Annons

Förlorad i färgrymden

Produkter
(logga in för att koppla)
strix nebulosa skrev:
Har förlorat mig i färgrymden och det är ingen som hör mig när jag skriker :) Skickar en länk, det vore kul om någon med kalibrerad skärm kunde ge lite kommentarer avseende ljuset och färgerna.

För mig ser bilden kall och lite mörk ut. Bekräftas också när man mäter upp hudtonen med pipetten. RGB-värdet ligger på 180, 145, 145. Jag har fixat till en bild som ser OK ut på min skärm, som fått RGB-värdet 190, 155, 135.

Stefan
 

Bilagor

  • hud.jpg
    hud.jpg
    44.8 KB · Visningar: 508
Re: Förlorad ...

Hej,
Just nu gick det inte att se bilden, kanske adressen är avkortad men jag såg Stefans svar.
I själva sakfrågan: Du ber någon med kalibrerad skärm kolla hur din bild ser ut på en webb-plats. Dessvärre har du nog ingen stor nytta av den informationen! Hur en annan person ser din bild beror nämligen på hur hans skärm är beskaffad. Och dessvärre hjälper det inte om den andres skärm är kalibrerad/profilerad helt korrekt!
Det är nämligen så, om jag förstått saken rätt, att inga webb-läsare (inte ens den nya Safari från Apple) bryr sig om den skärmprofil som man har skapat med en kalibrator för kalibrering/profilering av bildskärmen! Den del av de bättre skärmarnas kalibrering som ligger i hårdvaran (skärmen) lär nog komma med även i webb-läsaren men den del som läggs i grafikkortet struntar webb-läsaren i. Trist, men så är det nog. Det betyder att även om du har gjort en snygg bild på alla sätt har du ingen kontroll över hur den visas på landets tusentals skärmar. Vill du ha 100 % korrekt kritik av din bild måste du be dina besökare att ladda hem bilden och därefter öppna den i Photoshop...Det finns med andra ord en del förbättringspotential för webb-teknologierna...
Staffan Johansson
 
Hej Staffan!

Inser att min fråga kanske inte var helt färdigtänkt :) Det här med färgrymder ska jag sluta ligga sömnlös över tror jag... Det är säkert alldeles riktigt det du skriver att det är tämligen meningslöst att låta någon med kalibrerad skärm titta på en bild via en webbplats. Det jag ska göra är att helt enkelt skicka en bild som jag tycker ser ok ut i PS till framkallning och se hur resultatet blir. Tack för att du tog dig tid :)
 
Re: Re: Förlorad ...

Staffan Johansson skrev:

Det är nämligen så, om jag förstått saken rätt, att inga webb-läsare (inte ens den nya Safari från Apple) bryr sig om den skärmprofil som man har skapat med en kalibrator för kalibrering/profilering av bildskärmen!
Safari läser den profil som finns i bildfilen och konverterar sedan bilden till den skärmprofil som finns laddad som systemprofil. Så där får man en vettig bildvisning om det finns en infogad arbetsfärgrymd. Men jag tittade naturligtvis på bilden i Photoshop.

Stefan
 
färgrymd

Det är utskriftens eller DVD projektorns färgåtergivning som är den avgörande faktorn vid bildbetraktning som jag ser det.
 
Re: Re: Re: Förlorad ...

stefohl skrev:
Safari läser den profil som finns i bildfilen och konverterar sedan bilden till den skärmprofil som finns laddad som systemprofil. Så där får man en vettig bildvisning om det finns en infogad arbetsfärgrymd. Men jag tittade naturligtvis på bilden i Photoshop.

Stefan

Stefan,
Mitt svar avsåg enbart PC fast jag glömde skriva det! Safari kan nyttja andra bifogade arbetsfärgrymder än sRGB (som ju hittills varit de facto "webb-standard") men PC-versionen av Safari kan inte nyttja skärmprofilen. Jag provade nyligen med den förhoppningen, men tyvärr, det ser exakt likadant ut som med Internet Explorer eller Firefox eller Netscape för den delen, på PC. I mitt fall blir bilderna alldeles för rödaktiga när min skärmprofil inte utnyttjas. Ändå har jag en NEC Spectraview som har kombinerad hårdvarukalibrering och mjukvaru-profilering.

Jag antar du kör MAC och då är det tydligen annorlunda. Man frågar sig varför. De allra flesta som tittar på webbsidor har ju ändå PC...
Staffan Johansson
 
Re: Re: Re: Re: Förlorad ...

Staffan Johansson skrev:
Jag antar du kör MAC och då är det tydligen annorlunda. Man frågar sig varför. De allra flesta som tittar på webbsidor har ju ändå PC...
Staffan Johansson

Jo, det är en av de få skillnader som finns kvar mellan Mac och PC.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.