eeyore skrev:
Jag skulle kasta ut raiden och kopiera till båda diskarna manuellt, men då kommer ju frågan hur gör man det på ett enkelt smidigt och säkert sätt?
Mina erfarenheter säger ju att det är när man skruvar i och ur diskar som det brukar gå sönder om de inte dör av tidens tand...
Det har spunnits vidare väldigt mycket på detta med hd utan att någon riktigt bemött problemen med dem (allt från en tråd som handlar om en kille med förstörda bilder och inget annat).
De största problemen som jag ser det:
1. Kraschvänligheten som multipliceras till extrema höjder av i- och urtagningsmomentet
2. Sårbarheten för virus.
Enda lösningen som jag ser det skulle kunna vara en säker ftp-server på en GNU-maskin (eller linux som det brukar heta i vardagstal) med rigorös säkerhet, i praktiken: Enda förbindelsen denna maskin har med omvärden är via en dedikerad tp som endast pluggas in under den tid en backup varar, en gång i månaden. Enda tjänsten denna maskin kör, är ftp-server. Samtliga övriga portar är blockerade och firewall körs. Endast anslutningar från de nödvändiga ip-adresserna tillåts. En likadan maskin står hos en bekant i en annan stad med bredbandsanslutning, och ansluts också den endast under någon timme varje månad då backup körs. Backup körs alltså till båda maskinerna samtidigt.
Inte ens denna lösning är säker men den ger ett hundrafalt säkrare skydd än att plugga i och ur en hårddisk.
Den säkraste lösningen är troligtvis att köra ovanstående ftp-server i kombination med att hela bildarkivet bränns på nytt, i två kopior och på skivor av olika fabrikat och som försvaras på två geografiskt skilda platser, en gång i halvåret.
Låter jobbigt? Om några år kommer det säkert bli nödvändigt att konvertera jpeg-bilderna till något annat bildformat också, som kommit för att ersätta jpeg. Då snackar vi jobbigt.