ANNONS
Annons

Förslag på film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt söka till en skola i Australien, och jag har tänkt gå en fotoinriktning. De kräver att jag ska skicka med ett gäng bilder och fem utav dom är obligatoriska. Det jag nu har problem med är att denna bild "An image exhibiting abstract design". Förstår inte riktigt det där. Kan det vara en bild med mycket färg och form och lite konstnärlig? Om det är en sådan så undrar jag om någon har nåt tips på en bra film som återger mycket starka färger. Är det dia som gäller då eller finns det nån bra negativ färgfilm?

En annan fråga också, kan man kopiera upp diabilder själv i en förstorningsapparat? Är inte så haj på det där med diabilder.
tacksam för svar!
/diana

Är det förslag på diafilm eller negativ film du är ute efter? Om det är motiven som har mycket starka färger, så kanske du inte ska ha en film som förstärker dem ännu mer? Fuji Superia 100 och 400 tycker jag ger lite kraftigare färger. agfa Ultra 50 (eller nya 100) ska visst vara mycket färgmättad. Annars är Fuji Superia Reala en lite mjukare film, om du inte vill ha så kraftiga färger.

Om det är diafilm du är ute efter så har kanske någon annan bra förslag. Fuji Velvia är ju känd för sina starka färger. Lite för starka i min smak.

Ja, du kan kopiera dia på papper. Ilfochrome är det mest använda i detta fall. Hette Cibachrome förut, och det har jag testat i liten skala. På den tiden gav cibachrome lite högre kontrast, men nya Ilfochrome är nog mer neutral i kontrasten efter vad jag har hört.

Cibachrome är knepigt att hitta nuförtiden... Den processen är inte kul att jobba med =).

Gör ett duplikat på diat annars och skicka... Brukar inte skolor ta emot dior lika gärna?

Velvia skulle jag rekommendera, kodak E100VS om du vill att det ska dra lite mer i blått, och Provia100F om du vill ha lite mjukare och neutralare bilder. Velvia har mest färgmättnad dock...

Abstrakt form.

"An image exhibiting abstract design", skulle jag nog översätta med "En bild föreställande abstrakt design/form". Dvs en bild som inte är en direkt avbildning av ett föremål; nonfigurativ. Jämför med abstrakt konst; ej föreställande konst. Titta t.ex på fotografen Lennart Olson, och hans broar. Det tycker jag är ett bra exempel på abstrakt form inom fotografin.
Se t.ex: http://www.pressbild.com/bildertillsalu/lennartolson/bild/bild_dl/3tjornbroar_01_100.jpg

Så, abstrakt form har ingenting att göra med starka färger.

/Pingo

tack för era svar!

jag tolkade "An image exhibiting abstract design" som att det skulle vara en extrem närbild av något, i princip vad som helst som man inte riktigt ser vad det är.
Jag har väl tänkt mig att ta någon närbild på något som är färggrant. Det var det som först kom i mina tankar, jag har inte kommit på ännu på vad. Så Lennart Olsons bilder ska jag titta vidare på för inspiration.

Kontakta skolan för mer info är väl steg ett.

Jag tycker nog också att bilder i stil med de av Karl Blossfeldt borde passsa in.

Eller kanske Ernst Haas bilder.

Eller Eva Klasson, som fotograferade makrobilder av sin egen kropp. Jag har några exempel som jag skall lägga ut i min portfölj fast det dröjer ett tag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar