Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företag använder mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp gällande ersättning.'


Det finns ett flertal företag som jag nu sett använder sig av bilder som jag tagit. Bilderna är manipulerade (ändrad design/färg på kläder och skor).


Jag kommer därför nu att skicka faktura till varje bolag som tagit mina bilder. Det jag behöver veta är: Hur tänker man vad gäller priset?

Ett företag har min bild i sin header samt produkter. Övriga företag har det på produkterna. Väl värt att veta är ju att varje produkt är 3-4 bilder (fram, bak och sidor).

Fakturerar jag för själva användningen eller per bild + header? Och vad rör det sig om för belopp?

Edit: Även en stort online-varuhus har använt den manipulerade bilden i sin header

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp gällande ersättning.'


Det finns ett flertal företag som jag nu sett använder sig av bilder som jag tagit. Bilderna är manipulerade (ändrad design/färg på kläder och skor).


Jag kommer därför nu att skicka faktura till varje bolag som tagit mina bilder. Det jag behöver veta är: Hur tänker man? De säljer nämligen ett flertal produkter och använder mina bilder under flera (ca 5 stycken). De använder även bilden i deras header.

Fakturerar jag för själva användningen eller per bild + header? Och vad rör det sig om för belopp?

Edit: Även en stort online-varuhus har använt den manipulerade bilden i sin header

Tacksam för svar.

Så dålig stil! Berätta gärna vilka det är. Sök lite på trådar här på fotosidan så hittar du bra tips.

Annars så är det de vanliga tipsen, uppskatta ett värde, dubbla det för bildstöld, dubbla igen för manipulering. Säljer de produkter med bilden på? Eller marknadsför de produkten med din bild?

Steg ett, samla bevis, ta screenshots gärna bevittnade av oberoende person.

Eller så kontaktar du bildombudsmannen.se, icke omtyckt men han är på din sida.

Var inte blyg, det här ska inte få passera ostraffat.
 
Så dålig stil! Berätta gärna vilka det är. Sök lite på trådar här på fotosidan så hittar du bra tips.

Annars så är det de vanliga tipsen, uppskatta ett värde, dubbla det för bildstöld, dubbla igen för manipulering. Säljer de produkter med bilden på? Eller marknadsför de produkten med din bild?

Steg ett, samla bevis, ta screenshots gärna bevittnade av oberoende person.

Eller så kontaktar du bildombudsmannen.se, icke omtyckt men han är på din sida.

Var inte blyg, det här ska inte få passera ostraffat.

Tack för tips. Håller tillbaka lite tills jag tagit alla screenshots etc.

Troligtvis köper de från en någon återförsäljare i utlandet som har snott mina bilder och sedan manipulerat dessa så de matchar deras produkter. Sedan har företagen i Sverige köpt in dem och lagt upp dem på hemsidan. Dock känner jag ingen direkt sympati då det ser rätt tydligt att de är photoshoppade.

De i sin tur säljer alltså produkter som motsvarar den manipulerade bildens design.

Men frågan kvarstår: Är det per bild jag ska fakturera?
 
Tack för tips. Håller tillbaka lite tills jag tagit alla screenshots etc.

Troligtvis köper de från en någon återförsäljare i utlandet som har snott mina bilder och sedan manipulerat dessa så de matchar deras produkter. Sedan har företagen i Sverige köpt in dem och lagt upp dem på hemsidan. Dock känner jag ingen direkt sympati då det ser rätt tydligt att de är photoshoppade.

De i sin tur säljer alltså produkter som motsvarar den manipulerade bildens design.

Men frågan kvarstår: Är det per bild jag ska fakturera?

Ja det är per bild, och användning.

Hur bilderna olagligt hamnat i deras marknadsföring, genom dålig reklambyrå, misstag, fusk eller vadsomhelst, är inte ditt problem. Du har rätt till ersättning för användningen ändå.
 
Ja det är per bild, och användning.

Hur bilderna olagligt hamnat i deras marknadsföring, genom dålig reklambyrå, misstag, fusk eller vadsomhelst, är inte ditt problem. Du har rätt till ersättning för användningen ändå.

Tack snälla för ditt svar! Nu ska jag bara hitta exakta belopp jag kan fakturera. Tack igen!



Edit: Då bilderna jag har tagit är för kommersiell användning och nu används av andra företag tänkte jag ta:

Bild: 1000kr
Otillåten användning 1000kr
Samt 1000kr för manipulering av bilden. Dvs, 3000kr / bild. Vissa bilder syns även modellen i helhet (annars är det bara från halsen och ner) och hon har inte gett sitt medgivande, så skadestånd 2000kr/bild för det.

Låter detta rimligt?
 
Tack snälla för ditt svar! Nu ska jag bara hitta exakta belopp jag kan fakturera. Tack igen!



Edit: Då bilderna jag har tagit är för kommersiell användning och nu används av andra företag tänkte jag ta:

Bild: 1000kr
Otillåten användning 1000kr
Samt 1000kr för manipulering av bilden. Dvs, 3000kr / bild. Vissa bilder syns även modellen i helhet (annars är det bara från halsen och ner) och hon har inte gett sitt medgivande, så skadestånd 2000kr/bild för det.

Låter detta rimligt?

Absolut.

Det ska jag göra =)

En stor sida har 60 av mina bilder. Känns ju lagom skoj.

Oj, så många. Mängdrabatt känns fel...men skojänden är att du kommer få bra betalt för brottet.

Det är så stort belopp att du bör söka juridisk rådgivning, de kommer inte betala 100 000+ frivilligt även om de inser att du har rätt.
 
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp gällande ersättning.'

Tacksam för svar.

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2015_web_k4.pdf

Sista sidan tar upp otillåten användning. Sen kan du kolla exempelpriserna i listan och räkna ut din summa. Som tidigare inlägg sa, det kommer att bli ett så stort belopp att de inte kommer att betala utan att det prövas. Bestäm dig för en summa "du kan leva med", och utgå ifrån den summan som ditt lägsta bud i en förhandling med företagen kan vara en enklare väg att gå.
 
Du får nog börja med att ringa och prata med företagen ifråga, bukar inte löna sig att gå på som en ångvält, mvh, LO
 
Detta är mitt första inlägg som jag gör i forumdelen, men jag var bara tvungen att kommentera och följa detta. Detta är verkligen helt otroligt störande och tyvärr händer det allt för ofta. Som någon sa, sök kontakt med en jurist och hör av där först. Sen så är det bättre att erbjuda en förhandling snarare än att skicka en faktura och inte så mycket mer.

Lycka till med allt detta. Hoppas att du får en ersättning som du kan vara nöjd med.
 
Vissa bilder syns även modellen i helhet (annars är det bara från halsen och ner) och hon har inte gett sitt medgivande, så skadestånd 2000kr/bild för det.
Det är en sak mellan modellen och den som har använt bilden för marknadsföring. Du kan förstås hjälpa modellen med att kräva ersättning om du vill, men var noga med att det är ett helt separat ärende.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.