Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjd utlösning

Produkter
(logga in för att koppla)
I mitt fall så hade kameran inga problem att hitta fokus, utan problemet var att från det att man tryckte ned avtryckaren helt (efter att fokus låst) tills att slutaren öppnade blev det en fördröjning på allt mellan någon hundradel på upp till ett par sekunder.
Fick förklara samma sak 3ggr för teknikern som hade snöat in på själva fokus låsnigen.
Senaste FW och kameran återställd.

Exakt samma med min kollegas kamera som jag har i handen här. Om vi ställer objektivet på manuell fokus har vi uteslutit all typ av autofokus-problematik, och felet kvarstår. Jag är inne på att det är något med avtryckaren..

Pratade precis med Canon RCC i Mölndal, som spontant inte kunde svara på vad detta kan bero på. Man tycker ju att de borde ha lite kunskap/erfarenhet av problemet vid det här laget, men tydligen inte. De rekommenderade att jag skickade in den till Intervision för en kontroll, då de hade kortare handläggningstider än RCC.

Jag tänkte börja med en uppdatering av Firmwaren, men jag tror inte att det hjälper. Återkommer med resultat!

Kamerahuset visade sig ha senaste FW, därav ingen åtgärd på det.

Vid vidare kontroller visar det sig att kameran faktiskt skjuter, men det kräver att man trycker Hårt. Jag som fotograferat med nästan alla Canons modeller, tycker detta känns mycket olustigt. Jag propsar på att detta är ett fel, så jag frågar återigen Canons support. De säger att det inte skall krävas hårdare tryck på en 40d än på en 5d eller 1d, vilket det faktiskt krävs på just detta hus.

Kollegan (som äger kameran) tog med sig den till Expert i någon stad, vet ej vilken, och frågade någon som hade ansvar för fotoavdelningen. Han kände på kameran och provfotade med den. Han tyckte inte att det var något fel på den, konstigt nog. Kollegan åkte vidare till MediaMarkt, där han provade en 450d, på vilken han kände att det var mycket lättare att fotografera.

Vad tror ni? Är risken att man får tillbaka den utan åtgärd om man skickar in den för reparation? Känner jag en ledtidspressad teknisk verkstad rätt så skjuter de väl tre bilder, och om kameran reagerar någorlunda normalt på deras avtryck så avskriver de den som korrekt och fungerande.

Nu ska förmodligen kollegan ge kameran till sin dotter som studentpresent, som den faktiskt var tänkt som ifrån allra första början. Även om hon inte är så värst bevandrad hon heller inom foto med dSLR, och kanske inte känner av detta, så vill man ju att hon ska ha väl fungerande grejer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar