Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på objektiv till Nikon FM2

Produkter
(logga in för att koppla)
Till en FM2 så skulle jag gå på nikons egna Nikkor 50mm 1.8 och kanske ett Nikkor 28mm 3.5. Det blir ett sjukt smidigt och litet paket som hade löst 98% av det jag fotograferar. 28/3.5 väljer jag för att det är förhållandevis okänsligt för flare då det är en ganska enkel konstruktion med färre glasytor.

Sedan en 45mm 2.8 pannkaka

Annars är det väl alla det gamla vanliga gluggarna som gäller.
 
180/2.8 är rätt stort och tungt. Man ska nog vara säker på att man har lust att släpa det med sig innan man köper det.
Det finns väl lite ljussvagare objektiv runt 200mm som kan vara bra alternativ?
 
Nikkor 135/2.8 är bra tycker jag och den kan man hitta rätt billigt, Nikkor 200/4 likaså. Nikkor 28/3.5 använder jag mycket på min Panasonic G3.
 
Jag vill verkligen rekommendera Nikkor 28/2.8 Ais trevlig brännvidd, ordentligt skarp och fin bokeh.
 
Nikkor 135/2.8 är bra tycker jag och den kan man hitta rätt billigt

Det finns en "lättviktsversion" som heter Nikon Series E 135/2.8. Som alla Series E-objektiv så saknar det gaffelkoppling, vilket gör att man inte får ljusmätning med pre-AI-hus. Det är inte alls oävet att fotografera med, och även om det är lite enklare byggt än motsvarande Nikkor-objektiv, så är det bra mycket rejälare än de flesta av dagens plastic fantastic AF-objektiv.

Nikkor 85/2.0 är ett av mina favoriter. Ganska litet och lätt, och väldigt trevligt att använda.

På en FM2 ska man använda små och lätta objektiv tycker jag.
 
Jag behöver förslag på kvalitetsobjektiv till Nikon FM2. Vilka märken rekommenderar ni?

Mitt förslag är
Nikkor 2/50 - http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/50mmnikkor/index5.htm

Nikkor 2.8/24 - http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/24mmnikkor/index.htm

Nikkor 2/35 - skippa 50 i så fall
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/35mmnikkor/35mmf2.htm

Samt den oumbärliga och klassiska 2.5/105
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/late70nikkor/telephoto/105mm.htm

AI eller AIs spelar egentligen ingen roll på en FM2. Ofta är AI lite billigare.

Har själv aldrig trivts riktigt bra med 28 mm...
 
Jag behöver förslag på kvalitetsobjektiv till Nikon FM2. Vilka märken rekommenderar ni?

Beskriv vad du är ute efter. Annars kommer alla passande objektiv att radas upp här (och det är samtliga Nikkorobjektiv plus diverse Sigma och Tamron, om nu någon vågar kalla de senare för "kvalitetsobjektiv").
Det finns väl några av märket Zeiss som skulle kvala in förstås.
 
Menar inte att kapa tråden, men jag har också en FM2 på ingång :) Har ett Voightlander Ultron 40mm f2 som jag gillar på min D700, och tänkte köra mest med det.

Är dock lite sugen på att skaffa något lite vidvinkligare också. Någon som har testat Voightlanders Color Skopar 20mm eller 28mm. De är ju riktigt små och fina, men de kanske inte står sig mot Nikons motsvarande?
Zeiss är också intressant, men de är väl alla stora och tunga?
 
Zeiss är också intressant, men de är väl alla stora och tunga?

Det är relativt, metall väger mer än plast... Mekaniskt är de helt underbara. Det är stor skillnad mot dagens plastpryttlar och en Zeissglugg. Nikon tillverkar inte några objektiv med sån känsla i längre, eller nåja det finns iofs några klassiska manuella att köpa nya, 28/2.8 och 55/2.8 Micro är två av dem. Även om min 28:a mekaniskt är flera klasser bättre än mina moderna gluggar så mäter den sig inte mot de Zeissgluggar jag har känt på.
Tyvärr håller väl inte alla Zeiss optiskt upp till förväntningarna så man ska nog kolla vad som är bra innan man slår till, man får ju betala för sig om man vill bli stolt ägare till en del av myten... :)
 
Det är relativt, metall väger mer än plast... Mekaniskt är de helt underbara. Det är stor skillnad mot dagens plastpryttlar och en Zeissglugg. Nikon tillverkar inte några objektiv med sån känsla i längre, eller nåja det finns iofs några klassiska manuella att köpa nya, 28/2.8 och 55/2.8 Micro är två av dem. Även om min 28:a mekaniskt är flera klasser bättre än mina moderna gluggar så mäter den sig inte mot de Zeissgluggar jag har känt på.
Tyvärr håller väl inte alla Zeiss optiskt upp till förväntningarna så man ska nog kolla vad som är bra innan man slår till, man får ju betala för sig om man vill bli stolt ägare till en del av myten... :)

Jag håller absolut med. Utan att försöka mig på att definiera begreppet "släpp", så tycker jag att många av de bilder jag sett som tagits med zeiss optik har ett visst djup som jag mer sällan ser i bilder tagna med andra objektiv. Det verkar heller inte finnas någon absolut korrelation mellan hur väl objektivet presterar när man tittar på MTF-kurvor/resultat och denna karaktär.
Så istället för att enbart läsa tester, så har jag börjat titta på bilder tagna med olika objektiv för att försöka utläsa om det går att hitta alternativ som har något av denna egenhet. Jag vill helst hålla mig under 400g för en vidvinkel, och då faller tyvärr Zeiss bort.


Olympus Zuiko 24mm 2.8 MC (med konvertering till F-bajonett såklart) tycker jag verkar intressant. Bilder tagna med detta objektiv har ofta lite av den karaktären jag är ute efter.

Voigtlander Color Skopar 28mm 2.8 är ett annat som jag tror skulle kunna funka ok.

Finns det andra objektiv ni tycker jag ska kika på?

Jag vet att den här typen av frågor (som handlar om en viss look), lätt "spårar ur" i diskussioner om begreppsdefinitioner, och hos vissa, en vilja att medvetet missförstå för att söka debatt. Det vill jag helst undvika.
 
Vart tog trådskaparen vägen?
Sedan är ju en FM2 med all respekt inte något särskilt märkvärdigt kamerahus, så det räcker kanske med tre Nikkorgluggar som förr: ett 28, ett normal (50) och en tele mellan 100 och 200 mm.
 
180/2.8 är rätt stort och tungt. Man ska nog vara säker på att man har lust att släpa det med sig innan man köper det.
Det finns väl lite ljussvagare objektiv runt 200mm som kan vara bra alternativ?

Jo, men få som är lika skarpa. Dessutom får du tänka på att FM2 är en analog komera, och man kan inte skruva upp ISO lika lätt som på dagens ljustarka digitalkameror, så det skadar inte med lite ljusstyrka.
 
Jodå, 180/2.8 är ett bra objektiv. Jag gillar mitt, men det är lite tungt att släpa på.

Vad gäller skärpa så finns det två varianter, en variant har tillägget "ED" i namnet eftersom det innehåller ett eller flera linselement med ED-glas. Det lär vara skarpare än den första varianten.
 
Jodå, 180/2.8 är ett bra objektiv. Jag gillar mitt, men det är lite tungt att släpa på.

Vad gäller skärpa så finns det två varianter, en variant har tillägget "ED" i namnet eftersom det innehåller ett eller flera linselement med ED-glas. Det lär vara skarpare än den första varianten.

Båda är nog skarpare än genomsnittet, men det är märkbar skillnad mellan dem. Jag har haft båda och jag har fortfarande kvar ED varianten som jag använder när jag vill ha "lätt" utrustning och kan stå ut med att vara utan autofokus. (jämför med 70-200/2.8)
 
Tack för alla svar. Jag är ute efter ett 28 mm och jag kommer nog kolla efter ett Nikkor. Sedan ett 100 mm för porträttfoto och då kanske ett Nikkor passar bra?

Jag undrar också hur ett Zeizz objektiv står sig i förhållande till Nikkor?

Jag är också på sikt ute efter ett 200 eller 300 mm för att fotografera djur. Några bra tips? Det kommer bara användas sparsamt och vikten är då inte ett så stort problem.
 
Tack för alla svar. Jag är ute efter ett 28 mm och jag kommer nog kolla efter ett Nikkor. Sedan ett 100 mm för porträttfoto och då kanske ett Nikkor passar bra?
Nikkor 105/2.5 är en klassiker som sällan gör folk besvikna. Det är kanske lite överhajpat, men jag tycker att det är ett riktigt bra kort tele. Annars kan något av Nikons 85mm-objektiv vara ett alternativ. Jag gillar den brännvidden lite bättre än 100mm på småbild och har ett Nikkor AI 85/2.0 som jag gillar skarpt.

Jag undrar också hur ett Zeizz objektiv står sig i förhållande till Nikkor?
Oftast rätt bra, men man betalar en del för märket Zeiss. Det är inte så att alla Zeiss-objektiv är bättre än motsvarande Nikkor-objektiv (och inte heller tvärtom) så om man har fastnat för ett visst Zeiss-objektiv så rekommenderar jag en sökning på nätet efter jämförande test mellan det objektivet och andra motsvarande. Det finns en chans att man kan komma under billigare och bättre med ett annat objektiv. Men det finns en del alldeles lysande bra (och dyra!) Zeissobjekiv.

Jag är också på sikt ute efter ett 200 eller 300 mm för att fotografera djur. Några bra tips? Det kommer bara användas sparsamt och vikten är då inte ett så stort problem.

Nikkor AI 180/2.8 som diskuterades några inlägg upp är en god kandidat, tycker jag. (Jag har inga erfarenheter av längre Nikkorobjektiv).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.