Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företagsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gosiac

Ny medlem
Hej
Jag ska fotografera människor i olika arbetssituationer på ett kontor. Exempel: I ett sammanträdesrum, vid sitt skrivbord, i fikarummet.Vilken utrustning måste jag ha för att det ska bli bra ljussättning? Jag kommer fotografera vid lunchtid och kontoret är ganska ljust.

Tacksam för svar
/GosiaC
 
Du bör åtminstone ha en blixt som du kan använda av kameran, dvs placera den nån annanstans och fjärstyra den, antingen via sladd eller trådlöst.

Ett paraply eller reflexskärm. nånting som softar ljuset kan vara bra men det är inte alls nödvändigt om lokalerna är OK, du kan alltid använda väggar och tak att studsa ljuset mot.

Såg att du har en SB-900, det bör räcka långt om du fjärstyr den med inbyggda blixten i din D300. Lägg till ett stativ till blixten eller en spring clamp, tex http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=682909 så att du kan fästa blixten vid tex dörposter eller annat.

Dock lite osäker på om SB-900 passar i manfrottos blixtsko.

Mvh

Rasmus
 
Det bästa vore om du kunde testa lite själv innan.
Jag vet inte hur det ser ut med fönster och ljusinsläpp, placering av personer, möbler och skuggor, så råd är svårt att ge.

Du kan klara dig med en stor reflexskärm, du kanske behöver 1-2 stora blixtar med softbox/paraply.

Kan du inte åka dit några timmar tidigare, eller kanske till och med någon dag tidigare för att provfotografera lite?

Inte kul om det strular till sig när du kör skarpt, eller att du kommer hem och upptäcker att du måste ta om vissa bilder.

Kör RAW så har du större chans att rätta till ev misstag.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Tack för era snabba svar. Skönt att jag inte behöver skaffa studioutrustning för detta :)
Jag tar med mig min softbox för min SB900 och min reflexskärm så testar vi så. Jag åker dit och testfotograferar också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.