Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Före och efter digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
...Skulle någon beställa 100 av de mörkrumsframställda bilderna hade mitt prisförslag blivit avsevärt större och jag skulle nog tveka att åta mig jobbet att massframställa dom...
Vid sådana tillfällen har jag skannat in negativet, bearbetat det i Pshp, låtit ett tryckeri skriva ut på film i skala 1:1 och sedan kontaktkopierat i mörkrummet.
 
Bra bilder...

Jag tror att "bra bilder" kommer att ha ett pris
oberoende kopieringssätt..

Och att många tar kort ;-)
behöver nog inte betyda nå't annat än att "det är mycket nu"!

Och problemet..
det kommer nog att vara att hitta/se det som är bra bilder i den stora mängden bilder som hela tiden sköljer över oss..
 
stefohl skrev:
Jag kan inte förstå hur du resonerar. Om du går ut och köper en pryl, frågar du då i affären hur lång tid det tagit att producera denna produkt? Nej, antagligen utvärderar du kvaliteten på produkten, hur väl produkten fungerar för dig och dina behov och antagligen påverkas du också av om det är en välkänd tillverkare med ett gott renommé som har satt sitt namn på din vara. Eller?

MVH/Stefan

Det är faktiskt väldigt många som är beredda att betala för sådana mervärden, inklusive jag. Jag tror inte att människors "shoppingval" enbart grundar sig på rent objektiva överväganden. Det är nog till och med ganska väldokumenterat att det inte föreligger på det sättet. Sen finns det ju som allt annat en variation men det finns ju anledningar till att människor är beredda att betala mycket mer för tex handblåst glas, handknackat silvet eller manuellt ihopsatta mekaniska klockor även om det utifrån pris och kvalitét kanske är dåliga val.
 
Nu har nog diskussionen börjat sväva ut som det brukar vara när det är digitalt :) Hade vi suttit i samma rum och diskuterat så hade vi styrt upp det tills ölen hade tagit över...

Mest svar på funderingarna har jag nog fått av Nils "The Graal" och Daniel "The greve". Jag tror att vi är inne på samma tankegångar. Konst och digital massproduktion är inte riktigt samma sak, bl.a av det enkla skälet att om konst ska få kosta måste de flesta känna att det är något unikt de betalar för. En picasso på IKEA kan inte jämföras med en orginal Picasso, ingen vill betala miljoner för något som alla andra har.

Fotografens garantipapper att han inte trycker upp fler kopior låter intressant. Det visar på en av svårigheterna med fotografi som konstart. Nu har vi det digitala flödet som har letat sig ända ut till de stora fina massproducerade papperskopiorna som krånglar till det ännu mer.

Men leve bilden, både den bra och dåliga !
 
Jag besökte Galleri Frans Suell i Malmö i mars för att titta på Fredrik Ödmans intressanta och fina utställning. Han framställer sina bilder med en kombinerad process. Om jag inte är felinformerad använder han (kanske inte uteslutande) Mamiya mellanformat som skannas. Mellanleden vill jag inte uttala mig om men bilderna (iaf den jag köpte) är utprintade på Hahnemühle Photo Rag och monterade i handgjorda ramar på arkivbeständigt vis. Trots att priset låg högre än vad Nils tog för sina bilder kunde jag inte låta bli att köpa en. Bakom köpbeslutet låg för min del två faktorer: Att bilden tilltalade mig väldigt mycket och att den är framställd så att den inte bleknar eller försvinner de närmaste decennierna, åtminstone (den torde hålla i 100+ år, f ö). Det jag köpte var ett exemplar av resultatet av Fredrik Ödmans unika bildskapande som jag kan njuta av.

På galleriet fanns även unika bronsföremål som såldes till lägre pris men också bilder av Erwin Olaf som betingade bra mycket högre priser. Den dyraste, ur serien Fashion Victims (Yves Saint Laurent, med Erwin själv under påsen), kostar 140.000 SEK. De som köper den frågar inte hur den är framställd.
 
stefohl skrev:
Om du går ut och köper en pryl, frågar du då i affären hur lång tid det tagit att producera denna produkt? Nej, antagligen utvärderar du kvaliteten på produkten, hur väl produkten fungerar för dig och dina behov

Jag håller med Stefan. De faktiska kostnaderna är ointressanta för kunden.

Jag tar ganska genomsnittlig betalt, i stort sett som BLFs prislista. Men jag tror att jag har lägre kostnader är många av mina kollegor. Behöver heller inte ta ut lön i så stor utsträckning.

Så länge som kunderna tycker att jag är värd pengarna så finns det ingen anledning för mig att sälja mig billigare. Med tiden är det säkert läge att höja priserna då jag fått fler fasta kunder som inte vill ha någon annan.

Diskussionen blir lite sned om man jämför massproducerade bruksbilder med konstnärliga eller hobbyförsäljning med proffsens förutsättningar.

Men en sak tycker jag i alla fall blir fel - att sälja riktigt bra konstnärliga bilder i stora mängder med ett lågt pris. Det känns inte rätt att sälja högklassiga bilder billigt. Hellre då högre pris och att de som köper verkligen vill ha bilden så mycket att de är beredda att betala "rätt" pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.