Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorad info vid bränning!

Produkter
(logga in för att koppla)

pip

Aktiv medlem
Är helt grön när det gäller digitalt. Så även när man bränner.
Jag har upptäckt att när jag bränner bilder ibland till CD så får jag upp att viss information kommer att gå förlorad när det gäller "thumbnails" men att det inte kommer att göra något med själva bilden.

Informationen som försvinner är då vilken kamera som användes och vilken tid och datum det var när bilden togs.
Hur gör jag för att det ska sparas även detta. Är ju bra att veta bildföljden.

I vissa fall sparas bara tid och datum inte vilken kamera som är använd.
Vad blir det för fel? Vad kan jag göra för att ordna upp detta?
Håller just nu på att bränna ner bilder som jag har tagit sedan jag fick min digitala kamera för ett halvår sedan.

Du kan nog vara helt lugn. En bildfil innehåller normalt mycket mer än själva bilden. EXIF-info (tid, kamerainställningar etc) lagras oftast i .jpg-filen och inte någon annan stans.

När man bildbehandlar och sparar om bilden brukar det finnas något mer eller mindre uppenbart sätt att behålla / ta bort EXIF-info. Kanske har du råkat ta bort den infon av misstag? Om du inte skrivit över originalfilerna borde den finnas kvar där.

Tack för svar! Ska försöka se om jag finner ut denna information!

Suck vad enklet det var när det enda man behövde bekymra sig om var om man skulle ha neggen i fickor av papper eller plast!

Detta med datorer är ju en djungel och jag fick ingen kompass haha!!

Har ett virrvarr av datorer........ingen fungerar till 100% så använder det som är bäst på var enskilda dator.

Bränner för tillfället i XP.

Var hittar jag EXIF-info i PS 6? På arkiv-dokumentinfo hittar jag inget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar