Jocke919
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Det botemedlet är en gnällig fru.
Nepp det hjälper inte, har redan en sådan. Däremot kan 1-sjukan hjälpa till att bli av med en gnällig fru
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Robin Gyllander skrev:
Det botemedlet är en gnällig fru.
Jocke919 skrev:
L-sjukan får man när man känner kvaliteten och ser bildresultat som L gluggarna producerar. L-sjukans vanligaste symptom är att när man ska köpa nästa glugg jämför alla med L:en man redan har och då blir det en ny L
"The L stands for lots of cash."Kixan65 skrev:
Det är så pass stor skillnad i bildkvalité då alltså...? Då kanske man borde lägga lite extra pengar på ett L i alla fall då. Eller så kanske man borde låta bli för att slippa L-sjukan...
Kixan65 skrev:
Det är så pass stor skillnad i bildkvalité då alltså...? Då kanske man borde lägga lite extra pengar på ett L i alla fall då. Eller så kanske man borde låta bli för att slippa L-sjukan...
Berbo skrev:
Hej Kicki!
När det gäller de objektiven du funderar på så borde man fundera både en och två gånger (som jag gjorde). =) 70-300 IS USM sägs ofta vara en L-glugg i en lite billigare förpackning, då den har väldigt bra optiska egenskaper för prisklassen. Och att IS inte skulle vara någonting att ha håller jag definivt INTE med om!
Här är en sida som jag hänvisat till i tidigare trådar:
http://www.pbase.com/gschmickle/puffins
www.base.com är överlag en väldigt bra sida om man vill se bilder med olika objektiv eller kameror!
MVH: Matte
Jocke919 skrev:
många av canons icke L gluggar håller väldigt hög kvalitet men tex är det bara L som har vädertätning(viktigt för vissa). motljusskyddet följer med (kostar 300-500). Jag har bara 24-105 4IS och 70-200 4IS som är L och jag ångrar inte en sekund att jag la ner de extra pengarna, framförallt så ångrar jag inte att jag köpte med IS. Sen gjorde jag valet när jag hade min 30D att jag endast skulle köpa objektiv som fungerade på en fullformatssensor och det är jag också glad över
Kixan65 skrev:
Ok, ytterligare lite att fundera över då... Hur viktigt är motljuskydd? Är det en sån där strutliknande sak som sitter längst fram på objektivet?
Jocke919 skrev:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html här har du en annan sida som testar, jag tror var den som först beskrev 70-300 som en dold L. det du ska tänka på är att 70-300:an ändrar storlek vid fokusering och zoom ganska mycket dessutom
AFJ skrev:
Det mesta har ju redan sagts men en sak kan ju vara att fundera över vad gluggen skall användas till?
- Lite snygga porträtt på ungarnas saftkalas i trädgården?
Ta något billigt med IS, kankse 55-250 som har flexibiliteten att gå ner ända till 55 vilken är en fördel när man kan komma nära motivet.
- Motorsport?
70-200 4 L blir perfekt med sin snabba autofokus.
- Vilda djur, kanske till och med fåglar?
Då känns allt kort och 300 är en klar fördel gentemeot 200.
Alltså, om du har ett specialintresse så ha det med i beslutsunderlaget.
Lycka till!