ANNONS
Annons

Förslag på framkallningstider för Tri-X 400

Produkter
(logga in för att koppla)

strand59

Avslutat medlemskap
Hittar inte framkallningstider för Tri-X 400, 120-film, 20C, Xtol 1:1, hos digitaltruth.com. Är det samma som för 35mm? Alltså 9 minuter?
Jag har många oframkallade Tri-X som jag äntligen tänkte framkalla. Jag har också hört att många klagar över att de får tunna negativ då de framkallar Tri-X. Är det någon som har ett förslag på framkallningstid?

/Håkan

Det finns visst tider för Tri-X 400 i X-tol 1+1 och 120-film på digitaltruth.com. Kolla en gång till så hittar du det nog. Annars är det 8 min man anger, mot 8,75/9min för 135-film.

Negativens täthet beror på hur man exponerar och framkallar filmen, inte på filmfabrikat. Personligen upplever jag "nya" Tri-X som ngt lägre känslig än den äldre varianten (men däremot är den ngt finkornigare än den gamla) och använder man då samma exponering och tider som för den gamla emulsionen blir givetvis negativen tunnare. Nya Tri-X exponerar jag själv efter 250-320 ISO, alltså ca ½ steg rikligare än 400. Däremot framkallar jag exakt samma tider som förut med samma framkallare. Men det beror också på vilken typ av förstoringsapparat man kopierar med. Blandboxljus kräver ngt hårdare negativ (längre framkallningstider) än kondensorljus. Även det motivets kontrast spelar in för hur mabn bör framkalla filmen, så det finns inga givna svar på vad som är rätt tid. Annat som har betydelse är agiteringsmönster, typ av dosa, mm.

Tusen tack för ditt svar. Jag ska exponera nästa gång efter 250-320 iso. Men nu har jag massor av rullar som jag har exponerat efter 400 iso. Hur lång tid skulle du framkalla dem?
mvh, Håkan

Hittar inte framkallningstider för Tri-X 400, 120-film, 20C, Xtol 1:1, hos digitaltruth.com. Är det samma som för 35mm? Alltså 9 minuter?
Jag har många oframkallade Tri-X som jag äntligen tänkte framkalla. Jag har också hört att många klagar över att de får tunna negativ då de framkallar Tri-X. Är det någon som har ett förslag på framkallningstid?

/Håkan

Hej Håkan!
Man skall vara medvete om att dom uppgifter som finns på digitaltruth.com för framkallningstider till största delen inte bygger på vad tillverkarna av filmen föreslår utan från alla fotografer som "anser" en sak.jag förslår att du ser på följande länk en pdf från Kodak.Den kan vara en trevligt kvällsläsning.Vad jag skriver är därmed inte sagt att Graal har fel, mer kanske att han som valigt är saklig och hövlig i sina svar.
Mvh
Rolf
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Hej
Ta en rulle, prova med 8 minuter, 20 grader,,,det är faktiskt inte så toknoga,,,sedan kan du justera,,,
mvh
micke

Hej
Ta en rulle, prova med 8 minuter, 20 grader,,,det är faktiskt inte så toknoga,,,sedan kan du justera,,,
mvh
micke

Tack Micke!
Jag börjar med 8 minuter, sen får jag, som du säger, justera i efterhand.
Har sett flera av dina utställningar, love them all;-)
Bästa hälsningar, Håkan Strand

Hej Håkan!
Man skall vara medvete om att dom uppgifter som finns på digitaltruth.com för framkallningstider till största delen inte bygger på vad tillverkarna av filmen föreslår utan från alla fotografer som "anser" en sak.jag förslår att du ser på följande länk en pdf från Kodak.Den kan vara en trevligt kvällsläsning.Vad jag skriver är därmed inte sagt att Graal har fel, mer kanske att han som valigt är saklig och hövlig i sina svar.
Mvh
Rolf
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Stor tack för länken!!
mvh, Håkan

Jag vill passa på att flika in med en sidospårsfråga: Varför skiljer man ibland på 35mm och 120-film när det gäller framkallningstider?

Jag vill passa på att flika in med en sidospårsfråga: Varför skiljer man ibland på 35mm och 120-film när det gäller framkallningstider?

jag tror att det beror på mängd vätska förhållande till film
typ en 120 film tar bara upp halva spolen medansen 35a tar hela
spolen , så den sistnämnda förbruka mer av framkallaren = något längre tid !

Du får ut högre känslighet med xtol 1+1 än med d76 1+1. Så det är nog inga problem att du exponerat efter iso 400. Om du vill kalibrera processen för trix så plåta ett gråkort med en rulle efter iso 400. Gör först en normalexponering, därefter -5, -4,5, -3,5 osv. Den lägsta exponering där du kan skilja från en oexponerad filmbit (bas + slöjja) skall hamna mellan -4 och -5. Om den hamnar på -4,5 håller filmen iso 400 annars får du ändra exponeringen utefter vilket värde den hamnar. Exempelvis om den hamnar på -3,5 håller filmen iso200 osv. Efter detta kan man justera framkallningstiden så att man får den kontrast man vill ha. Tider temperatur och aggiteringsmönster påverkat inte känsligheten i någon nämvärd utsträckning om man inte framkallar till flera stegs lägre eller högre kontrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar