Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förinställningar av Metadata i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Vill kunna ställa in att all metadata inklusive Copyright, skapare osv alltid läggs in på bilderna vid import.

Men jag får inte till det, jag måste alltid manuellt välja mitt Förinställda som innehåller Copyright och skapare när jag importerat in bilderna.
All annan metadata kommer automatiskt med men aldrig co och skapare.
Trots att jag lagt en egen förinställning med detta inlagt i.

Hur kan jag få LR att förstå att det alltid ska välja mina förinställningar istället för de inställningar som LR har per automatik?
 
Vill kunna ställa in att all metadata inklusive Copyright, skapare osv alltid läggs in på bilderna vid import.

Men jag får inte till det, jag måste alltid manuellt välja mitt Förinställda som innehåller Copyright och skapare när jag importerat in bilderna.
All annan metadata kommer automatiskt med men aldrig co och skapare.
Trots att jag lagt en egen förinställning med detta inlagt i.

Hur kan jag få LR att förstå att det alltid ska välja mina förinställningar istället för de inställningar som LR har per automatik?

Skapa en importförinställning?
 
Skapa en importförinställning?

Ja, det har jag gjort så mina bilders metadata ska innehålla vem som skapat bilden.
Den andra metadatan lägger ju LR in automatiskt, men inte co och skaparprofil.

Det jag undrar över är om det inte går att få LR att förstå att vid varje import ska co och skaparprofilen läggas in automatiskt med övriga metadatan. Verkar ju konstigt att jag varje gång måste komma ihåg att lägga in det manuellt.
 
Ja, det har jag gjort så mina bilders metadata ska innehålla vem som skapat bilden.
Den andra metadatan lägger ju LR in automatiskt, men inte co och skaparprofil.

Den enda metadata som LR lägger in automatiskt är den om vilket program som har använts. All annan metadata som finns där kommer från kameran.

Beroende på vilken kamera du har, är det möjligt att du kan få in skaparprofilen från kameran, i stället för att behöva lägga in den vid bildbehandlingen. Många av de mer avancerade kamerorna har inställningar för ägare och copyright som kan användas för att få in de uppgifterna. Kolla i bruksanvisningen och menyerna.
 
Ja, det har jag gjort så mina bilders metadata ska innehålla vem som skapat bilden.
Den andra metadatan lägger ju LR in automatiskt, men inte co och skaparprofil.

Det jag undrar över är om det inte går att få LR att förstå att vid varje import ska co och skaparprofilen läggas in automatiskt med övriga metadatan. Verkar ju konstigt att jag varje gång måste komma ihåg att lägga in det manuellt.

Om du har skapat ett preset för vilka metadata du vill lägga till bilderna OCH gjort en importförinställning som använder ditt metadatapreset så fungerar det. Vet du hur du gör det?
 
Den enda metadata som LR lägger in automatiskt är den om vilket program som har använts. All annan metadata som finns där kommer från kameran.

Beroende på vilken kamera du har, är det möjligt att du kan få in skaparprofilen från kameran, i stället för att behöva lägga in den vid bildbehandlingen. Många av de mer avancerade kamerorna har inställningar för ägare och copyright som kan användas för att få in de uppgifterna. Kolla i bruksanvisningen och menyerna.

Tack för svar!

Den möjligheten hade jag inte kollat upp, men kikade i kameramenyn till D7200 och lade till Skapare, så nu kommer mitt namn upp vid import.
Däremot är inte Copyright och copyrightstatus aktiverat. Utan måste fortfarande läggas till manuellt
 
Om du har skapat ett preset för vilka metadata du vill lägga till bilderna OCH gjort en importförinställning som använder ditt metadatapreset så fungerar det. Vet du hur du gör det?

Blir osäker, vet inte om jag gjort rätt? Men har iaf i rullgardinsmenyn valt en ny förinställning som jag kallat Annikas, och där lagt in olika data. Men det är aldrig den inställningen som dyker upp per automatik.

Har iaf fått in Skapare nu, via inställning i kameramenyn
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-08-13 kl. 09.16.09.png
    Skärmavbild 2016-08-13 kl. 09.16.09.png
    69 KB · Visningar: 22
Blir osäker, vet inte om jag gjort rätt? Men har iaf i rullgardinsmenyn valt en ny förinställning som jag kallat Annikas, och där lagt in olika data. Men det är aldrig den inställningen som dyker upp per automatik.

Har iaf fått in Skapare nu, via inställning i kameramenyn

Det väljer du i importdialogen där du sedan kan spara importinställningen så att den används varje gång du importerar bilder.
 
Jag tycker att Phil Harvey's Exiftool är ett bra verktyg, men det kan vara lite knepigt att lära sig, eftersom man behöver ta reda på alla tag-namn som man behöver använda och köra programmet från kommandoraden. Men det är onekligen det mest kraftfulla och flexibla verktyget för att rumstera om i metadata, inte bara i bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.