ANNONS
Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag frågade också om de kände till någon router från TP som själv gjorde reboot med hängt internet, men den frågan har de inte svarat på
Det bästa är kanske att byta till en router från en annan tillverkare?

Det tar cirka en minut för min router att återknyta kontakten med nätet när jag har startat om min antenn (en fast monterad riktantenn för mobilnätet som är ansluten till routern med en partvinnad kabel med RJ45-kontakt).

OK! Var finns PTS föreskrifter om strömförsörjningskrav för fibernät att läsa?

Då finns det en viss risk att fibern till TS sommarstuga inte kommer att fungera i så värst många timmar vid ett strömavbrott.
Min sommarstuga är inte riktigt som Pentagon, tror att den egentligen klarar sig utan internet för några timmar 😊. Det som är önskvärt är att den kan starta upp rätt efter ett strömavbrott. Som det är kopplat just nu är att den i mitten av varje veckan gör en omstart, så att internet iaf kommer igång, i värsta fall, efter en vecka. Det är OK men jag tror jag istället ska programmera så att den gör två mjukvarureboot per vecka och då blir det som värst runt 3 dagar.

Det bästa är kanske att byta till en router från en annan tillverkare?

Det tar cirka en minut för min router att återknyta kontakten med nätet när jag har startat om min antenn (en fast monterad riktantenn för mobilnätet som är ansluten till routern med en partvinnad kabel med RJ45-kontakt).
Vad har du för router, det känns väldigt mycket på vinst eller förlust vilken router som fungerar såsom man nu önskar. Finns ju risk man behöver byta router ett antal gånger tills man träffar rätt. Det är ju inte heller säkert att uppstarten blir lika varje gång. Så man kanske testar något som kanske blir random.

För någon månad sedan gick internet ner, de hade grävt av huvudfibern, när fibern blev lagad efter 8 timmar så startade internet upp rätt, då hade min fiberbox och router dock haft spänning hela tiden

Vad har du för router
En Asus RT-AX59U. Min förra router, en Sagemcom F@st 5370e, hanterade bortfall av internetförbindelse lika bra (fast lite långsammare). Den sistnämnda routern rekommenderar jag dock inte. Den följde med abonnemanget från Telia och fjärr-"uppgraderades" då och då av Telia. När det inte längre gick att konfigurera ett gästnät köpte jag Asus-routern.
Det är ju inte heller säkert att uppstarten blir lika varje gång. Så man kanske testar något som kanske blir random.
Lokala strömavbrott har min nuvarande konfiguration klarat av att, utan manuellt ingripande, återstarta från flera gånger så jag är ganska nöjd med den än så länge.

Hur mobilnäten strömförsörjs är nog inte så relevant för frågeställningen.
Om man själv har en UPS för att upprätthålla förbindelsen trots strömavbrott är det inte bara relevant utan helt avgörande att det även finns reservkraft i den andra änden. När avbrottet omfattar både kundens anslutningspunkt och den telestation eller motsvarande som fibern kommer ifrån, alltså.

Det måste lysa i bägge ändar! :)

Ja, det är ju precis det jag påpekade i inlägg #72, och frågan är alltså hur vanligt det är att fiberanläggningar av typen FTTH har reservkraft. (Det handlar alltså inte om mobilnät).

Enligt fotobollfoto i inlägg #78 finns det krav från PTS om det, men hur de kraven ser ut har jag inte koll på (än).

Ja, det är ju precis det jag påpekade i inlägg #72, och frågan är alltså hur vanligt det är att fiberanläggningar av typen FTTH har reservkraft. (Det handlar alltså inte om mobilnät).

Enligt fotobollfoto i inlägg #78 finns det krav från PTS om det, men hur de kraven ser ut har jag inte koll på (än).
… vi får googla efter föreskrifterna. Det är många år sedan jag var inblandad i och levererade svaret i den revision jag nämnde.

Hittade nu ett litet stycke i LEK - Lag om Elektronisk Kommunikation

35 § Den som tillhandahåller ett allmänt elektroniskt kommunikationsnät eller en allmänt tillgänglig nummerbaserad interpersonell kommunikationstjänst ska
1. medverka till att nödkommunikation utan avbrott kan förmedlas avgiftsfritt för slutanvändaren, och
2. avgiftsfritt lämna lokaliseringsuppgifter till den som tar emot nödkommunikation.

Senast ändrad:
Hur ska man tolka "medverka till" undrar jag då.

För mobiltelefonnät specificerar PTS tidsutsträckningar som avbrottsfri kraft ska finnas tillgänglig i händelse av avbrott i det allmänna elnätet. Se https://www.pts.se/globalassets/sta...ter/telefoni/ptsfs-2015-2---driftsakerhet.pdf, 21 § och 22 §.

Det dokumentet gäller även FTTH-nät, enligt min tentativa tolkning.

Ja den där känner jag igen. Bland annat biten där bokstäver används för att ange klassen av antal anslutna.
Håller med om att den inte är avgränsad till mobil telefoni

Håller med om att den inte är avgränsad till mobil telefoni
Det gör att jag är mer benägen att skaffa en UPS till mediaomvandlaren när fibern till oss blir driftsatt. Om drygt två månader är det sju år sen vi beställde fiber efter att ha nappat på ett erbjudande från ett fiberbolag.

För tre veckor sen grävde bolaget ner fiberslangen sista biten hem till oss, så förhoppningsvis hinner vi inte fira sjuårsjubiléet innan fiberanslutningen är i drift.

Fast jag kommer inte att hålla andan medan jag väntar …

Brukar fiberanläggningar ha egen strömförsörjning så att det är en poäng med att ha en UPS på sin fiberingång?
Fiberanläggningar kanske inte behöver förstärkare så värst tätt?
Anledningen till att jag satte UPS på strömmatningen till fiberboxen är att jag bor på landet och jobbar en del hemifrån. Strömförsörjningen här dippar då och då någon/några sekunder, tillräckligt för att servrar, WiFi-accesspunkter, brandvägg och fiberbox ska boota om. Servrar med RAID-system brukar inte må så bra av att stängas av på det sättet, diskarna hamnar i osynk.
Jag hade sedan tidigare UPS på all utrustning förutom fiberboxen som står en bit ifrån, så då fick den en egen liten UPS som ryms i nätaggregatet och sedan dess klarar jag att jobba i vart fall upp emot en timme utan att ha ström in i huset och UPS:en börjar stänga ner. I praktiken inget problem då det än så länge inte varit något strömavbrott som varat så länge.

Larmanläggningar går ju ofta över Internet (vissa har också 4G-redundans) och har egen batteribackup, men...om inte Internet funkar så kan det heller inte larma. Det finns alltså goda anledningar till att försöka hålla liv i internetförbindelsen vid strömavbrott. Sedan går det alltid att bygga redundans på internetförbindelsen via exempelvis 4G, men det är en annan tråd :)

Byt router. Jag har haft många routrar genom åren men aldrig haft detta problem, inte ens när det var fråga om internet via fast telefon. Just nu har jag fiber in till ett fibermodem och därifrån sladd till routern från Telia. Väderstation som rapporterar till en raspberry pi som skickar data till en webbserver. Kameror som upptäcker inbrott. Har inga problem med att routern hänger sig eller internet stoppar efter strömavbrott som händer lite då och då.

Edit:kamerorna är kopplade till en netgear router som inte heller den har problem att vakna efter strömavbrott.

Senast ändrad:
Byt router. Jag har haft många routrar genom åren men aldrig haft detta problem, inte ens när det var fråga om internet via fast telefon. Just nu har jag fiber in till ett fibermodem och därifrån sladd till routern från Telia. Väderstation som rapporterar till en raspberry pi som skickar data till en webbserver. Kameror som upptäcker inbrott. Har inga problem med att routern hänger sig eller internet stoppar efter strömavbrott som händer lite då och då.

Edit:kamerorna är kopplade till en netgear router som inte heller den har problem att vakna efter strömavbrott.
Jo, det kanske är routerns fel, nu är den ju ganska ny så det känns som en större utgift att byta router än någon annan lösning. Jag har ju inte gjort någon test hur ofta den hänger sig, för jag har bara haft ett strömavbrott och då hängde sig routern, om detta var en tillfällighet vet jag inte. Fast ser man i manualen så ska man först starta fiberboxen/modemet och vänta två minuter innan man startar routern och så blir det ju inte efter ett strömavbrott, därför min ursprungliga idé med en fördröjningstimer till routern att tillslaget väntade dessa 2 minuter. Men det fungerar troligen bra att lägga in några reboot i veckan så startar den iaf upp efte någon dag

Det gör att jag är mer benägen att skaffa en UPS till mediaomvandlaren när fibern till oss blir driftsatt. Om drygt två månader är det sju år sen vi beställde fiber efter att ha nappat på ett erbjudande från ett fiberbolag.

För tre veckor sen grävde bolaget ner fiberslangen sista biten hem till oss, så förhoppningsvis hinner vi inte fira sjuårsjubiléet innan fiberanslutningen är i drift.

Fast jag kommer inte att hålla andan medan jag väntar …

Den som väntar på något gott …

OK. Det görs dock varken modulering eller demodulering i en mediaomvandlare, så "fibermodem" är en lite förvirrande term i det sammanhanget.

En mediaomvandlare är en signalomvandlare, från en digital optisk signal till en digital elektrisk signal.
Ett modem omvandlar en analog signal till och från en digital signal.

En lösning att fördröja uppstart av router efter modemet är att koppla in routern (eller både router och modem) i en UPS (batteribackup), många modeller går att sätta fördröjning på strömuttagen.

Du får även fördelen att UPSen håller strömmen på vid strömavbrott och omstart kanske inte ens behövs.

En lösning att fördröja uppstart av router efter modemet är att koppla in routern (eller både router och modem) i en UPS (batteribackup), många modeller går att sätta fördröjning på strömuttagen.

Du får även fördelen att UPSen håller strömmen på vid strömavbrott och omstart kanske inte ens behövs.
Tack, jo det är en lösning jag har funderat på. Det är ju ingen nackdel att behålla bredbandet på

OK. Det görs dock varken modulering eller demodulering i en mediaomvandlare, så "fibermodem" är en lite förvirrande term i det sammanhanget.

En mediaomvandlare är en signalomvandlare, från en digital optisk signal till en digital elektrisk signal.
Ett modem omvandlar en analog signal till och från en digital signal.

I nördrummet kan vi senare diskutera detta vidare. Det förekommer att fibern är analog. Så en mindre avgränsad men korrekt definition är att (fiber-)omvandlaren omvandlar optiskt signal till elektrisk och tvärtom åt andra hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar