Annons

Förslag på billig telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

elmtek

Ny medlem
Är ute efter en billig telezoom som inte är för klumpig. Kommer att fota lite för en nättidning och vill kunna stå på lite avstånd från trafikolyckor m.m. och med samma glugg kunna trängas med andra fotografer på en konsert.

Mina kriterier är:

1. Billigt
2. Smidigt
3. Hyffsat bra. Behöver inte vara toppkvalitet.

Eftersom du har Nikon så är väl Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR ett bra val för pengarna.

Vill du ha ljusstarkare så blir det tyngre och otympligare prylar, och framför allt mycket dyrare.

/kent

Du ser ut att ha en D2H, så om du vill komma riktigt billigt undan så kan du ju prova manuella telen. Då har du dessutom råd med fler, så det kanske inte behöver vara nån zoom.
Du ska dock vara medveten om att det är förbannat svårt med manuell fokus. Det är en av de få nackdelarna skulle jag säga.
Annars tror jag också på telet som Kent nämnde. Det är lätt, litet, billigt och ändå skarpt enligt tester. Nackdelen är den låga ljusstyrkan.

Makten skrev:
Du ser ut att ha en D2H, så om du vill komma riktigt billigt undan så kan du ju prova manuella telen. Då har du dessutom råd med fler, så det kanske inte behöver vara nån zoom.
Du ska dock vara medveten om att det är förbannat svårt med manuell fokus. Det är en av de få nackdelarna skulle jag säga.
Annars tror jag också på telet som Kent nämnde. Det är lätt, litet, billigt och ändå skarpt enligt tester. Nackdelen är den låga ljusstyrkan.

Jag har också en Nikon D2H och jag kan verkligen rekommenderar manuella objektiv. Har en hel del (105/135/200/300 samt zoom 70-220). Idag har jag tagit bilder med just zoomet 70-220/3.5. Gav 650 spänn för detta Tokina objektiv på Tradera. Är i kanonskick och levererar bilder som slår många billigare AF objektiv. Men som första val tror jag att ett AF är bättre för enkelhetens skull.

Martin, tror det var dina inlägg för några månader sedan som fick mig att testa manuellt. Fler bör testa enligt mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar