Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan sak till. IP adress ändras efter strömavbrott, det kan vara det problemet. Jag har själv en fiber och kopplas till min routern. Jag bett internet leverantör "hård kopplas" till min routern, dvs min routern MAC adress. Fungerar perfekt sedan. Kanske hjälper dig....

Jag hade också kontaktat internetleverantören, chansen att dom vill hjälpa dig är större än att någon kines hos TP-Link skall lösa problemet hos dig som kanske inte ens är TP-Links problem.

Jag har löst det så att jag har en UPS (650w APC) och ett tidur på Ups-ade sidan, som startar om routern varje dygn. Enda gången det har fallerat är när min ISP har förlorat sin fibermatning till mig, vilket hänt en gång på 3år.

En annan sak till. IP adress ändras efter strömavbrott, det kan vara det problemet. Jag har själv en fiber och kopplas till min routern. Jag bett internet leverantör "hård kopplas" till min routern, dvs min routern MAC adress. Fungerar perfekt sedan. Kanske hjälper dig....
Jo, det kanske löser problemet men det känns ändå ”rätt” att routern startar upp efter att fiberboxen har kopplat upp sig

Jag hade också kontaktat internetleverantören, chansen att dom vill hjälpa dig är större än att någon kines hos TP-Link skall lösa problemet hos dig som kanske inte ens är TP-Links problem.
Tycker nog ändå det ligger mer på routern att den ska vänta in så att fibern är redo med en IP adress

Jag blev också lite intresserad av deras tidsstyrda reboot, om man kan ha det till något

Det största problemet är väl när jag kör astrofoto under natten och har satt reboot på routern och glömt av den.

Förra året så hade jag timer på min gamla router, och jag hade glömt av detta, så någon gång kl 2 på natten så började jag felsöka nätverket eftersom jag tappat kontakt med astroriggen ute på gräsmattan , tills jag kom på att det satt en klocka på powerledningen

Bilagor

• IMG_6369.jpeg
    IMG_6369.jpeg
    248.6 KB · Visningar: 8
Jag har löst det så att jag har en UPS (650w APC) och ett tidur på Ups-ade sidan, som startar om routern varje dygn. Enda gången det har fallerat är när min ISP har förlorat sin fibermatning till mig, vilket hänt en gång på 3år.
Behöver du verkligen starta om routern varje natt om du nu har en UPS?

Blir lite nyfiken på en UPS, det borde nog lösa det mesta

Behöver du verkligen starta om routern varje natt om du nu har en UPS?

Blir lite nyfiken på en UPS, det borde nog lösa det mesta

Jag brukar stänga av mina 5min varje natt, jag har flera wifi-routers så jag gör det på lite olika tider på natten. Mina brukar börja krångla efter ett par månader om jag inte gör det, så nu blir det varje natt.

Det verkar som att du behöver sätta timers på ganska många ställen - om nu inte pryttlarna klarar av att begära ip-adress om de tappar den.
Starta om routern klockan 04.30, och sedan starta om alla IoT-mojänger vid 05.00.

Jag har fyra Mill-heat Wall-plug i stugan. En tappade kontakten med nätet. Åh vad jag önskade att jag kunde starta om den på fjärr! Men när jag var i stugan i helgen insåg jag att en omstart inte hade hjälpt. Den har helt enkelt dött.
Några andra problem med tappade ip-adresser har jag inte märkt av. Trots sporadiska strömavbrott.

Funkar kanske mindre bra ifall du behöver byta router

Verkar som flera startar om sin router regelbundet, så idén med en timer på powersladden är kanske inte så korkad ändå. Min router ska göra en omstart inatt för första gången, så får vi se om det fungerar. Går det bra så kanske man kan sätta in omstart ytterligare en natt per vecka

Senast ändrad:
Jag har mekaniska timers, därav varje natt. 1x i veckan räcker nog annars, men oftare är kanske bra om du brukar tappa den.
Om jag tappar kontakten blir dom första timmarna på plats kalla på vintern, jag brukar dra upp värmen remote innan jag kör. Hittills har jag bara tappat min en gång, annars brukar restiden dit (1tim45min) räcka för att hyggligt värma upp.

Enligt manualen kan du konfigurera en reboot av routern regelbundet

"
10. Set the Router to Reboot Regularly

The Scheduled Reboot feature cleans the cache to enhance the running performance of the router.

1.Visit http://tplinkwifi.net, and log in with your TP-Link ID or the password you set for the router.

2.Go to Advanced > System > Reboot.

3.Tick the Enable box of Reboot Schedule."

Enligt manualen kan du konfigurera en reboot av routern regelbundet

"
10. Set the Router to Reboot Regularly

The Scheduled Reboot feature cleans the cache to enhance the running performance of the router.

1.Visit http://tplinkwifi.net, and log in with your TP-Link ID or the password you set for the router.

2.Go to Advanced > System > Reboot.

3.Tick the Enable box of Reboot Schedule."
Jo jag har sett detta, frågan är då om det är samma som en norsk reset med powersladden? och vilken som är bäst.

Spontant kan jag tycka att den skulle kunna göra reboot automatiskt när den tappar internet, ska nog fråga TP-link om det

Ok, jag kollar med TP-Link om de har en lösning. Jag hade ett hängt internet i 10dagar innan jag åkte till stugan och startade om routern, tog någon minut så var det igång.

Men har du kollat TP-Links mobilapp "Tether"??
Om du startar den så kan du ju fjärrstyra routern och köra en Tools - System - Reboot eller schemalägga reboot via Tools - Reboot Schedule . Menar du att din router inte kommer upp igen så du kan inte kan få fjärrkontakt med den?

Jag tycker den appen är jättebra. Har haft en del nytta av den. Här finns ju även möjlighet till att även styra åtkomst för yngre användare som har svårt att själva styra sin skärmtid via Parental Control. Vet att min son använder det och då blir det inget snack eller tjafs.

Senast ändrad:
Jag är lite förvånad. De senaste åren har jag haft en WiFi-router från Sagemcom (ingick i Teliaabonnemanget) och sen någon månad tillbaka ersatt den med en WiFi-router från Asus (eftersom Telia nedgraderade Sagemcomroutern vid någon mjukvaruuppdatering under året).

Jag har aldrig varit med om att routern har varit beroende av att dess WAN-anslutning måste vara uppe när routern startar. Det går bra att dra ut WAN-sladden, starta om routern och sen stoppa i WAN-sladden igen.

Jag skulle nog leta rätt på en router som försöker få kontakt med nätet fler än en gång efter start.

Men har du kollat TP-Links mobilapp "Tether"??
Om du startar den så kan du ju fjärrstyra routern och köra en Tools - System - Reboot eller schemalägga reboot via Tools - Reboot Schedule . Menar du att din router inte kommer upp igen så du kan inte kan få fjärrkontakt med den?

Jag tycker den appen är jättebra. Har haft en del nytta av den. Här finns ju även möjlighet till att även styra åtkomst för yngre användare som har svårt att själva styra sin skärmtid via Parental Control. Vet att min son använder det och då blir det inget snack eller tjafs.
Jo jag har den, men då routern var nere så fick jag ingen kontakt med den. Jag försökte, för jag kom ihåg att man skulle kunna fjärrstyra reboot

Jag är lite förvånad. De senaste åren har jag haft en WiFi-router från Sagemcom (ingick i Teliaabonnemanget) och sen någon månad tillbaka ersatt den med en WiFi-router från Asus (eftersom Telia nedgraderade Sagemcomroutern vid någon mjukvaruuppdatering under året).

Jag har aldrig varit med om att routern har varit beroende av att dess WAN-anslutning måste vara uppe när routern startar. Det går bra att dra ut WAN-sladden, starta om routern och sen stoppa i WAN-sladden igen.

Jag skulle nog leta rätt på en router som försöker få kontakt med nätet fler än en gång efter start.
Jag fick fiber i sommarstugan I början av året, har inte haft några problem förrän för en vecka sedan då det var två planerade strömavbrott, vardera på en timme. Efter det så fick jag ingen kontakt med huset, jag försökte via en app starta om routern men det gick inte.

När vi för någon dag sedan åkte till huset såg jag att fiberboxen visade signaler som visade OK, medan routern visade rött för internet, men grönt för att den var på och för Wi-Fi. Jag stängde av routern och satte på den igen efter fem minuter och då lyste allt grönt och jag hade kontakt.

När jag nu var där så satte jag även in en norsk reset på 230V med en timer, som gjorde en reboot i natt kl 01.00. Det var inget jag kunde pröva när jag var där, så det var lite nervöst i morse när jag kollade förbindelsen, men allt fungerade.

Det går att lägga in en reboot i mjukvaran i routern istället, får se vilken väg jag ska gå.

Bäst vore ju att den själv fattade att den skulle göra en reboot om den inte hade någon förbindelse mot internet, det blir nästa steg att ta reda på

Jag är inget fan av routers, vet att jag i internet begynnelse slet med konfigurera routernas med Mac adresser konfigurera portar etc, så det fick jag nog av. Jag vill mer ha en plug and play. Därför köpte jag samma router som jag har här hemma, den är också ansluten till en fiberbox. Det är en fördel om jag nu vill testa något så kan jag göra det på denna.

Tror att det är skillnad att slita ut WAN sladden, det tror jag denna router också klarar jämfört med att routern startar först och fibern därefter, det är säkert som Repper tror att routern startar med den gamla IP adressen men att modemet ger ut en ny vid omstart, därefter blir det aldrig någon förbindelse mot internet.

Men det finns en del bra idéer, fast IP adress, UPS, timer på 230V, fördröjningsrelä på 230V till router, reboot via mjukvara, kontakt med TP-Link för att se om man kan få till flera reboot vid uppstart om inte första går

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar