Mikebild
Aktiv medlem
Funderar lite kring bilder, rättigheter och priser. Finns det inte ett bildliv före digitalt och efter digitalt ? Med risk för att reta många så undrar jag om fotografer ibland är ganska konservativa och rädda för utvecklingen.
Innan digitalt var fotografi ett verkligt hantverk, man kunde och borde ta bra betalt för sina bilder, det låg mycket hantverksmässigt kunnande bakom en bra bild, det fanns bara ett negativ och bara en unik kopia.
Efter digitalt är fotografi var mans/kvinnas leksak. Snart har alla en hyffsad digital kamera. Av en digital bild finns ett oändligt antal negativ, dvs. det finns inget absolut orginal, alla som har en kopia på filen har också ett orginal. Skriver man ut bilden via labb blir till och med papperskopiorna nästan identiska.
Kan och bör priserna på bilder upprätthållas under dessa nya förhållanden ? Självklart finns unika bilder av unika situationer som känns mer värda än andra men på det hela taget, är det inte lite bakåtsträvande att förtsätta med en prislista som om ingenting har hänt och förutsätta att varje bild utgör ett prov på unikt hantverksmässigt arbete.
Man läser om bildbyråer som säljer obegränsat antal bilder för obegränsad användning till en låg årskostnad, har dom rätt eller fel ?
Innan digitalt var fotografi ett verkligt hantverk, man kunde och borde ta bra betalt för sina bilder, det låg mycket hantverksmässigt kunnande bakom en bra bild, det fanns bara ett negativ och bara en unik kopia.
Efter digitalt är fotografi var mans/kvinnas leksak. Snart har alla en hyffsad digital kamera. Av en digital bild finns ett oändligt antal negativ, dvs. det finns inget absolut orginal, alla som har en kopia på filen har också ett orginal. Skriver man ut bilden via labb blir till och med papperskopiorna nästan identiska.
Kan och bör priserna på bilder upprätthållas under dessa nya förhållanden ? Självklart finns unika bilder av unika situationer som känns mer värda än andra men på det hela taget, är det inte lite bakåtsträvande att förtsätta med en prislista som om ingenting har hänt och förutsätta att varje bild utgör ett prov på unikt hantverksmässigt arbete.
Man läser om bildbyråer som säljer obegränsat antal bilder för obegränsad användning till en låg årskostnad, har dom rätt eller fel ?