligger de efter, på andra före.
Både PPC och x86 har lyckats hänga kvar och vidareutvecklas något otroligt mot vad som avsågs från början. Kolla på den senaste iteration från IBM som Apple nu inte kommer att använda vad den klarar. Men många likställer ju tyvärr också Apple med PPC, när det i själva verket är IBM som det borde talas om.
Den här listan med artiklar är en bra början för de som vill ha lite mer om hur det fungerar förrutom den korta historiken som finns i wikipedian.
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu.ars
Men varning för andra kunskapsjunkies, det är rätt många timmars läsning och det är lätt att fastna. Där finns dock djupgående artiklar om historiken hur både x86 och PowerPC har utvecklats under ett antal år.
Vadå, jag teknikjunkie, inte då *korsar fingarna*
Senast ändrad:
samuel_js
Aktiv medlem
Trist... Ars Technica "förklarar sig":
http://arstechnica.com/reviews/apps/aperture-followup.ars/
Det finns faktiskt användare på fotosidan som också läser AT. Inte bara du Peter...
Peter, det här var bra:
"I've also run into some mac-zealots due to the review. There was a long discussion at fotosidan.se which is a swedish photography site/forum im also on. And of course, there was one zealat there that started off, not with attacking the review or the opinions, but the competence of the reviewer(when the zealot himself was only an amateur photographer and nothing more).
But then, ive been on Ars for quite abit longer then fotosidan.se, even though im probably more around there nowdays. Also, the rest of the people in the thread found it a good logical read and smacked him down quite handily and i pointed out just about what Ars has always been about, not least the fact that Ars is one of the few more objective sites reportong on Apple and Mac. I mean, today even i could see myself getting a Mac, probably due to the fault of Ars."
You made my day man!!
Mvh
Samuel
http://arstechnica.com/reviews/apps/aperture-followup.ars/
Det finns faktiskt användare på fotosidan som också läser AT. Inte bara du Peter...
Peter, det här var bra:
"I've also run into some mac-zealots due to the review. There was a long discussion at fotosidan.se which is a swedish photography site/forum im also on. And of course, there was one zealat there that started off, not with attacking the review or the opinions, but the competence of the reviewer(when the zealot himself was only an amateur photographer and nothing more).
But then, ive been on Ars for quite abit longer then fotosidan.se, even though im probably more around there nowdays. Also, the rest of the people in the thread found it a good logical read and smacked him down quite handily and i pointed out just about what Ars has always been about, not least the fact that Ars is one of the few more objective sites reportong on Apple and Mac. I mean, today even i could see myself getting a Mac, probably due to the fault of Ars."
You made my day man!!
Mvh
Samuel
Senast ändrad:
Damocles
Aktiv medlem
Hehehe, vad bra att det är flera som läser Ars, alldeles för få svenskar där annars, även om det växer. Men om du följer Ars, vilket inte brukar vara det första folk hoppar på i den genren, då förstår jag ännu mindre dina första inlägg i den här tråden om testarens kompetens.samuel_js skrev:
Sen om det är att de förklarar sig eller faktiskt tar till sig kritiken som de fick är väl en annan femma. De har ju inte backat på några av sina tidigare slutsatser och har mer elaborerat för att visa att det är generella problem och inte bara från en typ av raw-filer, vilket också både tas och och besvaras i diskussionstråden.
Och ja, jag skriver precis vad jag tycker, både där som här, vilket är rätt tydligt om du följer forumet i övrigt, och inte bara nyhetstråden för Aperture.
Senast ändrad:
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Första Updaten 1.0.1 släppt
Skoj å se att man jobbar vidare....
Jerry
Skoj å se att man jobbar vidare....
Jerry