Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har en fast IP-adress borde det väl inte spela någon roll i viken ordning modemet och routern startar?

Men vänta nu. Vad är det för modem inblandat? TS har anslutit sin WiFi-router till en "fiberbox" står det i urinlägget. Är det mediaomvandlaren som kallas "modem" av TS?

Fibern kommer vanligen in i en fiberbox som i sin tur är ansluten till en mediaomvandlare. I mediaomvandlaren kan man sen koppla in LAN-utrustning med RJ45-kablar.

Spelar inget roll. Ge till internetleverantör din nya router MAC adress :)

Eller så klonar du din gamla routers MAC-adress, det går på nästan alla routrar, så ser ISP:s DHCP-server ingen skillnad utan hanterar det som en vanlig IP /renew alt. IP /release /renew.

Betydligt enklare än att kontakta de flesta ISP.

Men vänta nu. Vad är det för modem inblandat? TS har anslutit sin WiFi-router till en "fiberbox" står det i urinlägget. Är det mediaomvandlaren som kallas "modem" av TS?

Fibern kommer vanligen in i en fiberbox som i sin tur är ansluten till en mediaomvandlare. I mediaomvandlaren kan man sen koppla in LAN-utrustning med RJ45-kablar.
Japp, tror jag har använt fiberbox samt moden för lådan där fibern kommer in i huset

Om du har täckning på mobilen vid stugan så skulle du kunna använda dig utav en fjärrströmbrytare via sms eller app. En liknande denna har jag själv goda erfarenheter av: https://www.clasohlson.com/se/El/Hemautomation/GSM-styrning/c/2400
Det skulle säkert fungera, men priset! Om jag förstår det rätt så måste jag ha ett SIM kort och abonnemang utöver de 1400:-. Om jag istället skaffar ett simkort och sätter den i något av de mobila routers jag redan har och sätter dit en Wi-Fi kontakt P100 som jag också redan har så är det enbart kostanden för ett extra abonnemang.

https://www.elgiganten.se/product/h...DeyWp4xu__LODGBsACBoCHysQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det skulle säkert fungera, men priset! Om jag förstår det rätt så måste jag ha ett SIM kort och abonnemang utöver de 1400:-. Om jag istället skaffar ett simkort och sätter den i något av de mobila routers jag redan har och sätter dit en Wi-Fi kontakt P100 som jag också redan har så är det enbart kostanden för ett extra abonnemang.

https://www.elgiganten.se/product/h...DeyWp4xu__LODGBsACBoCHysQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ett kontantkort kostar inget eller nästan inget. Och det enda du behöver är att ta emot sms

Ja visst. Men om man vill få igång nätet på fredag kväll! Idén med att spoofa Mac-adressen på ersättningsroutern var dock användbar.

Men grundproblemet - att routern ger upp att begära ip-adress efter strömavbrott - är ju bisarrt
Nej, det är tvärtom. Internetleverantör hittar din router MAC adress (deras datorn). Man kan inte ta en annan gammal router MAC adress. Använd din nuvarande router MAC adress som du använder idag :)

Men grundproblemet - att routern ger upp att begära ip-adress efter strömavbrott - är ju bisarrt

Nej, om du får en IP-Adress via DHCP vilket är det vanligaste så får du en IP-Adress och får reda på hur länge den är din. Antagligen försöker routern under en viss tid få tag på en IP-Adress, men efter att inte fått svar under den tiden så ger den upp. Eller i sämsta fall svarar fiberboxen på frågan med en dummyadress med riktigt lång lease själv så länge den inte är uppkopplad.
Att TP-Link inte skulle göra sitt bästa för att bli uppkopplad för att kunna skicka information hem till mamma kan vi nog utesluta.

Nej, det är tvärtom. Internetleverantör hittar din router MAC adress (deras datorn). Man kan inte ta en annan gammal router MAC adress. Använd din nuvarande router MAC adress som du använder idag :)
Du missförstod.
Om man nu har bett ISP att låsa mot en viss Mac-adress i din router, och din router kraschar, så är det en god idé att ge den nya routern samma Mac-adress.

Nej, om du får en IP-Adress via DHCP vilket är det vanligaste så får du en IP-Adress och får reda på hur länge den är din. Antagligen försöker routern under en viss tid få tag på en IP-Adress, men efter att inte fått svar under den tiden så ger den upp. Eller i sämsta fall svarar fiberboxen på frågan med en dummyadress med riktigt lång lease själv så länge den inte är uppkopplad.
Att TP-Link inte skulle göra sitt bästa för att bli uppkopplad för att kunna skicka information hem till mamma kan vi nog utesluta.
Arkitekten bakom en dylik lösning har inte riktigt förstått kundbehovet.

Jag har inte upplevt att mina tre olika internetuppkopplingar fungerar så dåligt efter ett strömavbrott. Visst kan det ta flera minuter innan sakerna hoppar igång. Men inte värre än så.

Jo man behöver inte så mycket trafik, 50:- per år kan man nog få ett nummer för

Fast det låter billigt. Jag hade ett extra kort tills sommaren -22 till mitt familjeabonnemang på Telenor och det kostade 50 i månaden, så även om det är 10 ggr dyrare så tyckte jag det var en skitsak för att jämt ha Internet med ca 50 mbit i mitt dåvarande fritidshus. Funkade fint då vi hade en superbra mast på grannön. Kände aldrig att jag skulle behövt fiber trots hårt streamande. Skulle klarat mig fint inne Vaxholm också där jag hade över 80 mbit över 4G i lägenheten. Jag tyckte jag hade mindre med störningar via 4G än vi hade med Telenors fiber märkligt nog.

Fast det låter billigt. Jag hade ett extra kort tills sommaren -22 till mitt familjeabonnemang på Telenor och det kostade 50 i månaden, så även om det är 10 ggr dyrare så tyckte jag det var en skitsak för att jämt ha Internet med ca 50 mbit i mitt dåvarande fritidshus. Funkade fint då vi hade en superbra mast på grannön. Kände aldrig att jag skulle behövt fiber trots hårt streamande. Skulle klarat mig fint inne Vaxholm också där jag hade över 80 mbit över 4G i lägenheten. Jag tyckte jag hade mindre med störningar via 4G än vi hade med Telenors fiber märkligt nog.
Jag fyller ett kontantkort Telenor med 50:- per år till min mor, man får ju betala per uppringning men hon har den bara som nödtelefon.

Mobiltbredband fungerar normalt bra, jag har ett sådant med obegränsad trafik i en annan sommarstuga, där det är bra täckning, inga problem med streaming av TV. Men i detta huset så ligger vi i en svacka, har en yttre antenn på huset, men det var ändå dålig täckning, så när vi blev erbjuden fiber så blev det ett snabbt ja. Det har fungerat fint och routern som är en ganska modern Wifi6 fungerar bra. Det var endast vid ett planerat strömavbrott som den inte startade upp korrekt, meningar nu satt en timer på powerledningen så jag får en reboot varje vecka, om det nu skulle hänga sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar