Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjd utlösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Har det på min 30D, har ju använt piratbatterier i den. Men låter jävligt konstigt då den är kvick sålänge det inte är dåligt ljus.
Väntar på min 5D, ska inte röra ett piratbatteri på den ;)

Jag använder inga piratbatterier, endast Canons egna objektiv osv.

Jag har skickat en fråga till Canon's support, får se vad de säger.

Hmm.
När jag skrev om detta trodde jag att jag var ensam i hela vida världen ;-) om problemet, nu poppar det bara upp fler och fler 40D ägare med liknande problem.
Ska visst vara ett problem på 30D också.
Frågan är nu då, ska vi gå ihop och kontakta Canon?
Vore inte fel om det kom en hel drös med "klagomål/frågor" om detta.

MVH Mikael.

Har prövat en del olika grejor för att se om det löste det...

Blåst rent runt avtryckaren
Återställt alla inställningar
Uppdaterat firmware

...samma sak.

Testade att koppla till en trådutlösare och då funkar den som den skall. Det blir till att kontakta Canon.

Jag fick meddelande från Canon att testa med med olika focusinställningar, om inte det hjälper ber de mig kontakta en verkstad.

Problemet är att jag har svårt att framkalla problemet "på beställning", är det någon som lyckats med det?

Att avtrycket låser sig på det här sättet är en gammal barnsjukdom från urfadern Canon 20D. Det var väldigt vanligt på dessa och Canon bytte magnetkontakten i avtrycket på min redan efter några tusen bilder. Då gick det på garantin.
Det blir glapp eller ärgar i kontakten. Nu har den väl gott en 30 000 bilder och används av mina tvillingsöner och problemet är tillbaka.
Typiskt för det är att det normala avtrycket krånglar men har man ett batterigrepp på samtidigt och använder det så funkar kameran perfekt.
Känns bara lite konstigt att trycka av nertill istället för upptill på landskapsbilder.
Det är nog tyvärr bara byte av magnetkontakten som gäller. Canon lär känna igen problemet direkt.

Jag fick meddelande från Canon att testa med med olika focusinställningar, om inte det hjälper ber de mig kontakta en verkstad.

Problemet är att jag har svårt att framkalla problemet "på beställning", är det någon som lyckats med det?

Problemet blir oftast långsamt värre och uppträder allt oftare. Så det är lika bra att få det åtgärdat. Egentligen borde Canon ta det på garantin oavsett ålder på kameran, för det är ett tillverkningsfel (svaghet) som Canon haft sedan 20D släpptes.

det finns fler med samma problem alltså... jag har en 30D... med exakt samma fenomen... och det blir bara värre och värre... i bärjan trodde jag att det var jag som var slarvig... och att det var för dåliga kontraster, för mörkt... men nu händer det mitt på blanka dagen oxå... oerhört irriterande då jag tar mycket actionbilder...

funderade även på om det var mitt 70-200 L-objektiv som börjar ge upp, men det händer oavsett lins...

har någon av er fått någon klarhet i varför detta uppstår och vad som kan vara felet?

tacksam för svar... känns dyrt att behöva köpa nytt... och skickar man iväg det blir man ju utan kamera vilket inte ´går under tävlingssäsong...

Mvh Malin Englund

Jag har märkt ett liknande problem med min Olympus, men jag har lyckats fastställa att det endast händer när jag knäppt ett femton-tjugotal bilder i så snabbt fingret hunnit med (utan sekvensen). Kameran hinner inte ladda klart helt enkelt!

Kan det vara något sådant?

Jag har märkt ett liknande problem med min Olympus, men jag har lyckats fastställa att det endast händer när jag knäppt ett femton-tjugotal bilder i så snabbt fingret hunnit med (utan sekvensen). Kameran hinner inte ladda klart helt enkelt!

Kan det vara något sådant?

Nej det händer inte när jag tar serietagningar... när den väl funkar så funkar den... utan det kan inträffa i princip när som helst... har missat många kanonskott tack vare detta problem...:( och eftersom jag köpte kameran via en snubbe på blocket som tog hem från USA, så har jag ingen världsgaranti heller.. visade sig att om cameran kom från Canada, så gällde inte världsgarantin i Europa... ska aldrig mer köpa utomlands utan att kolla hur garanti gäller...:( Tack för ditt svar...:)

Har någon kommit längre med problemet?
Ingen som vet vad det skulle kosta att byta kontakten?
500:- eller 1500:-?

Jag har fortfarande garanti på kameran, men tyvärr tyvärr,
så är den köpt hos Kameraexperten våren 2008 då de "var" seriösa.
Är väl ingen garanti som gäller på den, jädra skitföretag det blev.

Jag har fortfarande garanti på kameran, men tyvärr tyvärr,
så är den köpt hos Kameraexperten våren 2008 då de "var" seriösa.
Är väl ingen garanti som gäller på den, jädra skitföretag det blev.
Om den inte är gråimporterad så är det väl bara att höra av sig till svenska Canon.

Förresten kan den nog vara importerad så länge det är från Europa? Nu håller jag mig till Nikon men jag skulle vara förvånad om inte Canon har europagaranti.

Senast ändrad:
Jag har en 40D som uppvisat samma symptom. Det hände några ggr, sen började det dyka upp err99. Det visade sig vara slutaren som gått sönder. Ett inte helt ovanligt fel på 40D.
Nu vet jag inte till 100% om det har något samband, men felet har inte uppstått sen reparationen.
Kameran hade gått ca 15000 exp. när den gick sönder. Har tagit ca 5000 exp. efter rep. utan problem.
Man kanske inte ska ropa hej än...

Någon som har någon ny information om problemet? Vi har en 40d här som beter sig likadant..

Lämnade in min kamera (50D) på Medimarkt och dom skickade den till Intervision Visual Service AB (Stockholm) men dom hittade inte något fel på den.
Kontaktade Canon support (för en andra gång) och dom ville då att jag skulle skicka in den till Canon RCC (Göteborg).
Efter en vecka blev jag uppringd av en tekniker som inte kunde hitta något fel på kameran, efter att jag förklarat problemet ytterligare engång så fortsatte han att felsöka på den.
En vecka senare kom kameran tillbaka utan att dom hittat något fel på den.
Men i förebyggande syfte så hade dom bytt avtryckaren och rengjort några kontakter och sedan dess har kameran fungerat utan problem.

En korkad fråga kanske, men har ni uppdaterat till senaste firmware?? (Som gammal IT-konsult så vet man att det är det första man skall göra...)

Efter att ha läst och försökt förstå problemet så känns det som om det har med AF att göra, eller?

Men en summering av alla ingående parametrar kan vara på sin plats.

Canon 40D
Fördröjt skott när man plåtar i sämre ljus

Det kan ju vara allt möjligt, som helt beror på ljuset... Om det är för mörkt eller om det man fokuserar på har en allt för kontrastlös struktur så kommer AF att behöva hitta en fast punkt,, och det kan ju ta en sekund i dåligt ljus...

Vad är det för fokuspunkt du använder?
Ljusmätningsmetod?
Objektiv?

En korkad fråga kanske, men har ni uppdaterat till senaste firmware?? (Som gammal IT-konsult så vet man att det är det första man skall göra...)

Efter att ha läst och försökt förstå problemet så känns det som om det har med AF att göra, eller?

Men en summering av alla ingående parametrar kan vara på sin plats.

Canon 40D
Fördröjt skott när man plåtar i sämre ljus

Det kan ju vara allt möjligt, som helt beror på ljuset... Om det är för mörkt eller om det man fokuserar på har en allt för kontrastlös struktur så kommer AF att behöva hitta en fast punkt,, och det kan ju ta en sekund i dåligt ljus...

Vad är det för fokuspunkt du använder?
Ljusmätningsmetod?
Objektiv?

I mitt fall så hade kameran inga problem att hitta fokus, utan problemet var att från det att man tryckte ned avtryckaren helt (efter att fokus låst) tills att slutaren öppnade blev det en fördröjning på allt mellan någon hundradel på upp till ett par sekunder.
Fick förklara samma sak 3ggr för teknikern som hade snöat in på själva fokus låsnigen.
Senaste FW och kameran återställd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar