Annons

Förslag på ett enkelt avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)
På Internet gäller även personuppgiftslagen dvs. du kan inte lägga ut en bild på en person utan dennes tillstånd. Undantag finns t.ex. periodiska tidsskrifter.
Tvärtom. PUL tillåter att du på nätet publicerar bilder på vem som helst helt utan tillstånd, så länge publiceringen inte är kränkande.

Jag tror du behöver läsa på lite om det här. Rekommenderar Datainspektionens webbsajt.
 
Tvärtom. PUL tillåter att du på nätet publicerar bilder på vem som helst helt utan tillstånd, så länge publiceringen inte är kränkande.

Jag tror du behöver läsa på lite om det här. Rekommenderar Datainspektionens webbsajt.

Okej true. Men ska hon publicera bilderna på sin sajt som marknadsföring räknas det som reklam.
Oavset vad hon gör/inte gör med bilderna så tycker jag att hon ska safe:a till max och därför få dem till att skriva ett modellrelease-avtal. Det brukar jag göra för att slippa problem i framtiden.
 
Okej true. Men ska hon publicera bilderna på sin sajt som marknadsföring räknas det som reklam.
Jag är ledsen, men du är nog ute och cyklar igen. Visst kan man kalla det du beskriver som "reklam" om man vill, men det innebär inte att Minna behöver tillstånd.

Minna är (enligt sin profil) amatörfotograf. Lagen om namn och bild i reklam gäller bara näringsidkare, alltså inte hobbyverksamhet.
 
Jag är ledsen, men du är nog ute och cyklar igen. Visst kan man kalla det du beskriver som "reklam" om man vill, men det innebär inte att Minna behöver tillstånd.

Minna är (enligt sin profil) amatörfotograf. Lagen om namn och bild i reklam gäller bara näringsidkare, alltså inte hobbyverksamhet.

När man skriver en sån fråga som jag började med är det ju svårt att ta med hela bakgrunden och historien bakom osv. Men jag frågar alltid mina vänner om jag får lägga ut bilder på dem/deras barn. Jag jobbar i branschen så jag har koll på dessa frågor. Detta avser dock en helt privat sak och jag var osäker på hur jag skulle formulera det.

Sammanfattningsvis så kan jag se bland mina kollegor (som jag pratat om saken med) att vissa tycker att jag är överdriven som gör en sån sak. Andra tycker att det är självklart. Jag känner att jag ligger mittemellan, men så är jag också som person rädd för att trampa folk på fötterna eller att nån skulle ta illa upp osv.

Nånstans så vill jag försöka ha kontroll på mina bilder, jag vill inte att de sprids utan att jag har kontroll (i alla fall så mycket det går). Då måste jag ju kunna säga till om det, det är ju min rättighet. Sen behöver jag verkligen inte göra det på det sättet jag föreslog från början.
Det är därför det här forumet är till så stor hjälp. Jag har tänkt om/tänkt nytt och funderat.
tack för hjälpen.
 
Det där har jag koll på genom jobbett!
Ola, vad säger du om mitt senaste förslag?

Hej och tack för en superhärlig fest som resulterade i en stor mängd bilder. Här kommer ett gäng kopior som jag hoppas att ni får stor glädje av.

Eftersom jag har upphovsrätten till bilderna ber jag er dock att tänka på detta:
Bilderna får inte säljas och jag vill inte heller att bilderna läggs upp på Facebook (då man vid publicering av bilder där godkänner att Facebook har rätten att använda bilden utan mitt samtycke). Om ni lägger ut dem på hemsida/blogg blir jag glad om ni skriver att det är jag som fotat.

Dessa rader är för att undvika eventuella missförstånd och framtida tandagnisslan.

Det är bra tycker jag. Sista meningen känns onödig och det är inte skoj att avsluta negativt.


När man skriver en sån fråga som jag började med är det ju svårt att ta med hela bakgrunden och historien bakom osv. Men jag frågar alltid mina vänner om jag får lägga ut bilder på dem/deras barn. Jag jobbar i branschen så jag har koll på dessa frågor. Detta avser dock en helt privat sak och jag var osäker på hur jag skulle formulera det.

Sammanfattningsvis så kan jag se bland mina kollegor (som jag pratat om saken med) att vissa tycker att jag är överdriven som gör en sån sak. Andra tycker att det är självklart. Jag känner att jag ligger mittemellan, men så är jag också som person rädd för att trampa folk på fötterna eller att nån skulle ta illa upp osv.

Nånstans så vill jag försöka ha kontroll på mina bilder, jag vill inte att de sprids utan att jag har kontroll (i alla fall så mycket det går). Då måste jag ju kunna säga till om det, det är ju min rättighet. Sen behöver jag verkligen inte göra det på det sättet jag föreslog från början.
Det är därför det här forumet är till så stor hjälp. Jag har tänkt om/tänkt nytt och funderat.
tack för hjälpen.

Glöm model release, infon ovan var fel, oroa dig inte.
 
Jag är ledsen, men du är nog ute och cyklar igen. Visst kan man kalla det du beskriver som "reklam" om man vill, men det innebär inte att Minna behöver tillstånd.

Minna är (enligt sin profil) amatörfotograf. Lagen om namn och bild i reklam gäller bara näringsidkare, alltså inte hobbyverksamhet.

Jag har inte kollat upp hennes profil om hon är näringsidkare eller inte. Men ponera att hon framtiden vill leva på sina bilder och leverantören av brudklänningen vill använda just hennes bild så är hon ju rökt om det inte finns avtalat. Självklart kan hon ju då fråga men de kanske inte är vänner längre eller dittan o dattan. Jag resonerar lite grann: better safe than sorry.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.