Annons

Föreslå en bildbyrå...

Produkter
(logga in för att koppla)
sälja bilder på nätet

Vad gäller om man verkligen råkar sälja en bild på picturo, photo eller qlick ur ett rent skattemässigt perepektiv? Är jag själv skyldig att redovisa min inkomst och skatta för den? Finns det någon nedre gräns för vad som kan uppfattas som hobbyverksammhet? Jag har letat runt lite men inte hittat något bra svar.
 
Re: sälja bilder på nätet

FredrikMattisson skrev:
Vad gäller om man verkligen råkar sälja en bild på picturo, photo eller qlick ur ett rent skattemässigt perepektiv? Är jag själv skyldig att redovisa min inkomst och skatta för den? Finns det någon nedre gräns för vad som kan uppfattas som hobbyverksammhet? Jag har letat runt lite men inte hittat något bra svar.
Har för mig att det finns en gräns på 30000 kr och år för hobbyverksamhet.
Skatteverket har alla dom uppgifterna
 
Senast ändrad:
Hittade en gräns på 5000kr/år, men det var lite luddigt vad det gällde för. Någon som vet? Någon av er guldmedlemmar som har bilder uppe på picturo, hur gör ni? (säljer ni något där förresten?)

Det är ju ganska bra att veta vad som gäller om man väl blir kontaktad, hela dealen kan mycket väl gå i stöpet om man som fotograf inte vet hur man ska gå till väga...
 
Under 30000/år kan du räkna som hobbyinkomst.
Siffran 5000 är nog när du ska skriva av något, en imvetarie med ett värde av 5000 kr exkl moms kan dras av redan under första året, högre värde så får inveterien skrivas av under 3 år och uppåt.

Visst får du betala skatt om du tjänar 30000 på din hobby - vi bor ju i Sverige :)

Kan ju inte svära på att jag har helt rätt...men brukar ju sällan ha fel ;)

//Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.