Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fyller ett kontantkort Telenor med 50:- per år till min mor, man får ju betala per uppringning men hon har den bara som nödtelefon.

Mobiltbredband fungerar normalt bra, jag har ett sådant med obegränsad trafik i en annan sommarstuga, där det är bra täckning, inga problem med streaming av TV. Men i detta huset så ligger vi i en svacka, har en yttre antenn på huset, men det var ändå dålig täckning, så när vi blev erbjuden fiber så blev det ett snabbt ja. Det har fungerat fint och routern som är en ganska modern Wifi6 fungerar bra. Det var endast vid ett planerat strömavbrott som den inte startade upp korrekt, meningar nu satt en timer på powerledningen så jag får en reboot varje vecka, om det nu skulle hänga sig.

Men som en del redan påpekat, skulle det inte funka bara med att låta routern boota om sig själv med vissa mellanrum? Behöver man verkligen ha en extern timer till det? Om vi säger att det sker ett strömavbrott och den inte lyckas boota när strömmen kommer tillbaka så kommer den ju ändå boota om då. Tether appen jag har till min D-Link kan man ju ställa att boota varje dag en gång i veckan e.t.c. Varför skullle inte det funka??

Men som en del redan påpekat, skulle det inte funka bara med att låta routern boota om sig själv med vissa mellanrum? Behöver man verkligen ha en extern timer till det? Om vi säger att det sker ett strömavbrott och den inte lyckas boota när strömmen kommer tillbaka så kommer den ju ändå boota om då. Tether appen jag har till min D-Link kan man ju ställa att boota varje dag en gång i veckan e.t.c. Varför skullle inte det funka??
Jo, jag antar att det skulle fungera, ska testa det någon gång. Jag var bara där några timmar förra gången och då var en timer en snabb fix, hade inte fått fatt i den stora manualen där reboot via routern var beskriven

Hur stor är risken för hårdvarufel vid upprepade Power resets?
I Raspberry Pi forum är detta ett ”big no no”. Alltid stänga ner mjukt innan strömmen kopplas ur.

Hur stor är risken för hårdvarufel vid upprepade Power resets?
I Raspberry Pi forum är detta ett ”big no no”. Alltid stänga ner mjukt innan strömmen kopplas ur.

Det går inte riktigt att jämföra med varandra, det skiljer både på hård- och mjukvarudelarna.

I RPi är det normalt inte själva pajjen som pajjar utan SD-kortet.
SD-kort är känsliga för spänningsvariationer och saknar till skillnad mot hårddiskar och SSD:er filter som jämnar ut spänningen.
Det är en av anledningarna till att RPi mer eller mindre äter SD-kort och att många, däribland jag, väljer att köra från en HDD eller SSD, ja bortsett då från att minneskort och USB-minnen rent generellt tillverkas av minneskretsar som är av lite sämre kvalitet som blivit över från tillverkning av t.ex. SSD:er.

Ett annat vanligt fel, som även kan drabba andra datorer, är om den stängs av under tiden operativsystemet eller ett program skriver till lagringsenheten kan filsystemet drabbas av fel som leder till dataförluster och att det kan krävas en ominstallation av OS.

En router har generellt spänningsfilter både i nätaggregatet och internt i enheten.
OS/firmware och de egna konfigurationsinställningarna lagras i en eMMC eller EEPROM som har betydligt högre kvalitetskrav på sig än minneskretsarna på ett minneskort och har dessutom en liten RAM-cache där loggar och temp-filer för OS som t.ex. informationen från ISP:s DHCP-server lagras (t.ex IP-nummer, lend/lease tid och IP till DNS-servrar).

Nu kan ju allt gå sönder, men det som i huvudsak kan gå förlorat, om man nu vill se det som en förlust, är att RAM-cache:en töms när strömmen stängs av.

Jo, jag antar att det skulle fungera, ska testa det någon gång. Jag var bara där några timmar förra gången och då var en timer en snabb fix, hade inte fått fatt i den stora manualen där reboot via routern var beskriven

Då får du ju både hängslen och livrem i brallorna och gummisnoddar runt plånboken som gamla finansministern Gunnar Sträng hade. På hans tid var det bättre ordning på finanserna för han lämnade inget åt slumpen - han hade koll.

Numera har det ju kommit så mycket konstigt folk in i branschen :cool:

Då får du ju både hängslen och livrem i brallorna och gummisnoddar runt plånboken som gamla finansministern Gunnar Sträng hade. På hans tid var det bättre ordning på finanserna för han lämnade inget åt slumpen - han hade koll.

Numera har det ju kommit så mycket konstigt folk in i branschen :cool:
Tänkta faktiskt testa mjukvara reboot på routern jag har hemma, men jag kunde inte logga in på routern via appen, felaktigt lösen. Men routern i sommarstugan kom jag åt för till den var jag av någon anledning inloggad på. Någon lösen till denna hittade jag inte, kanske tog jag med allt till sommarstugan när jag skulle installera den routern? Jag får skjuta på testerna till jag är i sommarstugan nästa gång, vill inte riskera att routern hänger sig på distans.

Om jag sätter en UPS på fiberboxen och en fördröjning av tillslaget till routern samt en timerstyrd reboot och en mjukvarureboot, så får jag dubbla livremmar och dubbla hängslen 😁

Alternativt är att hitta någon granne du kan lita tillräckligt på för att ha en nyckel till din stuga. Som dessutom rent tekniskt klarar av att dra ut en sladd och sätta i den igen.

[..]

Om jag sätter en UPS på fiberboxen och en fördröjning av tillslaget till routern samt en timerstyrd reboot och en mjukvarureboot, så får jag dubbla livremmar och dubbla hängslen 😁
Om du har ups på ”fiberboxen” behöver du knappast fördröja tillslaget av ström till routern. Om inte strömavbrottet är så långt att fiberleverantörens batteribackup på stationen tar slut vill säga. Men då är vi inne på strömavbrott i många timmar, så då kanske även din ups har gett upp.

Undrar om inte en robustare router är den bästa lösningen på ditt problem. Trots allt.

Jag har en liten UPS som ersätter Fiberboxens egna 220V strömsladd och som funkat jättebra sedan 2019. https://www.amazon.se/dp/B01649HDVE?ref_=pe_24982401_518009621_302_E_DDE_dt_1
Ska fundera på en UPS för framtiden, kan ju vara smart att ha fiberbox, router, Tellstick styrenheten och någon kamera hängande på en UPS, då har man kontroll på huset även under ett strömavbrott. Nu blir det ju inte avbrott så ofta så får se om det är värt det.

Routern har iaf startat upp OK, efter den andra mekaniska reboot som jag satte in. Troligen ställer Jag in en reboot som styrs av mjukvara nästa gång jag är där.

Brukar fiberanläggningar ha egen strömförsörjning så att det är en poäng med att ha en UPS på sin fiberingång?
Fiberanläggningar kanske inte behöver förstärkare så värst tätt?
Jo det är nog smart för att slippa att den ska starta om. Man kan ju fundera på om det inte lika bra att också ta routern, får se vad de är förbrukning på dessa

Brukar fiberanläggningar ha egen strömförsörjning så att det är en poäng med att ha en UPS på sin fiberingång?
Ja, det har de. Numera är det lag på att mobiltelefoni ska fungera i en timme i tätort och fyra timmar på landsbygden utan ström. Men mellan basstationerna går kommunikationen numera oftast i fiber, så det behövs batterier där också för att det ska bli något mobilnät.

Blir det dryga avbrott kör man ut elverk till basstationerna, men det går inte att ha dem där i beredskap. Finns för många långfingrade. Det stjäls batterier också, så av den anledningen kan det förstås också haverera.

Ja, det har de. Numera är det lag på att mobiltelefoni ska fungera i en timme i tätort och fyra timmar på landsbygden utan ström. Men mellan basstationerna går kommunikationen numera oftast i fiber, så det behövs batterier där också för att det ska bli något mobilnät.
Det är jag väl medveten om, men gäller de bestämmelserna även optisk fiber som ansluter hushåll till internet?

Inte mig veterligt. Av rent praktiska skäl är det ofta enklare att installera backup till en hel grupp funktioner, utan att skilja ut vad de ska användas till. Det brukar underlätta om man exempelvis behöver flytta en funktion till ett "annat jack", om de är likadana. Men jag har ingen insikt i exakt hur de implementerar reservkraft i dagens stationer. De gamla telestationernas batteribackup känner jag till, och där var det helt enkelt enklast att driva hela stationen, i stället för att sortera ut viktigare och mindre viktiga abonnenter.

Det är jag väl medveten om, men gäller de bestämmelserna även optisk fiber som ansluter hushåll till internet?
Ja, det vill jag påstå. Jag ledde arbetet på mitt jobb för länge sedan att svara på en brevrevision från PTS om redundans och sådant. Och vi jobbade inte med mobil telecom. Men fiber och kabel-tv.

Antalet anslutna ”abonnenter” på en station avgör hur många timmars batteribackup som krävs. Och andra krav för att säkra driften. Telecom är en samhällskritisk funktion som måste fungera.

Och precis som Anders skriver, mobil dieselkraft är en del av beredskapen.

Gamla koppartelefonen hade egen strömförsörjning i ledningarna till abonnent. Man kanske borde avkräva en ups till fiberdosan av sin internetleverantör. De har svårt att leva upp till PTS-kraven utan en sådan :)

Senast ändrad:
Har fått svar från TP link. Först skrev de att jag skulle programmera in en mjukvarureboot. Skrev då tillbaka att det kände jag till, att jag var mer ute efter att den själv gjorde en reboot om den inte hade kontakt med internet istället för att som nu enbart tända en lysdiod. De svarade nu att de inte hade den funktionaliteten men att de skulle vidarebefordra det till sina tekniker. Jag frågade också om de kände till någon router från TP som själv gjorde reboot med hängt internet, men den frågan har de inte svarat på

Ja, det vill jag påstå. Jag ledde arbetet på mitt jobb för länge sedan att svara på en brevrevision från PTS om redundans och sådant. Och vi jobbade inte med mobil telecom. Men fiber och kabel-tv.
OK! Var finns PTS föreskrifter om strömförsörjningskrav för fibernät att läsa?
Antalet anslutna ”abonnenter” på en station avgör hur många timmars batteribackup som krävs.
Då finns det en viss risk att fibern till TS sommarstuga inte kommer att fungera i så värst många timmar vid ett strömavbrott.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar